Nu har det dykt upp ett par JBL 4311B på Blocket, det är budgivning på dem, de är uppe i 3000 kr nu.
Borde jag försöka köpa dem? Mina L50 kan jag troligen sälja för minst de 2000 kronor jag gav för dem.
Men kan skillnaden mellan L50 med 10" bas och 3211b med 12" bas (även midden är större) om man inte spelar högt och dessutom komprenserar basfattigheten med en sub vara så mycket till det bättre, och mer linjärt?
Alla de här JBLarna har små volymrattar för diskanten och middelementet, jag får dämpa midden och öka diskanten för att få det ljud som mest liknar hörlursljudet. Neil Youngs akustiska cd tex, den låter så bra i de L50 jag har att det är nåt enormt. Mer tryck i midden känner jag inte alls att jag behöver, all sång mm hörs väldigt tydligt, ökar jag midvollen blir sången på bra köpe-cd alldeles för stark..Vid mixande spelar jag aldrig högt, så mer ljudtryck behöver jag ju heller inte. Fläskbas finns det också hur mycket som helst av om jag vill, via subben
Vad tror ni, ska jag sitta nöjd med det jag har eller försöker rafsa ihop pengar och bjuda över 3000?Känner nog själv att de L50 jag har, som jag dessutom vet har nya kanter på basarna är lika bra som nåt annat, och att 4311B inte skulle göra mina mixar bättre,... Samtidigt så är 4311b väldigt sällan till salu. Jag har även läst om dem att en del exemplar har diskant av ferrit (?) som är rena katastrofen, JBL gick tillbaka den föregående diskanten efter massiva protester från studiofolk i USA. Jag skulle knappast kunna avgöra om det var en rätt eller fel diskant efter en kort provlyssning.
Här är annonsen
http://www.blocket.s...30.htm?ca=5&w=3
Nervös - 55
Inlägget är redigerat av Guitar Nilsson: 2012-07-15 - 23:01