Hoppa till innehåll

Månadens bästa låtar

Senaste låtarna

Senaste blogginläggen

Senaste enkäten

• Spelar du i band?
    sep 16 2013 10:20 Liveljud är ett ofta förekommande ämne i tidningen Studio. Vi...

Änglar - slaskinspelning - kommentera!!

• Please log in to reply
Det finns 20 svar på detta ämne

#1 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-05 - 18:19

Titel: Änglar - slaskinspelning - kommentera!!
Av: tigersoul925
Uppladdad: 05 Jun 2012
Kategori: Pop/Country

Då var jag igång igen efter en jävla masse arbete med akustiskbehandling av rummet men nu när jag sitter här o mixar efteråt måste jag säga att det var klart värt det.

Det här är min andra hela låt, hel som i komplett text o klar för arr dvs... Det här är en slaskinspelning med partygitarr o en enda tagning. Slängde på några småfixar med melodyne på några sura platser för att slippa göra en andra tagning o provar olika upp o ner gångar som ni märker här o var då jag inte är helt på det klara över hur jag vill ha melodin på vissa ställen.

Det är jag (otroligt nog) som sjunger partiet efter sticket. Tanken är att jag vill ha dit något sådant här men med en kvinnoröst då, men i brist på kvinnoröst fick jag vara stand-in för att illustrera ;)

Kommentera gärna text o låtstruktur, det här är min första låt som faktiskt har en refräng, stick med för den delen. Sticket är ganska långt men jag gillar den dramatiska förändringen i tanke på dess innehåll. Kommentera gärna det som sagt.

Tja det är väl det... enjoy!! :)

Klicka här för att ladda ner filen

Inlägget är redigerat av tigersoul925: 2012-06-05 - 18:21

/ Kristian Tigersjäl - Singer-Songwriter - http://www.facebook....igersoul.artist

#2 JEvaldsson

JEvaldsson

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 85 Inlägg:

Skickat 2012-06-05 - 18:42

Starkt berättad historia. Sticket funkade bra med sitt dramatiska "häng". Kan du lägga upp texten? Det blir som lättare att få överblick då.
http://www.jensjoel.se - Artist-jagets sida

#3 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-05 - 22:03

Just ja, glömde att den inte hängde med när jag inte körde via soundcloud ;)

Låttext:

Vers

Hon springer ut, från huset
Glömmer sina skor

Kroppen skakar
Hjärtat slår
Hon springer fort igenom trädgårn'

Hon kan inte stanna,
inte än
måste hinna fram till bussen

Snart har han vaknat,
i hennes säng
Han hon vägrar kalla pappa

Ref

Det finns de som tror på
änglar eller gud
Att det finns en mening i allt
Men om du tittar i hennes ögon efter svar
Finns där ingen orsak kvar

Vers 2

Skogar och ängar,
fladdrar förbi
men hennes ögon,
är stängda

Ingen noterar
Hennes sorg
Ingen ser att hon gått sönder

Hon har berättat
För sin mor
Men hon vägrar se bevisen

Hon har bestämt sig,
Nu är det nog
Varför skulle nåt' förändras

Ref

Det finns de som tror på
änglar eller Gud
Men om du tittar på hennes märken efter svar
Finns där bara grymhet kvar

Stick

Hon hade tänkt bli veterinär en vacker dag
Kanske köpa sig en gård, långt härifrån
Men det, Var så länge sen hon
Kände något alls
Vet inte längre vem hon är...
Och Nu Står hon vid en klippa, skriker...
Om det... Finns nånting' som änglar eller Gud...
så kom då fram... Hindra mig nu...
Ge mig ett tecken, vad som helst men gör det nu
Hon lyfter foten, och väntar..

Solo kvinnoröst aaah

Ref

Det finns de som tror på
änglar eller Gud
Men om du tittar ner på hennes stilla kropp
Finns där bara tomhet kvar

/ Kristian Tigersjäl - Singer-Songwriter - http://www.facebook....igersoul.artist

#4 JEvaldsson

JEvaldsson

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 85 Inlägg:

Skickat 2012-06-06 - 10:09

Första versen är bra berättad. När jag lyssnade första gången trodde jag först att det var berättat i Jag-perspektiv, vilket gjorde mig förvirrad när du sjöng ordet "sinna", men var bara tydlig med första "hon" så är det nog ingen fara (eller så berättar du historien ur ett jag-perspektiv).

I vers 2 så har jag några anmärkningar.

"Ingen noterar
Hennes sorg
Ingen ser att hon gått sönder"

Tycker inte att denna bit funkar, då den lämnar hennes perspektiv och blir mer allmänt och ovanifrån. Tror det blir starkare om versen fortsätter direkt till nästa strof.

"Hon har berättat
För sin mor
Men hon vägrar se bevisen
"
Blir lite förvirrande vilken hon som menas, prova "som vägrar se bevisen".

Sticket:
"Men det, Var så länge sen hon
Kände något alls
Vet inte längre vem hon är... "

Tycker det inte gestaltar hennes känslor (med tanke på att ordet "kände" just används för att säga vad hon känner), tycker inte att det egentligen är nödvändigt, utan att du går direkt vidare till "nu står hon vid en klippa". Då får du också ett mer koncentrerat stick där du har mycket utrymme att bygga dynamik på.

"Ge mig ett tecken, vad som helst men gör det nu"
Tycker inte den raden behövs, tror också det blir effektivare struktur.

Vad gäller refrängerna så är de inget riktigt flyt i de två sista raderna, i någon av versionerna. Sen tycker jag inte att texten behöver säga rakt ut att hon har hoppat till sin död, lämna det åt lyssnarens fantasi.

Slutligen: det är en riktig bra grund du har! Jobba vidare på det!

#5 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-06 - 10:25

Tack för riktigt bra kritik, är inte lätt alla gånger o få fram lite rejäla synpunkter ;)

Jag vaggade lite fram o tillbaka mellan hur jag skulle göra med jag/hon-perspektiv o samma sak nu-dåtid, men jag landade på hon, kanske blev det inte tillräckligt tydligt dock, ska se över!

Vad gäller avslöjandet att hon hoppade så var det ursprungliga upplägget att lämna lyssnaren direkt efter "aaah" delen och låta den delen helt enkelt bara hinta om att hon hoppade utan att faktiskt klargöra vilket fallet är. Men eftersom det var en slask så provade jag att lägga på en refräng till för att se hur det blev. Ett alternativ är ju att ha en sista refräng a la klassiskt ababcb men att inte göra några ytterliggare avslöjanden där fast mest effekt kanske ändå ett avslut direkt efter sticket, även om det måhända är okonventionellt.

Citat

Ingen noterar
Hennes sorg

Tycker inte att denna bit funkar, då den lämnar hennes perspektiv och blir mer allmänt och ovanifrån. Tror det blir starkare om versen fortsätter direkt till nästa strof.

- Det här hade jag inte reflekterat över men du har helt rätt, de raderna skapar en tillfällig lite konstig resa till ett högre perspektiv. I mina ursprungstankar skulle jag även berätta om ett FÖRSÖK att berätta istället med upprivande följder som leder till det slutgiltliga beslutet att det var nog. Jag insåg direkt dock att vi pratar kanske 2 verser till för att få in allt det i bra tempo o jag är redan uppe på 4 minuter så jag skrotade den idéen.

Citat

"Ingen noterar
Hennes sorg

- Den här var jag medveten om, det var en "låt gå" för slaskinspelningen. Jag fick inte in orden riktigt för att göra det tydligare. Som var en idé jag provade, men jag tyckte inte att jag fick nog udd på det, utrymmet räcker inte till här riktigt. Kanske slå ihop denna med ovan nämna för att få större utrymme för att berätta om ett misslyckat försök att berätta?

Sticket - jag bollade med olika längd och fann väl att det blev för långt o trådigt i slutänden, å andra sidan kanske det blir för kort om man klipper allt utanför "och nu står hon vid en klippa" till "hindra mig nu", det blir också bara 6 takter, så bör nog klämma ihop det till 8 i alla fall för att få det o kännas symmetriskt. Å andra sidan måste man väl inte prompt följa "delbart med 4" metoden.

Refrängerna, 2 sista raderna, känner likadant, det blev en "låt gå" inför slaskinspelningen där också. Det blir slafsigt o lite väntat o kliché, jag gillar däremot den lilla förändringen i de 2 sista för varje refräng, men inte innehållet. Kan inte heller bestämma hur jag vill ha melodin riktigt i just de 2 raderna. Provade olika varianter i slasken.

Ja tack som tusan, riktigt bra kommentarer!!

#6 Omb

Omb

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 169 Inlägg:

Skickat 2012-06-06 - 21:23

Bra låt men du kanske kan höja tempot lite så får låten ännu mer energi.
Blir intressant att höra när du är helt klar!
Kör hårt!

Mvh OMB

#7 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-06 - 21:27

Jag tror det lutar lite mer åt tempot som är på slutet av låten där jag pga icke-användande av click track dragit upp tempot en bit ;) Ja det finns mkt att pilla med, som sagt bara en entagnings-slask tror jag spelade in allt på knappa 10 minuter bara.

#8 Harmonica mike

Harmonica mike

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 227 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 08:47

Oj Tigersjälen..ruskigt tragisk historia du fått till här.

Lite rytmik/text grejer att jobba på,du fick bra feed på det ovan.

Som helhet så finns det potencial här helt klart.

Mike
Frekvens lyssnande poet,ljud och text byggare.

#9 Guitar Nilsson

Guitar Nilsson

Hårdvarulirare!

• Medlem
  • PipPipPip
  • 12 681 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 09:06

Bra låt som sagt!
Gitarrljud, mkt snyggt.
Reverbet på sången, lite för mycket, och kanske för långt predelay på det? Man hör lite torr sång, sen kommer reverbet som en svallvåg och kör över dina akustikansträngningar...

Kanske väntar du lite för länge mellan verserna/refrängen, de övergångarna skulle du göra annorlunda på nåt vis. Att ösa på för mycket reverb gör nog de flesta i början, enär de flesta har svårt att tåla sin egen röst, samtidigt som alla andra tycker att den röst man har är just den man ska ha för att vara sig själv. Jag skulle valt ett lite ljusare sångreverb, kanske lite längre, men inte för starkt.

När jag lyssnar flera  ggr hör jag ett pip från en klocka eller nåt i breaket när hon hoppar. irriterande va?
Åsså sjunger du "ge mig ett secken"... haha, så där gör jag hela tiden, byter ut bokstäver helt knäppt...
Allt var sämre förr! Leve datamaskinerna! Släng stråken o köp en machine!

http://soundcloud.com/user7908154

#10 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 09:52

Visa inläggHarmonica mike, den 2012-06-07 - 08:47, sa:

Oj Tigersjälen..ruskigt tragisk historia du fått till här.

Lite rytmik/text grejer att jobba på,du fick bra feed på det ovan.

Som helhet så finns det potencial här helt klart.

Mike

- Japp det finns en del att jobba på i texten o annat, var därför jag slängde ihop en slask för att se hur det låter där jag står i dag helt enkelt, känns som det är en bra grund att gå vidare med.

Visa inläggGuitar Nilsson, den 2012-06-07 - 09:06, sa:

Bra låt som sagt!
Gitarrljud, mkt snyggt.
Reverbet på sången, lite för mycket, och kanske för långt predelay på det? Man hör lite torr sång, sen kommer reverbet som en svallvåg och kör över dina akustikansträngningar...

Kanske väntar du lite för länge mellan verserna/refrängen, de övergångarna skulle du göra annorlunda på nåt vis. Att ösa på för mycket reverb gör nog de flesta i början, enär de flesta har svårt att tåla sin egen röst, samtidigt som alla andra tycker att den röst man har är just den man ska ha för att vara sig själv. Jag skulle valt ett lite ljusare sångreverb, kanske lite längre, men inte för starkt.

När jag lyssnar flera  ggr hör jag ett pip från en klocka eller nåt i breaket när hon hoppar. irriterande va?
Åsså sjunger du "ge mig ett secken"... haha, så där gör jag hela tiden, byter ut bokstäver helt knäppt...

- Om du tycker reverbet låter halvdant kan det bero på att det arbete jag la ned på både gitarr o röst bestod av att ladda två färdiga strippar från en tidigare låt jag hade utan att kolla något alls *skrattar* som sagt det är ju bara en slask o det är därför du även hör någon klocka pipa till o lite annat tingeltangel, jag ville mest se hur text o låtstruktur höll o vad jag skulle fokusera arbetet på att gå vidare. Jag lallar ju också runt med upp o nergångar i melodin här o var för att testa olika varianter, så det är ingen demo på något sätt, bara en slask.

Så det va om reverbet, i övrigt håller jag med om för lång paus, det blev nog bara så när jag lirade in gitarren, är inte ens clicktrack bakom o tempot ändras markant som ni kanske märker mot slutet. Men ja jag håller med, för lång paus helt klart.

"Ge mig ett säcken" har jag inte själv tänkt på, måste jag lyssna efter men kan säkert vara någon miss där ;)

Lustigt du gillade gitarren förresten, det är partyguran, en 500 kronors fender inspelat med en c4 som ligger på bordet snett riktad ;) ibland har man tur!

Tragiska texter verkar vara min grej f.ö, först en visa om otrohet o nu incest, vad kommer här näst

Inlägget är redigerat av tigersoul925: 2012-06-07 - 09:56

#11 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 10:01

Mina planer för övrigt:

Fr.om Vers 2: bas och trummor kommer in, väldigt lätt arr.

Ev något tillägg av instrument under "aaah" delen (som f.ö ska spelas in av en kvinna, inte mig)

Överväger också att dumpa sista refrängen o lämna lyssnaren efter "aaah" delen utan påtagligt konstaterande att hon hoppade men "aah" ska hinta om att det skedde och jag vill ha "aah" rösten lite mer luttrad o skitig, vet vad jag är ute efter men är svårt att beskriva den i ord.

vad tror ni om det arr-mässigt?

#12 Erik dP

Erik dP

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 650 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 10:10

Har inte lyssnat på låten men läst texten. Bra jobbat! Trevligt att låten handlar om nåt.
Öppet brev till Fredrik Kempe ang "Undo", Eurovision 2014
Låtskrivare med Youtube-sida: "Cargo" "Your Comfort Lie" "White Feather" "Butler's song" "Where no monsters go" "Salikon's roses" "Moments on the run" "Til life do us apart" "The kids, not Santa, fill this house with magic" "Each breath feels colder" "Canyons" "Knife" "White cold crystals" "Tickling feeling"

#13 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 10:12

Visa inläggErik dP, den 2012-06-07 - 10:10, sa:

Har inte lyssnat på låten men läst texten. Bra jobbat! Trevligt att låten handlar om nåt.

Jag är "rädd" att jag huvudsakligen bara kommer skriva sådana låtar, det finns redan så mkt "slaskmusik" där ute där ingen reflekterar över texten i huvud taget bara någon sjunger något.

#14 Erik dP

Erik dP

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 650 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 11:33

...Du har ju uppenbarligen talang för det. Fortsätt i denna riktning. Själv är jag rätt så textdriven åt det berättande hållet, fast på engelska.
Öppet brev till Fredrik Kempe ang "Undo", Eurovision 2014
Låtskrivare med Youtube-sida: "Cargo" "Your Comfort Lie" "White Feather" "Butler's song" "Where no monsters go" "Salikon's roses" "Moments on the run" "Til life do us apart" "The kids, not Santa, fill this house with magic" "Each breath feels colder" "Canyons" "Knife" "White cold crystals" "Tickling feeling"

#15 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 14:09

Jag har inte provat så mkt på engelska än, ingenting komplett i alla fall. Engelska ger ju en bredare publik, samtidigt gör svenskan att folk "tvingas" lyssna på texten på ett annat sätt o det är ett intimare språk tycker jag på något sätt.

#16 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 16:21

Drog igenom mixningskursen på studio forum plus, var ganska lärorikt faktiskt. Slängde ihop en ny mix som jag iaf personligen tycker låter lite bättre. Det är troligen fortf för mkt reverb även om det är nerdraget, är himla svårt det där med sång o reverb känns som zonen där det är perfekt är ungefär en halv millimeter stor. Vad tycker ni?

#17 Guitar Nilsson

Guitar Nilsson

Hårdvarulirare!

• Medlem
  • PipPipPip
  • 12 681 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 20:36

Det där gillade jag. Snyggt reverb. Nu går texten in mer ändå.
Allt var sämre förr! Leve datamaskinerna! Släng stråken o köp en machine!

http://soundcloud.com/user7908154

Nyheter och tips från Teknik & Trender. Annons

#18 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-07 - 21:55

Hatten av, lära sig mixa var inte de lättare av saker jag lärt mig precis men jag håller med dig, tycker texten går ut kristallklart i denna. Möjligen fortf en ANING ANING för mkt reverb men det är nära rätt nu iaf ;) Jag körde ett plate reverb istället, verkar kanon för just vocals o på gitarren körde jag något litet rum om jag inte minns fel för att bara sprida ut den en aning.

#19 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-08 - 16:14

Då har jag redigerat texten lite o tänkte se vad vad ni tycker som är intresserade att kolla vad jag gjort. Jag lägger in lite kommentarer allt eftersom:

Vers

C   C (- 1:a fingret)  Am
  Hon springer ut, från huset
F   C
Glömmer sina skor

Kroppen skakar
Hjärtat slår
G
Hon springer fort igenom trädgårn'

Hon kan inte stanna,
inte än
måste hinna fram till bussen

Snart har han vaknat,
i hennes säng
G
Han hon vägrar kalla pappa

Ref

F
Det finns de som tror på
E Am
änglar eller gud
Dm G C
F G Am    E
  Men vem kan tro att någon mening stannar kvar

F G C
  När en flicka flyr sin far

>> Det finns ett tema kring de här 2 raderna som utvecklas under låten, är inte helt nöjd, men har fått upp en skiss på vad jag tänkt iaf. Se vidare längre ned.

Vers 2

Skogar och ängar,
fladdrar förbi
men hennes ögon,
är stängda

Ingen vill veta
Vad som sker
   G
De tittar bort medan hon gråter

Hon har berättat
För sin mor
Men ingen vågar se bevisen

>> Jag försökte vinkla ner perspektivet till att mer beröra henne i nu:et, personerna i bussen väljer att inte se henne gråta etc, samt ökade på känslan av att folk tittar bort från det som de ev misstänker.

Hon har bestämt sig,
Nu är det nog
  G
Varför skulle nåt' förändras

Ref

Det finns de som tror på
änglar eller Gud
Men vem kan säga att sin tro ej fallit kort
När en hel by tittar bort

>> Här har vi temat igen, jag vill glida från person-nivå (henne) till lokal-nivå (byn, ingen vill se) till globalt perspektiv (hur kan någon tro i huvud taget med det som sker i världen - o här ligger själva undertonen i låten som inte var lika tydlig förut). De exakta orden kan nog behöva en liten justering och jag är allt annat än säker på valet att rimma då det tvingar fram ordbruk som känns onaturligt så det slopar jag nog, men vad tror ni om förändringarna?

Stick

E.    Am
  Hon hade tänkt bli veterinär en vacker dag
Kanske köpa sig en gård, långt härifrån
  F
Men det,   Var så länge sen hon
C.
  Kände något alls
Am. G
  Vet inte längre vem hon är...

.... Ev bara från Här

E. F
   Och Nu Står hon vid en klippa, skriker...
E. F
  Om det... Finns nånting' som änglar eller Gud...
   C.    G
så kom då fram... Hindra mig nu...

... Ev bara hit (men risk det blir för kort?)

F.    Am
  Ge mig ett tecken, vad som helst men gör det nu
F.    G
  Hon lyfter foten, och väntar..

Liten paus

Solo kvinnoröst aaah (lite oroväckande genom E't)
F / / / ... E F Am
F Am F G...

Ref (avskalat). F E Am Dm G C F G Am E F G C

Det finns de som tror på
änglar eller Gud
Men om du tittar ner på världen efter svar
Finns där bara tvekan kvar

>> Slutligen den globala pusselbiten i åskådningsleken ;)

Skulle vara kul med lite kommentarer på idéerna ;)

#20 JEvaldsson

JEvaldsson

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 85 Inlägg:

Skickat 2012-06-08 - 17:16

Du är inne på ett intressant spår med refrängerna nu, blir bra tematisk stegring. Men behöver slutraderna rimma, det är som enda ställena i texten det gör det.
Skulle vara häftigt om du kunde slänga in detaljer från någon riktig by (typ numret på bussen, namn på klippan).
Vad gäller "berättat för sin mor" tycker jag bättre om förra där det var modern som inte ville se bevisen, kändes starkare än det allmänna "ingen".

#21 tigersoul925

tigersoul925

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 172 Inlägg:

Skickat 2012-06-08 - 21:59

Rimmet blev av bara farten på någon av raderna tror jag o så testade jag hur det blev att hålla sig inom rim på alla instanser men jag är nog manad att hålla med - det tillför ingenting o man kan snygga till orden istället. Däremot gillar jag "stregringen" helt klart.

Äkta bussnummer etc vore lite coolt faktiskt, men tror det blir svårt att få in, men ska titta igenom möjligheten. Tror jag gör några sista redigeringar på texten nu o sen börjar jobba med arr'et o kör på halvslask-sång så länge tills jag vet om jag är klar eller inte. Tack för kommentarerna allihop!

0 person(er) läser just nu detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar