Hoppa till innehåll

* * * * -

Waves NLS - Maffiga mixerbord i pluggform



Studio 7-2012:
Waves NLS emulerar analogmixrarnas tekniska brister för oss datormixare. Slate Digital VCC har fått en tuff konkurrent.


Analog ljudteknik har en rad ”brister” vi lärt oss älska: Den mättade distorsionen i en fin rörgitarrförstärkare, det feta ljudet av trummor på sextonkanals tvåtumsband och det subtila ljudet av ljudsignaler som mixas i en riktigt fet analogmixer. Fram tills nyligen var mixerbordssimulerande pluggar ovanligare än hönständer. Förra året kom så Slate Digital VCC, och nu följer pluggjätten Waves upp med en utmanare som rent funktions- och hanteringsmässigt är nästan identisk. Waves NLS är tvådelad med en kanalplugg (mono- eller stereoversion) och en mixbussplugg som är avsedda att jobba ihop i ditt inspelningsprograms mixer. En kanalplugg på varje kanal och en mixbussplugg på utgången är lika med emulerad analogmixer.

NLS emulerar tre specifika mixerbord tillhörande Mark ”Spike” Stent, Mike Hedges och Yoad Nevo. Åtminstone två är verkliga klassiker: ”Spikes” SSL 4000G, och Hedges EMI TG 12345 Mk 4. Nevos Neve 5116  är en modernare konstruktion än de verkliga Neveklassikerna från 70-talet. Tillsammans ger de här modellerna tre hyfsat distinkta ljudkaraktärer att välja mellan.

En viktig finess som bara NLS bjuder på är att Waves mätt upp 32 olika kanaler från varje förebild. När du lägger upp kanaler i ditt inspelningsprogram plockar pluggen automatiskt olika emuleringar för att efterlikna de aningen varierande kanalerna i de verkliga mixrarna. Waves inkluderar i vanlig ordning en knapp som adderar en realistisk dos elektronikbrus vid behov. En annan knapp kopplar om till simulerad mikrofoningång, vilket betyder att kanalen klipper och distar snabbare än annars.

För det här testet snodde vi ihop en liten låtskiss med NI Abbey Road 60:s Drummer och några kanaler gitarr och sång inspelade med ett Apogee-ljudort. Vi gjorde direkta jämförelser mellan de olika mixermodellerna vid två olika ”drive”-lägen, och jämförde även med Slate VCC RC Tube (en slimmad VCC-variant). Vi gillade alla mixervarianter och både VCC och NLS. De lät olika och fungerade olika bra lätt eller hårt drivna, men samtliga gav också ljudet en liten knuff i rätt riktning. Vi har tidigare testat Slate VCC i fullversion och i våra öron är Waves NLS mer eller mindre lika bra.

Bifogad bild: NLS-kanalplugg.pngLägg en kanalplugg först i varje mixerkanal i ditt inspelningsprogram för att bygga din digital-analoga mixer.
Bifogad bild: Dump-mixbuss-Waves-NLS.pngFölj upp med en mixbussplugg på utgången. Din digitala mixer låter nu lite mer som en snordyr, supertung, megabred, energislukande och servicekräsen analogmixer.
Sammanfattning
Idag kan pluggar emulera i princip varenda liten mysig brist i den klassiska analogstudion. Slate VCC och Waves NLS är något av kronan på verket i den här utvecklingen. I våra öron är de här två produkterna hyfsat jämbördiga. Båda tillför det där lilla extra som gör datormixen mer organisk. Du som är extremt petig måste prova själv och du kommer säkert att hitta en favorit. Vi gillar annars Waves lite extra för att de vågat släppa hårdvarulåsen som sticker ut som ömtåliga istappar från våra bärbara datorer.

FAKTA
  • Produkttyp: effektplugg.
  • Plattform: både Mac och pc.
  • Format: tdm, rtas, audio suite, vst, au.
  • Tillverkare: Waves (www.waves.com).
  • Kontakt: Luthman (www.luthman.se).
  • Målgrupp: Proffs, seriösa hemstudioägare
  • Pris: 249 dollar (native), 349 dollar (tdm).
Fördelar
  • Subtil effekt i små doser som får nästan allt att låta lite bättre.
  • De tre mixertyperna har klart skilda karaktärer.
Nackdelar
  • Beroendeframkallande och datorbelastande.
Betyg
Ljudkvalitet: 5
Funktioner: 3
Prisvärde: 4

Testutrustning
Apogee Duet 2, Amphion Argon 2-monitorer, Harmony design Pa 12-slutsteg, Akg K271, Sennheiser HD650.

0 Kommentarer