Hoppa till innehåll

Månadens bästa låtar

Senaste låtarna

Senaste blogginläggen

Senaste enkäten

• Spelar du i band?
    sep 16 2013 10:20 Liveljud är ett ofta förekommande ämne i tidningen Studio. Vi...

Strömma dina spelningar på Google

• Please log in to reply
Det finns 10 svar på detta ämne

#1 Nyhetsroboten

Nyhetsroboten

Hjälpreda

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 793 Inlägg:

Skickat 2012-08-17 - 05:44

Googles sociala nätverk Google+ introducerar en ny funktion som lär uppskattas av alla som vill nå ut till fler fans på nätet: strömning i hög kvalitet.

Läs mer
Studios forums nyhetsrobot

#2 Gäst_BurninSven_*

Gäst_BurninSven_*
  • Gäst

Skickat 2012-08-18 - 23:02

Lite sent kanske sånt här har jag tipsat om i två år nu. Inget ont om google+ och riktigt jäkla skoj att dom äntligen fixat ljudet men du får mycket ljudkvalitet med dom alternativen jag tipsat om.

#3 Top Floor Studios

Top Floor Studios

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 446 Inlägg:

Skickat 2012-08-19 - 10:55

Kul med nya sätt att nå ut, bra gjort av Google tycker jag.
Sven, har du gjort någonting streamat på nätet man kan se? Jag har frågat om det innan, i tråden om den streamade konserten från studion, men fick aldrig något svar.
Inspelnings-, mix- och trumtekniker på Top Floor Studios mitt i centrala Göteborg.

#4 Gäst_BurninSven_*

Gäst_BurninSven_*
  • Gäst

Skickat 2012-08-19 - 13:37

Jo jag har sreamat på blogtv, justintv, veetle (tror jag är den en av dom få som streamat live cams där från en mac), ustream, livestream, tikilive, freedocast, vaughnlive och nån mer som jag glömt.

Förr körde jag med två datorer vilket är lättast om man vill ha bra koll på ljudkvalite och använder sitt inspelningsprogram som mixer och för effekter stärkar ljud vst auinstrument etc. Nu försöker jag få igång det med bara min i7 maskin. Det är lite struligare speciellt om man kör ljudet genom sitt inspelnings program.

Kör man med en extern mixer typ som konserten från studion så är det lite lättare då funkar det som regel bra med en dator.

Jag har inte möjlighet att åka ut och livestreama konserter dessvärre så det blir mest att jag sitter hemma i källaren och leker.

Jag gjorde en film i går natt där på ett ungefär kör med samma program som när jag sreamar live där jag visar hur man får in micken från logic samtidigt som logic lirar några spår. Den ligger i en tråd under datorer tror jag det var. Det är en tråd som terror startade så kolla där det är ju snabbast.

I övrigt experimenterar jag och det senaste det är mobile broadcasting och jag har listat ut hur man med hjälp av ett billigt usb ljudkort och kam kitet till ipaden kan sända stero även från den.

Skriver det här från paddan så det är därför det blir lite klyddigt, det är för jiddrigt och redigera och ändra på den.

Nåväl ungefär så.

#5 Guitar Nilsson

Guitar Nilsson

Hårdvarulirare!

• Medlem
  • PipPipPip
  • 12 542 Inlägg:

Skickat 2012-08-19 - 13:46

Det är alltså bara live sändning som funkar, inte att man kan gå dit o klicka igång en wav fil?
I såfall måste man i förväg få folk att vara beredda att vara beredda att lyssna vid en viss tidpunkt? Det är väl nästan omöjligt att styra dagens mänskor så?
Eller har jag fattat fel? (Igen)

Det var bättre när det kom ut en LP med Hendrixoch The Who, då och då. Då hann man med skapligt i alla fall.
Allt var sämre förr! Leve datamaskinerna! Släng stråken o köp en machine!

http://soundcloud.com/user7908154

#6 Top Floor Studios

Top Floor Studios

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 446 Inlägg:

Skickat 2012-08-19 - 19:29

När vi körde konsert från studion i juni satt det folk från hela världen, med alla möjliga olika tidszoner, tror det var nånstans runt 350 inloggade på chatten. Så visst går det att få folk att titta vid bestämda tider.
Inspelnings-, mix- och trumtekniker på Top Floor Studios mitt i centrala Göteborg.

#7 Gäst_BurninSven_*

Gäst_BurninSven_*
  • Gäst

Skickat 2012-08-19 - 19:38

Ja det är ju som vilket tv program som helst och dessutom så lagras sändningarna om man vill på en del ställen för den som vill kolla sen.

#8 Top Floor Studios

Top Floor Studios

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 446 Inlägg:

Skickat 2012-08-19 - 21:27

Däremot är det skillnad på streaming och streaming, och kvalitet och kvalitet. Det avhandlades lite i förra tråden, men det dog ut innan det kommit igång.

#9 Gäst_BurninSven_*

Gäst_BurninSven_*
  • Gäst

Skickat 2012-08-22 - 14:42

Jo det är som med vilket tv program som helst eller musik med det också, det måste ju både finnas en ide och produktion som håller och sen då även både bra ljud och bildkvalitet.

Problemet med google on air och studio är att det verkar bli nån slags simulerad stereo och att det enda som verkar gå att använda är en usb mickrofon.

Ett annat problem som gäller överlag det är att det i dagsläget bara finns en site där man kan få hd även i fullskärm, ialla fall när det gäller gratis tjänster. Tvivlar på att det finns någon överhuvudtaget faktiskt oavsett gratis eller betaltjänst.

Inte ens twit som har en oerhört bra kvalitet ser bra ut i fullskärm.

Sen när det gäller er sändning så tyckte jag väl att ljudet inte riktigt höll samma klass som videon men det var klart godkänt. Men det är lite annorlunda förutsättningar och begränsningar som gäller jämfört med studioarbete. Generellt så kan man nog ändå säga att har man ett bra liveljud så ska det funka vettigt.

Men jag vet att ni kan göra en sändning på egen hand lika bra och förmodligen med bättre ljud utan nån större investering. Wirecast var begränsat när det gäller ljudet förr men nu är dom uppe på 44.1khz vilket är en förbättring. Programmet är fortfarande ganska mycket för dyrt i förhållande till hur stort det är. Camtwist gör samma sak och lite till helt gratis. Camtwist är lite tyngre för systemet dock.

Själv försöker jag få till det så att det går att använda Logic som både live mixer samt för plugins och effekter och då med ett bra liveljud.

Som jag sa förut så är det väldigt lätt med två datorer men svårare med bara en dator. Jag har löst det problemet nu genom att använda två ljudkort istället. Vilket iofs ändå gör att det blir en hel del utrustning som måste med om man ska göra jobb ute men man slipper släpa med en dator till ink skärmar. Det behöver bara vara ett "bra" ljudkort, ljudkort nr 2 räcker om det är två kanaler stereo och klarar 44100 hz samt 224 Kbps.

Det man gör är att välja det bästa kortet för Logic (eller vad man kör med), det andra ska ju bara pumpa ut stereo spåret. Man kopplar output från det bästa in i input på "stereokortet" (ev med en liten mixer mellan om man vill). Det är sånt här som är bra med OS X att man kan göra sånt som att köra två olika ljudkort av olika fabrikat till olika program samtidigt utan att det strular.

Dvs i mitt fall mitt Saffire Pro 10 i/o i Logic och M-Audio Delta 1010 i Flash Media Live Encoder. Men som sagt det går med vilket billigt ljudkort som helst då dom flesta gott och väl klarar vad som är max ljudkvalitet på nätet. Jag kan ju göra en sammanslagen enhet också så har jag vips 20 ingångar och använda mitt Sonic Firefly 302 som stereo kort istället.

Detta ger då Logic till allt ljud, Camtwist till video och eventuella förinspelade filmer och bilder och Flash Media Live Encoder som sänder hela rasket. Camtwist kan hantera flera kameror, givetvis beroende på hur kraftfull dator man har. Min dator klarar minst fyra men jag har bara en HD och ett capturekort dom andra tre är USB.

FMLE klarar i princip det som ditt capturekort klarar när det gäller upplösning och i mitt fall då 1920*1080. Men det är inte lönt att gå över 1280*720 då paketet video och ljud inte bör vara för stort så att folk med lägre uppkopplingshastighet också kan titta.

Ofta bör man nog hålla sig under 1000 Kbps men 1500 kanske kan funka. Det går faktiskt att få en vettig kvalitet ända ner till 500Kbps.

Nåväl det blev långt och i fel tråd men då det inte finns något som helst intresse här på forumet omkring det här så får man väl passa på när någon tar upp ämnet :D .

Inlägget är redigerat av BurninSven: 2012-08-22 - 15:22

#10 Gäst_BurninSven_*

Gäst_BurninSven_*
  • Gäst

Skickat 2012-08-23 - 02:29

En film med en lite mera avslappnad och humoristisk touch in spelad live med Camtwist och Logic samt Videoglide.

#11 Gäst_BurninSven_*

Gäst_BurninSven_*
  • Gäst

Skickat 2012-09-06 - 02:16

Här en tex en kanal som sänder regelbundet och med bra kvalitet http://www.livestrea.../musiccityroots

Det ska finnas en Jazz kanal från New York som sänder med riktigt bra kvalitet här också men den länken hittar jag inte nu dessvärre.

Nyheter och tips från Teknik & Trender. Annons

0 person(er) läser just nu detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar