kuriyakin, den 2008-08-18, 23:51, sa:
Hej!
Mitt namn är jimmy... och jag är nollad på datorer.
Jag tycker att Linux verkar vara som ett trevligt operativsystem, har surfat runt lite på nätet å undersökt även här på forumet.
Men... Jag fattar ju knappt hälften av allt data tugg.
Kanske beror det på att jag sitter mest å plonkar på min gitarr, eller mitt inneboende hat till datorer(bara massa krångel med dem!).
Hursomhelst så är ja intresserad av att köra med Linux, även tillsammans med min hemmastudio. Så jag ville undra:
1.Som jag har förstått så ska Linux UbuntoStudio vara nått bra?
Vet inget om det men jag har hört att det är ok. Studio64 skall också vara bra. Själv kör jag JAD (bygger på OpenSUSE på samma sätt som Ubuntustudio bygger på Ubuntu)
2.Kan man köra sådant som MSN, Internet, skrivprogram mm. mm. i UbuntoStudio verisionen?
Ja. Det finns en bunt olika klienter (använderprogram) för de olika chatprogrammen. Internet är nog så att UNIX/Linux var betydligt före på den punkten när det begav sig. Man har kunnat köra internet på Unix sedan 79-80. Skrivprogram antar jag att du menar program som Microsoft office. Där finns det ett trevligt program som heter OpenOffice och täcker allt (tror jag som Microsoft Office gör). I alla fall så kör vi med det rakt över på vårt bolag. Hemma i min kommun (Kristinehamn) så använder man OpenOffice officiellt i administrationen.
3.Hur kommer Linux funka tillsammans med mina komponenter i datorn?(ex. grafikkortet, ljudinterfacet) Laddar man ner drivrutiner till dem sedan?
Nej. Det mesta ingår i Linux direkt. Vissa grafikrutiner och mycket speciell hårdvara kan ha egna drivrutiner. Men man skall alltid kolla upp sin hårdvara innan man installerar Linux på den. Är burken lite äldre (1 år eller så) så är det rätt säkert att den funkar med Linux. Jag brukar bara ta reda på vad hårdvaran heter och skriva in det i Google och samtidiigt skriva Linux så brukar man se om det är trassel eller inte.
Behövs oftast inte. Men vill man vara riktigt säker så finns det. Många Windows-konverterare tycker att det känns tryggt att ha samma som de hade innan. Så för att svara på frågan så är det ett ja.
5.Sist men inte minst, Är det "bättre" än exempelvis Xp? Fungerar det mer "smärtfritt"?
Ja. Det tycker jag. Men det går inte att säga. Ladda hem en Live-CD/DVD och testa. Knoppix fungerar bra. Men tänk på att en Live-skiva körs från CD/DVD och är således rätt slö.
Vädjar till era kuskaper av denna högre art.
Nu går ja å lägger mig, så bli inte sura om jag inte svarar 5min efter att ni postat era otroligt långa och pedagogiska och uttömande svar.
Ha de gott bäste kamraden!
//jimmy