Hoppa till innehåll

SENASTE NUMRET

Studio 4-2014

Mixologi Hiphop del 2/2, Reportage: Dead by April och NONONO. Tips i Logic, Cubase, Live & Reason. Maxa din datorstudio. Test av Apollo Twin, Softube Console 1 med mycket mera med mera.

STUDIO SPECIAL: VINTAGE 2013

Vintage Special 2013

GOD JUL ÖNSKAR STUDIO! UNIKT SAMLINGSNUMMER GRATIS! endast i pdf om klassiska vintage-prylar! Klicka på omslaget för att se innehållet!

PLUSMEDLEM 1 ÅR FÖR 279 KR!

ARTIKLAR & VIDEOGUIDER!

Som Plusmedlem får du tillgång till över 700 artiklar från Studio, och över 80 videoguider i inspelning & mixning! Allt via din webbläsare, läsplatta och mobil! KOLLA IN VÅR TRAILER HÄR!

VIDEOGUIDE: Joy Deb & låten You

3 timmar mixvideo

Joy Deb visar hur han producerat och mixat melodifestival-vinnarlåten "You" med Robin Stjernberg. Köp den för 45 kr. Du som är prenumerant eller plusmedlem ser den kostnadsfritt här!

VIDEOGUIDE: Så gjordes låten Never Mine med David Myhr

3 timmar videoguide

David Myhr visar hur han skrivit, producerat och mixat 60-talsinfluerade låten "Never Mine" Köp den för 45 kr. Du som är prenumerant eller plusmedlem ser den kostnadsfritt här!

VIDEOGUIDE: Rob & Nino

3 timmar mixvideo

Ivar Lisinski visar hur han producerat och mixat house/dubstep-låten "I Just Wanna" med Rob & Nino. Köp den för 45 kr. Du som är prenumerant eller plusmedlem ser den kostnadsfritt här!

VIDEOGUIDE: Electric Boys

2 timmar mixvideo av rocklåten "Put your arms around me"

Carl-Michael Herlöfsson visar hur han mixat låten "Put your arms around me" med Electric Boys. Köp den för 45 kr. Du som är prenumerant eller plusmedlem ser den kostnadsfritt här!

VIDEOGUIDE: Norlie & KKV

2,5 timmar mixvideo av poplåten "Där jag hänger min hatt"

Fredrik Sonefors visar hur han producerat och mixat Norlie & KKV-låten, "Där jag hänger min hatt". Köp den för 45 kr. Du som är prenumerant eller plusmedlem ser den kostnadsfritt här!

Studio Special: Inspelning & mixning 2012

Unikt samlingsnummer om inspelning, mixning, mastring och massor av proffstips. Allt på 196 sidor! Läs mer här!

Studio Special: Logic 2012

Nu kan du köpa vår 100-sidiga tidning med våra bästa tips i Logic. Köp papperstidningen här. Köp som pdf här!

VIDEOGUIDE: Ollie Olson

3 timmar mixning av pop/rocklåten "Your love is"

En av Sveriges mest meriterade mixare, Ollie Olson, tar sig an pop/rock-låten Your Love Is och visar dig hur han i detalj vässar soundet till perfektion. Köp den för 45 kr.

Senaste låtarna

Senaste videorna (Plusmedlem)

Senaste blogginläggen

Senaste enkäten

• Spelar du i band?
    sep 16 2013 11:20 Liveljud är ett ofta förekommande ämne i tidningen Studio. Vi...

Vem vill du se i Producers Seminar?

• Please log in to reply
Det finns 23 svar på detta ämne

Enkät: Föreläsare i Producers Seminar (38 medlem(mar) har röstat)

Vem vill du se som seminarieföreläsare?

