Hoppa till innehåll

- - - - -

Pro Tools HD 10, stabilt släpp med smarta förbättringar



Allt flyter bättre i Avids senaste uppdatering av Pro Tools, som även innehåller en ny pluggstandard: aax.

Det som slår oss efter att ha tillbringat en hel del tid med Pro Tools 10 är att programmet är i det närmaste buggfritt. Varje ny heltalsversion tenderar att ha lite av en måndagssjuka. Inte Pro Tools 10.
Vi har testat Pro Tools HD 10, men flera av funktionerna gäller även för Pro Tools 10 och Pro Tools 10 med Complete Production Toolkit. När vi säger Pro Tools 10 i denna artikel syftar vi på version tio generellt, inklusive HD-versionen.
I samband med släppet skyltade Avid med flera nya funktioner, men ärligt talat är de av sekundärt intresse. Det är stabiliteten och flytet som är de stora nyheterna. Pro Tools 10 är rappt!
Allting är snabbare. Du klickar runt i ditt projekt, trycker på uppspelningsknappen och det startar direkt. Man tror inte att de där ynka millisekunderna, eller vad de nu är, spelar någon roll men skillnaden är dramatisk.
Allt detta möjliggörs av två saker: extended disk cache-funktionen och bättre skivhantering. Extended disk cache är unikt för HD 10 och innebär att ditt projekt laddas in i arbetsminnet. Det innebär också att Pro Tools HD 10 kommer runt 32-bitarsbegränsningen på fyra gigabyte arbetsminne (notera att det inte påverkar mjukvaruinstrument).
Bättre skivhantering gäller för både Pro Tools 10 och Pro Tools HD 10. Vi testade faktiskt att spela upp ett halvstort projekt från ett usb-minne och det gick helt utan problem eller fördröjning.

Nytt insticksformat
Med Pro Tools 10 introduceras nya pluggformatet aax – både native (som körs på datorns processor) och HD (som alltså körs på de nya HDX-korten). I teorin ska det bli enklare för utvecklare att koda för både native och HD nu. Dessutom är aax redo för 64 bitar.
Channel Strip är en ny kanalstripp i aax-format som följer med Pro Tools 10. Den är hämtad från feta Euphonix-mixerbord och inkluderar eq, gejt och kompressor. Det är en förhållandevis färglös skapelse som uppenbart är tänkt att kunna användas till allt möjligt.
Eq:n är ganska smart gjord, och du behöver tack och lov inte klicka runt i flikarna för att justera banden. Greppa bollarna i grafen och håll ned någon av modifieringstangenterna (Ctrl/Cmd, Shift, Alt/Option) för att påverka q-värde och finlira. Vi saknar dock den smått briljanta inverteringsfunktionen i gamla hederliga EQ 3 (Shift-klicka på bollen så inverteras gain på det bandet). Spontant skulle jag säga att eq:n känns något mjukare än EQ 3.
Channel Strip är en stilig rackare – allt behöver inte vara rör och vintage. Den kommer garanterat att agera arbetshäst i många studior och kommer att göra ett alldeles utmärkt jobb. Det som dock talar för att EQ 3 kommer att finnas kvar i vår pluggmapp är att man inte alltid behöver en hel kanalstripp. Ett av de främsta användnings­områdena för EQ 3 är i vår mening som enbands-eq. Röj lite lågt bummel, kapa lite irriterande topp eller pilla ut jobbiga frekvenser från taskiga inspelningar i taskiga rum. Visst kan Channel Strip göra det, men varför ladda ett helt rymdskepp när man bara behöver ett pappersflygplan?
Clip-gain är en av funktionerna som hade ”läckts” ganska långt före släppet. Det bör direkt klargöras att ”clip” är samma sak som ”region” var tidigare – namnbytet gjordes för att vara konsekvent med videoavdelningen.
I sin enklaste form innebär Clip-gain att alla clip i Edit-fönstret nu har fått små volymhandtag. Dra i ett och du ändrar volymen på det klippet utan att påverka volymkontrollen i mixern. Det är riktigt trevligt för grundläggande volymautomatisering om du har klipp med varierande volym. Om du vill kan du också välja att se volymlinjen för clip-gain. Med den framme kan du djupdyka i volymen och automatisera den på samma sätt som du gör med mixerns volym, bara det att du inte påverkar mixern.
Det finns en mängd andra tillskott som vi inte har plats för att diskutera i detalj. Bland dem finner vi att Pro Tools nu kan hantera flera filformat samtidigt (tidigare har konvertering, om än smärtfri, behövt göras), kraftigt uppgraderat eucon-stöd, klart bättre Audiosuite-hantering, realtids-toningar, fler spår, integrerad marknadsplats för pluggar, möjligheten att nu styra två Pro Tools HD-system med en D-Command samt att koppla upp så mycket som tolv system med Satellite Link.

Bifogad bild: bild1.png
Clip-gain är ett vansinnigt praktiskt sätt att göra volymautomatiseringar på, utan att påverka regeln i mixern.


Bifogad bild: bild3.png
Nya Channel Strip är den första aax-pluggen, och det är en stilig rackare!


Bifogad bild: bild4.png
Channel Strip är inte bara snygg, den erbjuder också många möjligheter.


Vad vi inte fick
Pro Tools 10 skyltar med fler än 50 nyheter, men det är ändå många vi saknar. Avid har en så kallad Ideascale, där användarna kan gå in och rösta på funktioner de vill ha. Direkt efter det att Pro Tools 10 lanserats gick vi dit och kikade. Det är rätt trist att ingen av de tio mest efterfrågade funktionerna finns med i version 10. Ärligt talat behövs inte ens någon Ideascale för att veta vad användarna vill ha. Det är samma saker som folk har gapat efter under lång tid: 64-bitarsstöd, frysfunktion av spår, snabbare skrivning till disk än i realtid (snabbare export har ju funnits länge) och så vidare.
Väldigt många är besvikna över att Pro Tools 10 inte har 64-bitarsstöd, men om man ska tro våra källor så var det helt enkelt inte möjligt. Det handlar om begränsningar i HD-hårdvaran, vilket hade inneburit att Avid hade lämnat majoriteten av sina stora kunder ute i kylan om de hade gjort Pro Tools 10 i 64 bitar. Avid har dock redan sagt att nästa stora uppgradering kommer att vara 64 bitar. Aax, det nya insticksformatet, är redo för 64 bitar medan rtas inte är det.
Vi kan också konstatera att Pro Tools 10 framför allt vänder sig till efterproduktionsfolket. Visst, det är en väldigt trevlig uppgradering även för musiker, men det är uppenbart att Avid satte postproduktion i fokus med clip-gain, audiosuite-handtag och så vidare. Inte så märkligt kanske, de tidigare versionerna har flirtat mest med musiker och producenter med förbättrad midi-­hantering, de nya instrumenten och Air-pluggarna.
Om vi tittar på Pro Tools 10-priserna, alltså inte HD, och jämför med Logic, Cubase och Live är prisnivån ungefär densamma. Om man däremot kikar på Pro Tools HD 10-priserna så undrar vi hur Avid kom fram till dessa summor, särskilt med tanke på att den senaste stora uppgraderingen, Pro Tools 9, inte släpptes för särskilt länge sedan.
Avid har gått från att vara primärt ett hårdvaruföretag till ett mjukvaruföretag. Förr i världen gick det inte att köpa Pro Tools utan hårdvara. Vi minns dagar då uppgraderingen kostade 75 dollar för Pro Tools LE och 150 för Pro Tools HD. Som primärt mjukvaru­företag applicerar Avid priser mer i nivå med vad resten av världen gör. Betalar du 75 dollar för en stor uppgradering av industristandard i bild- eller video­branschen? Skulle inte tro det.

Bifogad bild: bild2.png
En marknadsplats där du kan köpa pluggar och annat har integrerats direkt i Pro Tools.


Sammanfattning
Pro Tools 10 och HD 10 är större uppgraderingar än de först verkar. Saker som extended disk cache och bättre skivhantering är svårt att ta på och riskerar därför att undfly folks uppmärksamhet. I vår mening är de bland de viktigaste funktioner som Pro Tools någonsin berikats med. Allt är smidigare, snabbare, stabilare och bättre. Det är faktiskt dessa epitet som får tillskrivas Pro Tools 10, det är helt enkelt en uppgradering som avser att förbättra och snabba upp arbetsflödet. Prissättningen mörkar dock Avids paradmarsch. För HD-användare är den rent ut sagt brutal.

FAKTA
Avid Pro Tools HD 10
Produkttyp: inspelnings­program.
Tillverkare/kontakt: Avid
(www.avid.se).
Pris: Pro Tools HD 10 finns inte att köpa då det medföljer HDX- och HD Native-hård­varorna. Att uppgradera från HD 9 till HD 10 kostar 8 741 kronor, från HD 8 13 116 kronor och från HD7 21 866 kronor. Om man uppgraderar sin hård­vara samtidigt, till exempelvis HDX eller HD Native, så är Pro Tools HD 10 gratis. Fram till årsskiftet får HD 9-användare ett supportavtal och HD 10-uppgradering för 4 366 kronor. Complete Production Toolkit kostar 17 500 kronor. Alla priser är cirka­priser inklusive moms.

Fördelar
  • Klart mycket snabbare och rappare än tidigare versioner.
  • Stabilt.
Nackdelar
  • Du får gräva djupt i plånboken.
Betyg
Funktioner:4
Stabilitet:5
Användarvänlighet:4
Prisvärdhet:2

Testutrustning
Macpro Harpertown, 4 GB RAM med OS X Snow Leopard,
Macbook Pro, 2 GHz Intel Core i7, 4 GB RAM med OS X Snow Leopard.

0 Kommentarer