Hoppa till innehåll

- - - - -

IGS Audio Double Triode Limiter - lyxig mickförstärkare till lågpris



Studio 7-2012:
Polskbyggd och med ryska rör – från och med nu kan det innebära välbyggd och välljudande. Double Triode Limiter är en mickförstärkare i den högre skolan.


När vi testade Lindell 17x (Studio 8-11) blev vi nyfikna på det polska företag som byggde den mycket imponerande kompressorn åt Tobias Lindell. Vi hade aldrig hört talas om IGS Audio, men det visade sig att man producerar en hel rad intressanta studioprylar av klassiskt snitt.
Det som gör IGS Audios byggen extra spännande är blandningen av ryska/sovjetiska militärspecade rör, svenska, engelska och amerikanska kvalitetstransformatorer, rationell kretskortskonstruktion och ”prisvärd” polsk produktion. För priserna är klart konkurrenskraftiga med tanke på de fina komponenterna och byggkvaliteten.

Företaget har dessutom valt ovanliga konstruktionslösningar och finesser att bjuda på. Eller vad sägs om en tvåkanals rörmikrofonförstärkare med rörlikriktare i strömförsörjningen, en variabel mu-kompressor för under 25 000 kronor, eller en tvåkanals rörmikrofonförstärkare med inbyggd optokompressor för under 15 000 kronor? Vi valde att testa den sistnämnda, som IGS kallar Double Triode Limiter.

Nytt snurr på gammalt murr
Double Triode Limiter har, förstås, mycket gemensamt med de flesta andra tvåkanals rörmikrofonförstärkare på marknaden. Grundkonstruktionen är närmast universell: Transformator på ingången för att höja och ”röranpassa” impedansen. Sedan två dubbeltrioder som förstärker signalen i två steg där det andra steget driver en transformator på utgången för att sänka impedansen igen. Du hittar separata nivåkontroller för första och andra förstärkningssteget, så du kan gasa på ingången och bromsa på utgången och därmed locka fram lite mer eller mindre subtilt rörmorr vid behov.

Ingångsförstärkningen ställer du i steg om tio decibel från 10 till 60 decibel med en vridomkopplare. Andra stegets nivåkontroll är en steglös potentiometer. En dämpsats på 20 decibel kan kopplas in med en liten vippomkopplare. Detta gör att ingången kan hantera rejält med signal från pigga mikrofoner framför Marshallstackar och bastrummor, eller linjesignaler när du vill använda din förstärkare som effektburk.
Frontpanelen domineras av de två stora vu-mätarna som ger bra koll på signalnivån. I frontpanelens vänsterkant hittar du instrumentingångarna med en megaohms inimpedans. Som vanligt när det gäller rörprylar lär instrumentingångarna vara kopplade direkt till första förstärkningssteget. Signalen passerar i så fall inte ingångstransformatorn, som i många nygamla transistorkonstruktioner.

Carnhill och ryska helrör
IGS Audio skriver på hemsidan att in- och utgångarna har Sowter- respektive Edcor-transformatorer, men en titt genom ventilationsgallret på ovansidan visar att vårt testexemplar har Carnhilltransformatorer på ingångarna. Rören är ryska 6N2WE- och 6N1PEW-dubbeltrioder som enligt IGS ska hålla hela 10 000 timmar. Möjligen kan man fundera över hur lätt det är att hitta sådana ovanliga utbytesrör eller att testa med olika rörvarianter och tillverkare (det som amerikanska ljudfreaks kallar ”tube rolling”) men priserna lär ju också vara närmast sovjetiska i jämförelse med de allt dyrare västerländska nos-rören (new old stock).
Den optiska kompressorn i Double Triode Limiter ligger alltid i signalvägen men eftersom det ju i princip bara handlar om ett ljuskänsligt motstånd lär den ha minimal inverkan på ljudet när du skruvar ner den till minimiläget.

Till skillnad från sin kusin, Double Triode pre amp (DT-2), som har en rörlikriktare i strömförsörjningen har DTL diodlikriktning av växelströmmen från den rejäla ringkärnetransformatorn.
Det tar inte många tittar genom ventilationsgallren för att se att det här är en välbyggd förstärkare som lär hålla och dessutom kommer att vara lättservad. Stabil stålplåt, enkla men bra omkopplare, prydliga lödningar och förståndig kabeldragning inger förtroende och ger mersmak.

Transparent limiter
Som de flesta andra rörmikrofonförstärkare är DTL mycket lättanvänd, även om den alltid inkopplade limitern kan kännas lite förvirrande i början. Ljudkaraktären styrs i princip av balansen mellan ”gain”- och ”output”-rattarna, allt från transparent och stiligt till mer murrigt och morrigt. Till skillnad från många ”riktiga” kompressorer kan du inte växla vu-mätarna till att visa hur limitern arbetar. En liten lysdiod som lyser starkare ju mer limitern jobbar är, utöver dina öron, det enda mätinstrumentet. Optolimitern är precis som många andra enkla optiska kompressorer och limiterenheter mycket transparent, musikalisk och trevlig och ger allt från subtil transparent nivåreglering till hårdare och mer effektfullt limiterpumpande, allt beroende på hur mycket du vrider på limiterratten.

Vi testade DTL med sång och akustisk gitarr och jämförde med både mikrofonförstärkarna i vårt Apogee Duet-ljudkort och en Golden Age Pre 73 Nevekopia. Duetljudkortets ic-mikrofonförstärkare är rena, snabba och neutrala i klangen medan Pre 73-mikrofonförstärkaren är typisk ”Neve-ig” och rund med relativt lång stigtid. Du kan ladda hem testfilerna från vår hemsida och jämföra själv.

Öppen och luftig
I våra öron lät DTL som en ”typisk” högkvalitativ rörmikrofonförstärkare: Öppnare och luftigare än förstärkaren i Nevestil och fylligare och ”vackrare” än ic-förstärkaren i ljudkortet.
Den inbyggda limitern inbjöd till experiment. Den lät utmärkt både i små och större doser, men vi märkte också att den släppte igenom en del snabba transienter från vår akustiska gitarr. Du kan nog inte lita på att din DTL-limiter ska vara någon helförsäkring mot digital distorsion, se den snarare som en kryddburk att plocka fram vid behov.

Bifogad bild: dtl.jpg
Sammanfattning
Double Triode Limiter skäms inte för sig i sällskap med motsvarande västerländska rörmickförstärkare för betydligt fler tusenlappar. Den bjuder på ”typisk” öppen och vacker ljudkaraktär och har reglage för att pressa fram subtil rördistorsion när du behöver det. Limitern har begränsade kontrollmöjligheter men du kan faktiskt nästan betrakta den som en bonus. Double Triode limiter kostar inte mycket mer än modellen utan limiter, DT-2.

FAKTA
  • Produkttyp: mikrofonförstrkare
  • Tillverkare: IGS Audio (www.igsaudio.pl).
  • Kontakt: Golden Age Music (www.goldenagemusic.se).
  • Målgrupp: proffs, semiproffs
  • Pris: Cirka 14 500 kronor inkl. moms.
Fördelar
  • Vackert, luftigt ljud.
  • Hög byggkvalitet.
  • 60 dB förstärkning räcker långt
  • Limiter för liten merkostnad jämfört med DT-2
  • Prisvärd
Nackdelar
  • Limitern har bara ett enkelt nivåreglage
  • Bara enkel lysdiodvisning av limiterfunktionen
Betyg
Ljudkvalitet: 5
Funktioner: 3
Byggkvalitet: 4
Prisvärde: 4

Testutrustning
Apogee Duet, Golden Age Project Pre 73, AKG K271, Amphion Argon 2-monitorer drivna av Harmony design Pa12-slutsteg.

0 Kommentarer