1. Fredrik Thomander (2 röster [5.26%])

Procent av röster: 5.26%

2. Ollie Olson (0 röster [0.00%])

Procent av röster: 0.00%

3. Eric Amarillo (1 röster [2.63%])

Procent av röster: 2.63%

4. Oscar Linnros (7 röster [18.42%])

Procent av röster: 18.42%

5. Eric Prydz (16 röster [42.11%])

Procent av röster: 42.11%

6. Pontus Winnberg (5 röster [13.16%])

Procent av röster: 13.16%

7. Tobias Lindell (7 röster [18.42%])

Procent av röster: 18.42%

Rösta! Gäster kan inte rösta

#1 Olsberg

Olsberg

Veteran

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 350 Inlägg:

Skickat 2012-05-22 - 10:35

Producers Seminar är de producentkvällar som Studio arrangerar, och där alla har möjlighet att komma och lyssna till landets bästa namn. Förra seminariet gjordes med grammisvinnaren Christian Walz och den 14 juni kör vi med landets troligen mest meriterade mixare, Ollie Olson (även känd för att skriva fortsättningen av Mixologi i Studio).

Nu planerar vi hösten, och de namn som är mest intressanta. Vem vill du se i Producers Seminar? Du har möjlighet att välja flera namn. Tänker du på namn som inte finns i listan, skriv gärna ditt förslag som ett inlägg nedan, gärna med en kort motivering.
Björn Olsberg, admin Studio forum
Grundare och f.d. chefredaktör / Studio (www.studio.se)
Projektledare IDG och CS Jobb
Sidoprojekt: Tv-möbel Blick (www.olsberg.se)

#2 ONSatan

ONSatan

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 482 Inlägg:

Skickat 2012-05-22 - 10:48

nån av dom....    i Malmö!
Hm, då blev man "veteran"... Tänker då osökt på Groucho Marx berömda citat ;-)

#3 Frekvensspektrumanalysator

Frekvensspektrumanalysator

More Is More

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 126 Inlägg:

Skickat 2012-05-22 - 10:48

Nä, faktiskt ingen av dom där. Jag tror en hel del folk skulle uppskatta om t.ex. Fredrik Nordström från Studio Fredman eller nån annan tungviktare från den hårdare skolan skulle ställa upp. Dom där namnen är ju lika med skvalet på P3 och Rix kan jag tycka.
Going to trial with a lawyer who considers your whole life-style a Crime in Progress is not a happy prospect.

#4 ramoand

ramoand

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 538 Inlägg:

Skickat 2012-05-22 - 12:18

Har alltid velat se den svenska housestjärnan Axwell. Tycker hans produktioner håller absolut toppklass, vad han än gör. Antar att det är ett namn som inte är helt lätt att fixa men önska kan man ju alltid göra... :rolleyes:

#5 LaBrea

LaBrea

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 289 Inlägg:

Skickat 2012-05-22 - 16:24

Prydz har ju varit "med" i Swedish House Mafia så han kan ju vara ett bra alternativ då? ;)

#6 ramoand

ramoand

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 538 Inlägg:

Skickat 2012-05-22 - 17:57

Visa inläggLaBrea, den 2012-05-22 - 16:24, sa:

Prydz har ju varit "med" i Swedish House Mafia så han kan ju vara ett bra alternativ då? ;)

Jovisst skulle gärna se han med :) Men jag tycker Axwell är absolut bäst när de gäller house. Hans produktioner har nåt som andra inte har. Det är inte som Guetta som bara spottar ut låtar som han inte ens gör själv dessutom.

#7 Die Hard

Die Hard

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 438 Inlägg:

Skickat 2012-05-22 - 18:27

Visa inläggFrekvensspektrumanalysator, den 2012-05-22 - 10:48, sa:

Nä, faktiskt ingen av dom där. Jag tror en hel del folk skulle uppskatta om t.ex. Fredrik Nordström från Studio Fredman eller nån annan tungviktare från den hårdare skolan skulle ställa upp. Dom där namnen är ju lika med skvalet på P3 och Rix kan jag tycka.

+1
Hej hå! Alla ska vi gå och dö.  

