Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket

Fler låtar

Senaste köp- & sälj från Vend.se

Senaste låtarna

Senaste blogginläggen

Senaste enkäten

• Spelar du i band?
    sep 16 2013 10:20 Liveljud är ett ofta förekommande ämne i tidningen Studio. Vi...

357 aktiv(a) användare (de senaste 30 minuterna)

351 gäster, 1 anonyma medlemmar

357 aktiv(a) användare (de senaste 30 minuterna)

351 gäster, 1 anonyma medlemmar

Submitter

File Information

• Submitted: apr 13 2017 13:26
  • Last Updated: apr 30 2017 11:03
  • File Size: 24,92MB
  • Views: 460
  • Downloads: 28
  • Artist/grupp: spleen2.0
  • Kompositör: Ola Lagerholm, Andreas Abramsson
  • Inspelningsår: 2017
  • Status: Färdig låt

Previous Versions

• 20 apr 2017 Download w.w.w.w (those nights) 170419
  • 19 apr 2017 Download w.w.w.w (those nights) 170418

Download w.w.w.w (those nights) 170419

- - - - -

Hej!
Nu börjar vi blir färdiga med en ny låt som jag gärna skulle ta emot lite hjälp, tips på.
Vi fick många bra tips på vår förra låt vi la upp, tyvärr har jag inte hunnit prova allt då vi mitt i detta bytte upp oss till cubase 8.5 samtidigt som denna låtidé tog form och den lilla tid man får nere i studio hamnade på denna.

Texten började som en nostalgi till när man var ung och inte hade så mycket annat än en själv att ta hand om. Kan även handla om hur man stressar genom livet för att när man äntligen ska få varva ner inser att det är försent.

Denna låt blev vi själva riktigt nöjda med, vi ville ha ett torrt mer analogt trummmaskinsljud så vi kör med ett set i groveagent som vi även gjort några egna trumsamplingar till. Vi spelade in två lika akkeslingor på verserna som vi panorerat helt ut H+V som jag tycke gav en skön chorusliknande effekt. Refrängsynten är gjort i Retrolouge, Elbasen där är hårt distad. På mellanspel och utro så har vi ett lite modulerat brus som vi spelat in från en gammal rörradio. även trummorna har vi reampat genom rörradion på mellanspelet.
Vi hade riktigt roligt när vi gjorde denna låt när vi exprimenterade med samplingar och ljud och håller nu på att försöka mixa ihop det så bra vi kan.
Vi har inte gjort någon riktigt mastring på den men det ligger en masterkompressor samt en saturationsplugg på stereobussen.

Efter några provlyssningar på lite olika ställen(studion, bilen, jobbet) så undrar vi om vi mixat sången för starkt. kanske även utrogitarren kanske blir för stark.
Vid senaste mixningen höjde vi virvelslagen för att få de mer framträdande men nu funderade vi på om det blev för starkt i alla fall.
Så om någon orkar lyssna och ge oss lite hjälp på vägen så skulle det verkligen uppskattas.

MVH

Ola

What's New in Version 170419 (See full changelog)

• Provade att sänka sången lite på verserna, samt sänkte lite på utrogitarren.
  • I vissa högtalare känns det bättre men i Större högtalare med mer basljud tycker jag sången blir lite låg.
  • 170419: Vi mastrade lite själva med en EQ,compressor, soft clipper kedja.
  • Efter provlyssning i stereon hemma, i bilen på jobbet, så känns det bra.

La upp en ny verison idag med något sänkt sång samt utrogitarr.

Tänkte prova ikväll att göra en egen mastring för att få upp volymen något. Så med lite tur kanske jag kan få upp en ny verision imorgon.

• 0

Vi gjorde en egen mastring på låten i går kväll. Vi körde en EQ,compressor, soft clipper kedja. 

Den blev klart volymstarkare och jag tycker efter provlyssning i olika stereos att det fungerar bra. I stereon hemma har vi på tidigare låtar ofta fått bekymmer med för starkt basljud som stör ljudbilden men på denna tyckte jag att det lät bra.

Om någon orkar lyssna och ge lite kritik så skulle det uppskattas.

MVH

Ola 

• 0

Tycker virveln i refrängerna är för stark och behöver ha mer botten. I jämförelse med bassynten känns den lite fånig.  Prova ockås att lägga den distade varianten av trummorna som ett lager ovanpå i refrängerna.   

• 0
Tackar för input! Vi har faktiskt diskuterat refrängvirveln och ska prova hitta alt. Skapa ett annat ljud som har mer botten. Ska nog göra en test att lägga ytterligare ett lager trummor med de distade trummorna och se hur det känns! Mvh ola
    • 0

Nu har vi ändrat virveln i refrängerna samt även lagt de distade trummorna som ytterligare ett lager på refrängen. 

Tycker att det blev lite fetare trummor nu.

• 0

Other files you may be interested in ..

• 8 203 Total Files
  • 23 Total Categories
  • 2 305 Total Authors
  • 378 485 Total Downloads
  • Waiting It Out Latest File
  • bjolle79 Latest Submitter

14 user(s) are online (in the past 30 minutes)

0 medlemmar, 13 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)