Tittar runt på olika integrerade stereoförstärkare f.n. Har lyssnat på Nad 315BEE 2698 kr, H/K 970 3998 kr (via Nätet 3600 kr) och Cambridge Azur A340SE 2298 kr hittills. Men har tänkt att höra även Tangent 50Amp 1300 kr, Tangent 100Amp 1800 kr, Marantz PM4001 3000 kr (via Nätet 2500 kr), Onkyo, Denon 2498 kr, Yamaha 3000 kr (via Nätet 2300 kr), Pioneer A209R 2500 kr (via Nätet 1500 kr), Sony TA-FE370 2900 (via Nätet 2100 kr) m.fl.
Jag har också läst tester om Marantz PM4001, Onkyo, Yamaha, Tangent 50Amp och Cambridge Azur A340SE och även en annan test där man testade H/K 970.
Av de jag lyssnat på var Nad bäst, men ändå inte tillräckligt bra. Röster lät bäst och det var överhuvudtaget ett bra driv i den. H/K lät förvånansvärt diskantrikt och lite syntetiskt, med en lätt metallisk klang. Delvis kan det ha berott på att den var kopplad till ett par stora Klipschhögtalare med horndiskant, vilket normalt inte är min favorit. Jag är en soft dome tweeter-kille. Cambridge Azur:en var det inget fel på, förutom att den saknade bas, precis som H/K i viss mån. Ljudet i Cambridge uppfattade jag som direkt och alert, och rätt likt H/K men lite tamare. Nad- och Cambridge-förstärkarna var kopplade till ett par Dali Concept 6 golvhögtalare.
Ingen av de tre jag testat har någon inbyggd loudnessfunktion. Av de jag räknar upp i detta inledningsanförande så är det Denon och Marantzen, men även Pioneer, Sony och Yamaha som har loudness. Huruvida Pioneerens, Sonyns och Marantzens loudnessfunktionen är steglös vet jag inte, Denonens är det iaf inte! Den finessen har dock Yamahas amp.
Varken Cambridge eller Nad hade heller någon RIAA förförstärkare inbyggt. Så ska man spela skivspelare får man köpa till en separat sådan för mellan 700-1300 kr om man väljer en av samma märke.
Några förslag på bra integrerad stereoförstärkare på sisådär 30-60 watt, för max runt 3000 kr? Det är en present och mottagaren önskar en smäcker förstärkare med bra ljud, ingång för skivspelare utan extra låda och också gärna en loudnessfunktion, som kompenserar för örats brister på låg lyssningsvolym. Ljudet får gärna vara så neutralt som möjligt (då loudnessfunktionen är urkopplad).
Priserna i början "via Nätet" avser svenska nätbutiker. Sedan undrar jag hur stereoförstärkare kan vara så mycket billigare i UK än i Sverige?? Marantzen har jag t.ex. sett för £99 ikväll, här kostar den 3000 kr! Är det samma nätsladd, volt, ampère och sånt i UK som här, om jag skulle beställa? Hmmm... det verkar dock som om man måste köpa den på plats i affären dock.
hallonsorbet//:musik
Inlägget är redigerat av musik: 2008-04-12 - 18:28