Det är ju liksom bara det att nästan alla här inne har en så konstig inställning till allt./Valle

#8 pikzel

pikzel

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 101 Inlägg:

Skickat 2012-06-19 - 22:30

Eric Prydz utan tvekan. Min idol ;)

#9 heyclown

heyclown

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 00:38

Flyr til Stockholm for første gang den 20.september. Blir med på seminaret..
Producers Seminar: House - Hiphop - Drum & bass - Dubstep
Så blir det langhelg i Stkhlm med gamla stan og innom Cheiron for å snappe opp litt nostalgi.
Som sagt; min første Stkhlms-tur. Er det noe annet dere mener jeg ikke bør gå glipp av tar jeg gjerne imot tips her.
Vi sees på seminar.

#10 sadomachine

sadomachine

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 815 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 05:21

Visa inläggFrekvensspektrumanalysator, den 2012-05-22 - 10:48, sa:

Kan bara hålla med, popproducenter har vi väl hört nog av?
Sen är Stockholm inget givet val för många av oss.
www.violentworkofart.com
www.myspace.com/violentworkofartofficial
www.myspace.com/sonicvermin

#11 meardeR

meardeR

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 44 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 07:08

Eric Prydz, Klas Åhlund eller Johan Schuster hade jag gärna lyssnat till under en dag.

Inlägget är redigerat av meardeR: 2012-08-24 - 07:08

#12 Freddy

Freddy

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 088 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 07:33

Kanske lite fokus på själva forumet och dess användare under hösten också då?

Varför inte Daniel Bergstrand?

#13 Mojje Cruncher Andersson

Mojje Cruncher Andersson

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 473 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 07:43

Bergstrand är definitivt en intressant pajk!

Något som jag tror en del skulle ha nytta av vore en föreläsning av allas våran Jakob Herrman om att spela in och få ut så mycket som möjligt ur ett trumset.
Allt fler verkar söka sig till spelade trummor med tanke på den efterfrågan man ser här i forumet till och med.

Ytterligare en sköning här på forumet som i och för sig inte är allt för aktiv är den halvt tokige men ack så levnadsglada Jocke Skog.

Piiiz!
/Cruncha'
"Kärnan i din produktion, är det enda lyssnaren någonsin kommer förstå...!"

Crunchman Productions Ltd.
Vengha

#14 Sonefors

Sonefors

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 831 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 09:02

Får ni dit Max Martin så betalar jag vad det än kostar.
Följ Clavicord på Facebook, Producer/Songwriter @ Lionheart Music Group.

Referenser: Jack Moy & Glöden, Emmelie de Forest, Ace of Base, ELY, Coco, Lazee, Love Generation, Tha Vill, Mary N'diaye, Norlie & KKV, TROFAST, Ace Wilder, Rob & Nino, Martin Rolinski, Michael Mind Project, Pandora, Josef Johansson,

#15 Mats_S

Mats_S

Tidningen Studio

• Staff
  • PipPipPip
  • 1 139 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 09:22

Max Martin toppar även vår önskelista, men det kommer dessvärre aldrig att hända, tyvärr ...

/Mats

Mats Stålbröst
Chefredaktör / Studio
www.studio.se

#16 basshole

basshole

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 136 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 10:24

Få dit Jeff Lynne så köper jag varenda stol.

Annars vet jag att Patrik Frisk har en hel del vettigt att komma med. (Även om man inte är skogstokig i Takida...)
"Välkommen till www.konTROLLrummet.com
Är du sociopat, mytoman, en gaphals eller kanske en kombination av alla tre? Join us!."

#17 Pesek

Pesek

MR P

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 622 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 11:24

Av de som gick att välja på, Eric Prydz lätt!

Jag skulle tycka det vore kul om vissa forum medlemmar kunde få vara med. Finns ju massor av jätteduktiga producenter här som är aktiva och som dessutom är väldigt hjälpsamma. Även om de inte är kända rent media mässigt skulle det vara ett roligt seminarium ;)

Min absoluta röst läggs dock på israelerna Infected Mushroom. Ja jävlar i havet vad grymt det vore om de kom! Har lyssnat på dem sedan tonåren.

Inlägget är redigerat av Pesek: 2012-08-24 - 11:25

/ Pierre

instagram.com/bloodsweattones
twitter.com/bloodsweattones

#18 Sonefors

Sonefors

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 831 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 12:06

Visa inläggMats_S, den 2012-08-24 - 09:22, sa:

Max Martin toppar även vår önskelista, men det kommer dessvärre aldrig att hända, tyvärr ...

/Mats

Nä, jag förstår det Mats, men det hade varit grymt.

Edit: Om jag har tillräckligt med hits i ryggen om 5 år så lovar jag att ställa upp ;)

Inlägget är redigerat av Sonefors: 2012-08-24 - 12:07

Följ Clavicord på Facebook, Producer/Songwriter @ Lionheart Music Group.

Referenser: Jack Moy & Glöden, Emmelie de Forest, Ace of Base, ELY, Coco, Lazee, Love Generation, Tha Vill, Mary N'diaye, Norlie & KKV, TROFAST, Ace Wilder, Rob & Nino, Martin Rolinski, Michael Mind Project, Pandora, Josef Johansson,

#19 Carle

Carle

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 365 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 12:28

Jag skulle inte betala för någon av de på listan. Björn Yttling blir mitt rimliga och självklara val. Även Björn Olsson men han känns inte som någon föreläsare. Åhlund som någon redan nämnt kan jag lägga en röst på också.

#20 ramoand

ramoand

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 538 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 12:44

Alesso? Han är ju en av Svergie största stjärnproducenter inom house just nu och hans produktioner är av absolut världsklass.

#21 Top Floor Studios

Top Floor Studios

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 398 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 14:03

Visa inläggCruncher, den 2012-08-24 - 07:43, sa:

Bergstrand är definitivt en intressant pajk!

Något som jag tror en del skulle ha nytta av vore en föreläsning av allas våran Jakob Herrman om att spela in och få ut så mycket som möjligt ur ett trumset.
Allt fler verkar söka sig till spelade trummor med tanke på den efterfrågan man ser här i forumet till och med.

Ytterligare en sköning här på forumet som i och för sig inte är allt för aktiv är den halvt tokige men ack så levnadsglada Jocke Skog.

Piiiz!
/Cruncha'

Nämen Cruncher, det är nästan så att jag rodnar... :) Faktum är att jag gästföreläser på diverse ljudteknikerutbildningar några gånger om året, just om trummor och truminspelning.

Tobbe Lindell tycker jag ni ska övertala, jag har jobbat med honom ganska mycket som trumtekniker på hans produktioner och han har en skön inställning till inspelning och livet i stort.
Daniel Bergstrand är också intressant. Roberto Laghi är ju en annan tungviktare i genren metal.
Jocke Skog skulle jag själv gärna lyssna på, inte minst om trumprogrammering och för att det han och jag gör egentligen är två helt olika sidor av samma mynt. Eller som han själv skriver på sin hemsida, "Who needs drummers anyway!"
Å andra sidan håller jag på att spela in trummor åt Centipeaks nya trumprogram Drum Experience, så jag kanske har närmat mig honom en smula trots allt :)
Inspelnings-, mix- och trumtekniker på Top Floor Studios, mitt i centrala Göteborg.

#22 Linus

Linus

ㄥıחʊƨ

• Moderator
  • PipPipPip
  • 11 829 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 17:23

Skön idé! Jocke Skog vs Jakob Herrmann

#23 SadamJR

SadamJR

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 556 Inlägg:

Skickat 2012-08-24 - 18:42

Gary Katz.

#24 Top Floor Studios

Top Floor Studios

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 398 Inlägg:

Skickat 2013-01-17 - 11:01

För att liva upp en gammal tråd, det blev Morgan Ågren! Reaktioner på det från forumet? Personligen tycker jag det är grymt, Morgan är grymt trevlig, intressant, kunnig och en unik musiker.
Inspelnings-, mix- och trumtekniker på Top Floor Studios, mitt i centrala Göteborg.

0 person(er) läser just nu detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar