Hoppa till innehåll

- - - - -

Olympus LS-100 - Toppmodell med högsta ljudkvalitet



Studio 7-2012:
LS-100 är ett hett alternativ för dig som letar efter en inspelningsenhet med hög ljudkvalitet, men portastudiofunktionen känns påklistrad.


Du som letar portabel inspelningsenhet i den lite högre skolan har idag ganska mycket att välja mellan: Roland R-26 (se test i Studio 1-12), Zoom H4N, Tascam DR-100 mk II, eller Nagra SD om du har det gott ställt. Nya Olympus LS-100 bjuder på ungefär samma mikrofonkonfiguration och xlr-ingångar som flera av konkurrenterna. Företagets populära LS-10- och LS-11-modeller gör den här toppmodellen lite extra intressant. Här får du inte bara xlr-ingångar med fantommatning, Olympus bjuder även på en portastudiofunktion som låter dig spela in upp till åtta spår och även mixa ner dem till ett stereospår om det kniper. I den här maskinen handlar det, till skillnad från till exempel Roland R-26, däremot inte om mer än tvåkanalig inspelning. LS-100 kan heller inte fungera som ljudkort, vilket R-26 kan.

Mycket metall
Olympus LS-100 känns, precis som företagets kameror, som en välbyggd precisionsmaskin där passform och detaljfinish håller toppklass. Det är mycket metall i konstruktionen, åtminstone på utsidan, och knappar och rattar känns mjuka men distinkta. Fronten domineras av en liten men ganska högupplöst färgskärm, omgiven på tre sidor av olika små knappar. Hela enheten väger under 300 gram men aluminiumskalet och den robusta konstruktionen gör att den känns pålitlig och nästan lite lyxig bredvid till exempel en Roland R-26 eller en Zoom-inspelare, som visar upp betydligt mer plast ur alla synvinklar.

Relativt vid stereobild
Under skärmen hittar du en ”navigationsring” med ok-knapp i centrum för menyväljandet, vilken känns igen från kameravärlden och Olympus tidigare inspelningsenheter.

De två små kardiodmikrofonerna sitter i samma förskjutna xy-konfiguration som i LS-10/11. Mikrofonerna är vinklade 45 grader och monterade några centimeter från varandra. Det ger en relativt vid stereobild med minimala fasproblem så länge ljudkällan inte är mycket nära. En finess, en inbyggd lissajousmätare, kan visa upp eventuella fasproblem så att du kan flytta din LS-100 om det behövs.
På höger sida av enheten hittar du en dubbelratt för att analogt ställa mikrofonförstärkningen, utöver tre menyvalbara känslighetslägen.
LS-100 kan med sina interna mikrofoner hantera både mycket höga ljudtryck (140 dB) vid till exempel konserter, och svaga ljud, utan att få problem med klippande mikrofonförstärkare eller störande brus i tysta inspelningssituationer. Separat limiter och kompressor finns att tillgå på varje kanal, utöver högpassfilter.

Externa mikrofoner kan kopplas in på två sätt: En minitelekontakt på sidan låter dig koppla in små stereomickar eller likande och två xlr/tele-kombokontakter på kortsidan låter dig koppla in både dynamiska och kondensatormikrofoner, och andra källor med linje- eller instrumentnivå. Xlr-ingångarna har även individuellt inkopplingsbar fantommatning (24/48 volt) – en viktig finess om du till exempel vill koppla in en passiv ömtålig bandmikrofon och en kondensatormikrofon till de två ingångarna.

Bifogad bild: Olympus-LS100.jpgTvå combo-ingångar ger dig full frihet att välja vilka mikrofoner du vill ansluta.
Mikrofonförstärkarna kan med xlr-anslutna mikrofoner ställas i två steg och ger upp till 58 decibels förstärkning, vilket räcker för de flesta behov, även med dynamiska mikrofoner. Teleingångarna passar bättre för instrument med aktiv elektronik än för elgitarrer och basar med passiva mikrofoner eftersom ingångsimpedansen är på bara tio kiloohm.
LS-100 drivs av ett litet utbytbart li-jonbatteri som räcker förvånansvårt länge. Du laddar batteriet genom att koppla in din inspelare till den lilla medföljande usb-laddaren.

LS-100 kan också laddas genom samma usb-kabel kopplad till din dator. Det interna minnet på fyra gigabyte kan kompletteras med sd/-hc/-xc-kort på upp till 64 gigabyte. Kortet sitter tillsamans med batteriet under den ovanligt robusta batteriluckan på högersidan.
En liten minihögtalare på undersidan ger åtminstone någon form av bekräftelse på att något spelats in. Dina lurar kopplar du till en minitelekontakt på sidan och volymen ställs med ett litet tumhjul bredvid hörlursutgången. Vi testade att koppla in både lättdrivna Ultrasone Signature Pro-lurar och tyngre Sennheiser HD-650 med 300 ohms impedans. LS-100 kunde driva Ultrasonelurarna till relativt höga nivåer men med Sennheiserlurarna tog det stopp vid ganska låg volym, även om det inte lät direkt illa. Tänk på det när du väljer lurar till din LS-100.
Vi testade att använda LS-100 i en typisk singer-songwritersituation. Vi spelade in sång och akustisk gitarr med de inbyggda mikrofonerna och kopplade in vår referensmikrofon, en Brauner Phantom Classic, till en av xlr-ingångarna för en alternativ monoinspelning.

Vi blev imponerade både av de interna mikrofonerna och elektroniken i LS-100. Utan att ha gjort en direkt jämförelse med de närmsta konkurrenterna kan vi säkert säga att LS-100 ligger i toppskiktet när det gäller de inbyggda mikrofonernas kvalitet. Även xlr-ingångarna gav ren och neutral förstärkning åt den fantommatade Braunermikrofonen.

Svårrattad portastudio
Kort sagt är ljudkvaliteten den här enhetens kanske främsta försäljningsargument. Om vi blev imponerade av ljudet var den inbyggda portastudiofunktionen mer av ett antiklimax. Den känns nästan som en eftertanke i en annars lättarbetad produkt. Visst, LS-100 kan spela in åtta spår med medhörning (den kanal som spelas in har däremot en störande fördröjning), men att ratta eller snarare knappa mixern i en portastudio med små knappar som är gjorda för att navigera i menyer är trögjobbat. Medhörningsnivån styrs dessutom av inspelningsnivån, så balansen mot övriga spår får justeras med hjälp av nivån på dessa. Inte vidare praktiskt.

Bifogad bild: LS-100__front_left_XL.jpgLS-100 är en robust konstruktion med passform och finish i toppklass.
Sammanfattning
Vi gillade Olympus LS-100 som högkvalitativ tvåkanals inspelningsenhet med flexibla ingångar. Den bygger på de starka sidorna hos de enklare modellerna och lägger till xlr-ingångar med fantommatning. Det är gott så. Sneglar du däremot på LS-100 för att du behöver en portastudio för låtsnickrande tycker vi att du bör leta vidare.

FAKTA
  • Produkttyp: Portabel inspelare.
  • Tillverkare/kontakt: Olympus (www.olympus.se).
  • Målgrupp: Proffs, semiproffs.
  • Pris: cirka 4 800 kronor inklusive moms.
Fördelar
  • Hög ljudkvalitet.
  • Xlr-ingångar med separat
  • Inkopplingsbar fantommatning.
  • Hög byggkvalitet.
Nackdelar
  • Trögjobbad portastudio-funktion.
  • Hörlursförstärkaren är inte så effektstark.
Betyg
Ljudkvalitet: 4
Funktioner: 3
Byggkvalitet: 5
Prisvärde: 4

Testutrustning
Brauner Phantom Classic, AKG K271, Ultrasone Signature Pro, Sennheiser HD-650, Amphion Argon 2-monitorer drivna av Harmony design Pa12-slutsteg.

0 Kommentarer