Hoppa till innehåll

Månadens bästa låtar

Senaste låtarna

Senaste blogginläggen

Kalendarium

Senaste enkäten

• Spelar du i band?
    sep 16 2013 10:20 Liveljud är ett ofta förekommande ämne i tidningen Studio. Vi...

137 aktiva på sajten (de senaste 30 minuterna)

130 gäster, 1 anonyma användare

137 aktiva på sajten (de senaste 30 minuterna)

130 gäster, 1 anonyma användare

Specialplugg fixar hörlursmixen

• Please log in to reply
Det finns 26 svar på detta ämne

#1 Nyhetsroboten

Nyhetsroboten

Hjälpreda

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 762 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 08:08

Även om mixning i hörlurar är något som man bör undvika in i det sista, finns det lägen där man bara inte kan lägga bort lurarna. Då bör man använda en emuleringsplugg som försöker återskapa ljudet från riktiga studiomonitorer. Headphone Mix från Sound Magic är en sådan plugg.

Läs mer
Studios forums nyhetsrobot

#2 spaceman

spaceman

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 150 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 10:00

En hörlur är en hörlur. Punkt
-: jag kan inte lira på guran ikväll.
-: varför då ?
-: G Sträng har avgått.

#3 JohnRick

JohnRick

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 146 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 10:21

112dB har redan nå't liknande med redline monitor.

#4 CHAE

CHAE

van Veeteran

• Moderator
  • PipPipPip
  • 2 723 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 10:24

Visa inläggJohnRick, den 2011-06-27 - 10:21, sa:

112dB har redan nå't liknande med redline monitor.
...och Focusrite med sin VRM. Enough is enough! <_<
Racktone Grace | WinXP | Cubase | Focusrite Saffire Pro 40
Soundcloud
Bra affärer med; Neosus, Naymari, evilrocker, Gorlum, 1927, DrivKraft, Bullerbyn och Simon Andersson.

#5 D Vibe

D Vibe

morr, spott, fräs

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 778 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 11:17

intressant!

#6 KaH

KaH

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 154 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 16:50

Bra med pluggin som man enkelt kan inserta i mastern i cubase så man får högtalaremulering i hörlurarna.
priset är lägre än Focusrite Vrm box.

Vrm boxen har dock egen processor, fysisk volymkontroll, hörlursutag, med bra preamp, spdif ingång.

Bild

Focusrite Vrm box Info

Tekniken som används i Vrm box är dynamisk convultion sampling samma teknik som
används i Liquid chanel och Liquid mix.

Har testat Vrm box och kan intyga att emuleringen fungerar väldigt bra.

Vrm boxen ger möjlighetan att kunna byta lyssningsrum  mellan  kontrollrum, sovrums studio,
vardagsrum, samt kunna välja mellan 15 olika monitorer, hifihögtlare, datorhögtalare,lcdtv.

Vrmbox är inte bara bra som högtlar emulering utan även ett ovärderligt verktyg för att snabbt
kunna jämnföra  hur ens mix låter i olika typer av rum med olika monitorer och högtlare.

Helt plötsligt har man tillgång till referenser som Auratone 5c, Yamaha Ns10, Genelec 1030.
Men vet även hur mixen låter i dåliga, Hifi högtalre, dator högtlare, lcd tv.

Bild  

Specificationer Vrm box Min länk

Här finns en Sampler där man kan testa Vrm emuleringen online:

Vrmbox sampler

#7 AnthonyS

AnthonyS

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 025 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 17:41

Men man lyssnar ju fortfarande i sina lurar. Samma begränsningar som ens lurar hade från början har de väl fortfarande, oavsett vilken monitor som emuleras i dem?

Och inte kan man väl höra hur ens mix låter i olika högtalare, när man lik förbannat sitter med ett par lurar på sig?  :huh:

Visa inläggKaH, den 2011-06-27 - 16:50, sa:

Helt plötsligt har man tillgång till referenser som Auratone 5c, Yamaha Ns10, Genelec 1030.

Men det har man väl inte alls? Du har ju fortfarande på dig dina egna hörlurar. Det är väl ytterst de som avgör vad du hör? Eller kan programmet kompensera för samtliga hörlursmodeller? Jag menar, en digital variant av en Genelec 1030 kommer ju att låta väldigt olika beroende på vilka lurar du lyssnar genom?

#8 Claes

Claes

Yoda

• +Plusmedlem
  • PipPipPip
  • 22 051 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 17:54

Precis! Att hävda att man får tillgång till en massa olika monitorer, är bara trams. För att med fog kunna påstå något sådant, så måste de ju veta exakt vilka lurar man använder och ha inlagt impulssvar från lurarna att dra ifrån högtalarimpulserna - annars blir alla dessa "referenser" helt meningslösa. Visst kommer det att låta olika beroende på vilken emulering man använder - men det kommer aldrig att kunna låta som de uppräknade monitorerna, eftersom alla lurar lägger till sin färgning också.
Med det inte sagt att produkten är dålig, utan den är säkert väldigt användbar - men man ska inte förvänta sig sådant som är omöjligt... ;)
Claes Holmerup, Återförsäljare av musikstudioutrustning
Gå till webshoppen för aktuella fabrikat (får inte plats i signaturen enligt forumreglerna efter uppdateringen av forumet...)
Firman: Holmerup Musik & Data - även på  Facebook :)
Testsiten - med testinspelningar av f.n. 139 olika mickar, se även
Facebook-sidan

#9 KaH

KaH

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 154 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 20:24

Hej Claes & Anthony s.

Focusrite Vrm box är en emulering och ger inte exakt samma ljud som uppräknade högtalare hade gjort i ditt rum.

Men när jag jämnförde mellan den återgivning jag hörde i ett par Shennhiser Hd-600 med emulerad Genelec 1030.
Och direkt ljudet från monitorerna Phonic p8a som är kopior på Genelec 1030 så var återgvningen väldigt lik mellan
Studiomonitorer och återgivningen i HD-600 med Focusrite Vrm box på med Genelec 1030 emulering i kontrollrumet.  

Givetvis så har det betydelse vilka hörlurar du använder för att få en mer exakt återgivnig.
Jag rekomnederar Shennhiser Hd-580, Hd590,Hd600, som har en väldigt rak frekvensåtergivning.

En sak som är väldigt viktig att tilllägga är att rumsakustiken gör att exempelvis Yamaha Ns10 kommer
att låta olika i alla rum såvida du inte har akustik justerat rumen så dom har samma raka uppmätta frekvens kurva
och högtalre + rum ger samma återgivning.

Anledningen att jämnföra mellan olika studiomonitorer och högtalare är att man vill få en mix som låter bra över allt.

Detta var anledningen att många ljudtekniker mixade med Aurotone 5c och yamaha Ns-10 på 80-talet. Lät det bra i
dessa högtalare så lät den bra över allt.

Focusrite Vrmbox  är en väldigt bra kompromiss om man inte har möjlighet att använda studiomonitorer vid
lyssning exempelvis när man mixar på natten i en lägenhet. Givetvis ska man ha monitorer också som man kan
referenslysssna med.

Men jämnfört med att mixa med ett par shennhiser hd 600 med högtalar/rumsemulering så får du ett ljud
som du kan lita på betydligt mer än om hade kört utan.  

Vrm tekniken tar lite tid att vänja sig vid. Man upplever ljudet som basigt och med minskad diskant.
Men ger man öronen tid att vänja sig upplever man ljudet som om man sitter vid ett par monitorer. Det tar ca 2 minuter lyssning
innan det börjar kännas bekvämt. Rent subjektivt fördrar dom flesta det direkta ljud hörlurna ger, som dock är en dålig
referens för hur mixen kommer att låta i ett rum uppspelad av högtalare.

En sak som är viktig är att välja dom monitorer som är nämast det man är van att lyssna genom, det samma gäller typen av rum.

Eftersom det tar 2 min att vänja öronen vid emuleringen byt inte emulering för snabbt.

Man kan stänga emuleringen helt på Vrm boxen genom att trycka på den gröna knappen med musen på Vrm loggan.

När det gäller Vrmbox som verktyg för att höra hur mixen hade låtit om man spelat upp den i andra monitorer
eller högtlare än man mixat i så gäller det att testa och jämnföra.

När jag jämnförde återgivningen mellan Phonic p8a som  är en Genelec 1030 kopia och återgivningen
som jag fick i Shennhiser hd 600 med Genelec 1030 emulering tycker jag återgivning var väldigt lik.

Om man gillar konceptet med Focusrite Vrmbox och inte vill lägga 995 kr kan man testa pluggen
Headphone Mix från Sound Magic som är billigare.

Inlägget är redigerat av KaH: 2011-06-27 - 20:33

#10 AnthonyS

AnthonyS

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 025 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 20:45

Ja, absolut. Jag förstår tanken med pluggen, utan tvekan. Och jag förstår också poängen med att mixa i flera olika monitorer, det är liksom inte där min skepsis ligger.

Låt mig formulera en tankelek; Vad händer om jag kör Genelec 1030-emuleringen i programmet men lyssnar genom ett par billiga no name-monitorer? Låter mina monitorer som ett par Genelec 1030 då? Eller fungerar pluggen bara på lurar? OM den gör det ger den ju inte det "sanna" ljudet av monitorerna i fråga, eftersom monitorerna från början inte är avsedda att avlyssnas genom lurar?

#11 CHAE

CHAE

van Veeteran

• Moderator
  • PipPipPip
  • 2 723 Inlägg:

Skickat 2011-06-27 - 23:28

Visa inläggAnthonyS, den 2011-06-27 - 20:45, sa:

Låt mig formulera en tankelek; Vad händer om jag kör Genelec 1030-emuleringen i programmet men lyssnar genom ett par billiga no name-monitorer? Låter mina monitorer som ett par Genelec 1030 då? Eller fungerar pluggen bara på lurar? OM den gör det ger den ju inte det "sanna" ljudet av monitorerna i fråga, eftersom monitorerna från början inte är avsedda att avlyssnas genom lurar?
VRM fungerar förvisso i monitorer men är designad för att användas med hörlurar. Allt enligt Focusrite själva: "VRM (Virtual Reference Monitoring) is Focusrite’s own loudspeaker & room simulator designed for headphone listening."

Jag har också provat VRM-låddan men vart inte speciellt toksåld på den. Kul leksak att lattja runt med? Absolut men inte mer helt enkelt. Precis som spaceman sa "en hörlur är en hörlur". Jag är ett stort fan av Focusrite's prylar (vilket förmodligen inte har undgått någon) av många anledningar men här tycker jag att de bet sig själva i arslet. Emuleringar i all ära och i VRM-fallet är Focusrite kanske någonting på spåret men jag menar att ingenting går upp emot the real McCoy - ett par riktiga monitorer i ett bra rum. Jag förstår tänket bakom men det här känns som en billig och färdigförpackad Donken-lösning.
Jag tycker också att om man ska lyssna på VRM-tjofräset så bör man göra det i ett par hörlurar med så rak frekvenskurva som möjligt. Någonting som i princip är omöjligt.

Citat

[...] eftersom alla lurar lägger till sin färgning också.
Jag misstänker också att många kan bli vilseledda att tro att "om jag hookar upp mina iPhone-lurar och börjar mixa med VRM-lådan så kommer allting att låta som ett par riktiga Genelect 1030". Överdrift? Ja, kanske det men ni förstår hur jag menar?

Nåja, mina två ören -_-

Vänligen,
CHAE

EDIT: länk + citat

Inlägget är redigerat av CHAE: 2011-06-27 - 23:36

Racktone Grace | WinXP | Cubase | Focusrite Saffire Pro 40
Soundcloud
Bra affärer med; Neosus, Naymari, evilrocker, Gorlum, 1927, DrivKraft, Bullerbyn och Simon Andersson.

#12 Gäst_BurninSven_*

Gäst_BurninSven_*
  • Gäst

Skickat 2011-06-28 - 00:09

Jag laddade hem Redline Monitor demon och testade lite (kör mac) och det första som slår mig är hur "smalt" det låter. Jämfört med mina lurar AKG  K240 så låter en mix med två guror panorerade fullt vänster och höger nästan mono, ja inte riktigt men som ett exempel på hur stor skillnad det blir. Det här beror givetvis på att man bara kan få två meter i avstånd från monitorerna som längst. Det här blir konstigt för mig då jag oftast tänker nåt slags Live läge i publik position en bit ut eller att man står väldigt när typ  "mitt i" bandet. Oavsett så blir väl avståndet till den yttersta ljudkällan i ett pop/rockband gott och väl minst två meter från centrum säkert ofta mer. Så att bara ha som mest två meter i en monitor emuleringsplugin tycker jag blir helt fel i alla fall för mig. Jo jag vet att det avser att simulera närfälts monitorer  :D  men ändå. I övrigt så kan jag höra saker som jag förstår måste rättas till för att mina mixar i hörlurar ska funka någorlunda vettigt överlag så i det fallet kan jag se nyttan med det men när det gäller just stereobiten så blir det lite väl konstigt.

#13 Demonproducenten

Demonproducenten

// raderat av drloop //

• Medlem
  • PipPipPip
  • 9 878 Inlägg:

Skickat 2011-06-28 - 08:29

Visa inläggKaH, den 2011-06-27 - 16:50, sa:

vilka lurar krävs för att det ska funka då?
MikeyGoesPro: " 'For a CD recording they take 44,100 snapshots in a minute.' "
k9: "Alla som är afrikanska medborgare är afrikaner. Alla svenska medborgare är ju svenskar."
Timbman: "han har inga samples, han har gjort allt via midis.. det kallas för mastering och mixning"
Signia: "Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud"

#14 Yllet

Yllet

Mjukis

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 293 Inlägg:

Skickat 2011-06-28 - 09:42

Visa inläggDemonproducenten, den 2011-06-28 - 08:29, sa:

Jag tänker mig att VRM box inte ska användas som ett "mixverktyg", utan snarare (som namnet antyder) till referens när man tycker att låten är klar. För att då få en uppfattning om hur den kan låta i olika system.

För att få ett så bra ljud som möjligt så krävs ju ett par så ärliga och raka hörlurar som möjligt, som inte är hypade i bas och diskant. Se exempelvis AKG 701 eller liknande.

mvh Jon

#15 Demonproducenten

Demonproducenten

// raderat av drloop //

• Medlem
  • PipPipPip
  • 9 878 Inlägg:

Skickat 2011-06-28 - 10:00

Visa inläggYllet, den 2011-06-28 - 09:42, sa:

Jag tänker mig att VRM box inte ska användas som ett "mixverktyg", utan snarare (som namnet antyder) till referens när man tycker att låten är klar. För att då få en uppfattning om hur den kan låta i olika system.

För att få ett så bra ljud som möjligt så krävs ju ett par så ärliga och raka hörlurar som möjligt, som inte är hypade i bas och diskant. Se exempelvis AKG 701 eller liknande.

mvh Jon
du greppar uppenbarligen inte nivån på frågan
claes inlägg här får förklara vad jag menar
k9: "Alla som är afrikanska medborgare är afrikaner. Alla svenska medborgare är ju svenskar."
Timbman: "han har inga samples, han har gjort allt via midis.. det kallas för mastering och mixning"
Signia: "Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud"

#16 joachime

joachime

Baba Yaga

• Medlem
  • PipPipPip
  • 9 034 Inlägg:

Skickat 2011-06-28 - 10:51

Visa inläggDemonproducenten, den 2011-06-28 - 10:00, sa:

du greppar uppenbarligen inte nivån på frågan
Ett tips är att ange nivå på frågan redan i första inlägget.
Brukar räcka med en mening eller två.

#17 Demonproducenten

Demonproducenten

// raderat av drloop //

• Medlem
  • PipPipPip
  • 9 878 Inlägg:

Skickat 2011-06-28 - 11:11

Visa inläggjoachime, den 2011-06-28 - 10:51, sa:

Ett tips är att ange nivå på frågan redan i första inlägget.
Brukar räcka med en mening eller två.
jag tror inte det i det här fallet
mitt misstag däremot att inte läsa hela tråden innan jag gör ett inlägg öht - min fråga hade ju redan gått ett varv

#18 D Vibe

D Vibe

morr, spott, fräs

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 778 Inlägg:

Skickat 2011-06-28 - 16:37

Det jag kan tänka mig är att det är ju alltid bra att lyssna på sin mix och master i så många olika system som möjligt, och dylika pluggar kan ju vara en bit på vägen; bara för att kunna jämföra....

#19 lonewind

lonewind

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 209 Inlägg:

Skickat 2011-06-28 - 17:13

Finns det någon annan liknande plugg än redline som funkar till logic?
Chris Michols – Brother - Spotify
Chris Michols – From the Start - Spotify
2011 MBP Pro 17" 2.2GHz 120GB SSD Intel i7 - Apogee Duet 2 - Logic Studio

#20 KaH

KaH

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 154 Inlägg:

Skickat 2011-06-29 - 13:13

Visa inläggDemonproducenten, den 2011-06-28 - 08:29, sa:

Jag testade Focusrite Vrm Box med Shennheiser Hd-600.
För att kunna mixa i hörlurar överhuvutaget gäller det att du använder hörlurar som har en rak frekvensgång.

Slutna lurar som exempelvis Beyer dynamic Dt-250 som är en perfekt hörlur att använda som medhörning vid pålägg i studion.
Hade jag inte valt att mixa med. Helt enkelt för att frekvensgången inte är helt rak.

Många hörlurar som är gjorda för att användas som medhörnig vid pålägg har ett lätt förstärkt
mellanregister framförallt för att sång skall bli extra tydlig.

Inlägget är redigerat av KaH: 2011-06-29 - 13:16

#21 KaH

KaH

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 154 Inlägg:

Skickat 2011-06-29 - 13:59

Inget slår ett bra akustikjusterat rum med ett par bra monitorer.

Emuleringar är bra och användbara men kommer aldrig ersätta något som är bra på riktigt.

Anledningen att använda Focusrite Vrm box är just vid dom tillfällen då det är olämpligt
eller inte går att använda sig av monitorer.

Man måste jämnföra Vrm box och andra likande emuleringtekniker med följande exempel:

Du köper ett par nya monitorer och akustikjusterar ditt rum.
Men som mixare är du van vid lyssningen som du hade i ditt gamla rum med dina gamla monitorer.

Det kommer således ta tid innan du har vant dig vid din nya lyssning och inte forsätter
kompensera för den återgivning som du hade i ditt gamla system.

Samma sak är det med Focusrite vrm box det tar tid att vänja sig vid tekniken.

När det gäller Vrm box som referens så är enda sättet att veta att jämnföra det du hör
i dina Shennhiser Hd-600 med emulering på. Jämnfört med det du hör med samma monitor i verkligheten.

Recension Focusrite Vrmbox:

Musicradar.com: Min länk

Sound on sound: Min länk

Vad dom säger på Gearslutz:

opinons about the Focusrite Vrm box

Gearslutz vrm box

Inlägget är redigerat av KaH: 2011-06-29 - 14:00

Nyheter och tips från Teknik & Trender. Annons

#22 Demonproducenten

Demonproducenten

// raderat av drloop //

• Medlem
  • PipPipPip
  • 9 878 Inlägg:

Skickat 2011-06-29 - 14:05

Visa inläggKaH, den 2011-06-29 - 13:59, sa:

När det gäller Vrm box som referens så är enda sättet att veta att jämnföra det du hör
i dina Shennhiser Hd-600 med emulering på. Jämnfört med det du hör med samma monitor i verkligheten.
verkligheten i vilket rum kan man ju då undra?

#23 D Vibe

D Vibe

morr, spott, fräs

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 778 Inlägg:

Skickat 2011-06-29 - 15:58

Visa inläggKaH, den 2011-06-29 - 13:59, sa:

Spoiler

Har du kopplingar till tillverkarna av Focusrite Vrm? Du verkar brinna väldigt mycket för att det är bra skit det där.. :)

#24 KaH

KaH

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 154 Inlägg:

Skickat 2011-06-30 - 00:43

Visa inläggD Vibe, den 2011-06-29 - 15:58, sa:

Har du kopplingar till tillverkarna av Focusrite Vrm? Du verkar brinna väldigt mycket för att det är bra skit det där.. :)

Har inga kopplingar med tillverkaren.

Gillar helt enkelt Focusrite produkter och tycker att dom är väldigt prisvärda om man gör en jämnförelse.

Tycker att Liquidmix är väldigt prisvärd om man jämnför med Uad helt enkelt för att man får med alla pluggar gratis
när man köper enheten och dessutom kan ladda ner nya pluggar gratis.

Var nyfiken på tekniken med Vrmbox när jag läste om den på Focusrite hemsida för ca 3 månader sen.

Fick möjlighet att prova tekniken hos en Kompis som köpt Vrm box i hans studio.

Först var jag inte så impad men satt i 1 timme och testade olika inställningar.
Och när jag jämnförde mellan vad jag hörde i hörlurarna Shennheiser hd-600 med Genelec 1030 emulering.

Och direkt uppspelning av samm ljudfil i monitorerna i Phonic p8a som är Genelec 1030 kopior så lät det väldigt likt.

Mixade ett tag rätt mkt med hörlurar i lägenhet pga av ombyggnationer i studion.

Och när jag testat vrm tekniken känndes det som Vrm tekniken hade kunnat besparat mig mkt tid.

Att mixa med hörlurar Shennhiser hd 590, hd-600 fungerar men det är väldigt svårt att sätta en hel
produktion utan att kontrollyssna i monitorererna med jämna mellan rum. Vilket inte fungerar om man bor i lägenhet.

Det främsta problemet som jag upplever vid mix med hörlurar är att allt låter tunnare jämnfört med monitorerna.

Hårda mixar med mkt kompression tenderar till att låta bra i hörlurna men låter inte bra i monitorerna.
Panoreringar upplevs också helt annorlunda mellan hörlurar och monitorer.

Det jag upplevde när jag testade Vrm boxen var att emuleringarna överbryggade ovan nämnda problem vid hörlursmix.

När ni Switchar mellan hörlurar och monitor måste ni ge öronen lite tid ca 2 min tystnad att vänja sig.
Eftersom emulerings tekniken bygger på att man lurar öronen att upp leva att man sitter i ett virituellt rum med monitorer.

Tekniken med emulering av rum är inte ny. Utan det har i ca 6 års tid funnits olika typer av surround hörlurar.

Man kan jämnföra Vrmbox med 3D film.

I 3D film lurar man ögat till att uppfatta djup senende med olika tekniker. Det samma gäller Vrmboxen där
man lurar öronen att uppleva att man sitter i ett rum med monitorer.

Jag tror att denna teknik kommer att utvecklas mycket dom närmaste åren.

I framtiden kommer det säkert hörlurar med inbyggd Vrm teknik med exakt avstämda element
för att emuleringen skall låta så likt orginalet som möjligt.

Kanske kommer det också dsp drivna studiomonitorer med inbyggd Vrm teknik så man
kan välja vilken monitor man vill replikera och vilket studiorum. Givetvis kommer en sådan
monitor ha mätmik så det som spelas upp kompenseras för dom rumsavikelser som rummet bidrar med.

Jag tror inte vi har sett det sista av denna teknik utan det kommer bara komma mer och bättre
teknik innom detta område. Precis som det har gjort med gitarrförstäkar emulering, och plugins
som replikerar olika vintage kompressorer och eq´s dom senaste 10 åren.

Kommer Vrm teknik ersätta bra monitorer och ett akustikjusterat bra rum. Förmodlingen aldrig.

Se Vrm box som ett bra verktyg som ni kan använda till mix och för jämnförelse.

Alla gillar inte denna teknik. Precis som det är med olika monitorer så är det en
smaksak vilken typ av återgivning man gillar.

Inlägget är redigerat av KaH: 2011-06-30 - 00:59

#25 D Vibe

D Vibe

morr, spott, fräs

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 778 Inlägg:

Skickat 2011-06-30 - 07:14

KaH:
tack för svaret! det är intressant det du säger. jag har upplevt lite av samma sak med mina HD600-lurar ... det blir lätt lite för mycket bas, och det som låter otroligt gött i lurarna kan vara en otrolig besvikelse i monitorerna .. jag mixar och mastrar rätt mycket i lurar p.g.a. sovande småbarn :).. försöker korsjämföra med sämre lurar och kortare sessioner med monitorerna, men ett mer hållbart komplement är såklart intressant ...

mvh Daniel

#26 osiris8

osiris8

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skickat 2011-06-30 - 10:55

Tycker att den här känns intressant: http://www.toneboosters.com/tb-isone/

€20, samt att man kan testa gratis.

Tror kanske inte att någon inbillar sig att det ska bli EXAKT som i ett perfekt lyssningsrum, men för mig som hemmapysslare som oftast har tid att mixa när andra i familjen sover är det grymt.

Jag bloggade lite om detta tidigare: http://www.osirisgui...ulate-monitors/
Min gitarr- och hemmastudioblogg: Osiris Guitar

#27 KaH

KaH

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 154 Inlägg:

Skickat 2011-07-01 - 19:56

Hej Dvibe Och Osiris.

Kollade in Tb Isone. Inställnigsmöjlighterna med:

Avstånd till monitor, Monitorens vridning tilt och toe in,
Rums instälningar med ,volume, distance, early reflections, diffusion,
Samt virtuellt Htrf, med strength, head size, ear size.

Verkar väldigt bra i denna pluggin, bra är även lågt pris också och free trail.

Helt annat aprouch jämfört med Focusrite som har ett mer grafiskt gränsnitt
och helt annat sätt att ställa in lyssningen.

Vrm tekniken kommer helt till sin rätt På natten när man inte vill
störa familj eller sovande grannar men ändå vill ha möjlighet att göra bra mixar.

Bra om någon som testat både Focusrite Vrm box och, Tb isone kunde skriva lite i
denna tråd om sina upplevelser av Pluggarna.

Focusrite Vrm box bygger på samma teknik som används i Liquid mix och Liquid channel
det som Focusrite kallar för dynamisk convultion sampling. En teknik som är framtagen av företaget Sintifex.

Frågan är om det är samma teknik som Används i Tb isone eller om emuleringen
som Tb använder sig av bygger på annan teknik.

Hittade Instuktionsboken till Tb isone:

TB Isone manual

Tb isone använder sig av HTRF teknik:  Head Related Transfer Functions,  fungerar enligt följande:

A virtual listening room is typically created by simulating the acoustical transfer from all loudspeakers to both
ears. These acoustical transfer properties are often referred to as Head Related Transfer Functions (HRTFs).
Such HRTFs can be measured for each individual using specialized equipment. The measured transfer
functions can subsequently be used as filters to simulate a virtual sound source over headphones.

Tekniken beskriv i instruktionboken s 18-20.

Vekar som Tb isone använder sig av samma teknik virituellt som vid inspelning av konsthuvudstereo
med en konsthuvuds stereo mikrofon.

En teknik som skall ge väldigt exakt upplevelse av rummet men som endast kan lyssnas på med hörlurar.

Det som verkar skilja främst mellan Vrm boxen Och Tb isone är att man måste ställa in många parametrar
i Tb isone innan man kan börja mixa.

Frågan är dock vilken teknik som ger bäst resulstat dvs bästa upplevelsen av virituellt mixrum.

Lite Info om tekniken som används i Tb-isone:

Konsthuvudstereo Wiki: Min länk

HiFiForum.nu - Binauralstereo eller konsthuvudstereo disskution om konsthuvudstereo

För er som gillar Matematik finns denna uppsats om Virtuell Htrf teknik från Luelå unversitet: Min länk

Inlägget är redigerat av KaH: 2011-07-01 - 19:57

0 person(er) läser just nu detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar