Studio forum: Så dåligt ljud blir det om man inte står med gitarren i samma rum som förstärkaren. - Studio forum

Hoppa till innehåll

Så laddar du upp material

Vi har gjort om låthanteringen. Numera laddar du upp alla låtar under menyn Låtar, där allt material kategoriseras och kan betygsättas. Här går inte starta trådar manuellt.
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Så dåligt ljud blir det om man inte står med gitarren i samma rum som förstärkaren.

#1 Medlem är inloggad   Guitar Nilsson 

• Veteran
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlem
  • Gick med: 2006-06-01

Skickat 2010-01-29 - 18:08

Filnamn: Så dåligt ljud blir det om man inte står med gitarren i samma rum som förstärkaren.
Av: Guitar Nilsson
Skickad: 29 Jan 2010
Kategori: Övrig musik

Jag skrev förut att jag vägrar att stå i ett annat rum och spela gitarr, med combon i ett annat rum eftersom ljudet blir skit och det känns mkt sämre att spela utan att ha stärkaren bredvid sig. Har bråkat med ett antal inspelningstekniker om detta, det är ingen skillnad alls har det påståtts. Sen gjorde väl Gizmosis ett prov där de flesta av oss inte hörde nån skillnad. inte jag heller. Har försökt leta den tråden utan framgång...
Nu har jag gjort samma sak ungefär, fast nu behöver ingen gissa, det är helt övertydligt när jag står bredvid gitarrstärkaren och spelar, och när jag går ut i köket.
Jag har combon i inspelningsrummet, när jag slår första ackordet står jag ute i köket, med en tunn dörr nästan stängd, gitarrsladden går emellan. Ackordet klingar ganska länge men tystnar till slut, det hörs hur lysrören i köket ger surr i stärkaren. Sen går jag in och ställer mig 1,5 meter från stärkaren, vid 0:29 slår jag samma ackord igen, nu vill strängarna aldrig sluta svänga. Gör lite solognissel också...
Vid 01:12 går jag tillbaka ut i köket och spelar ungefär samma gnissel, soundet blir genast dovare.
01:54 spelar jag bredvid förstärkaren igen, det låter genast bättre.
När jag står ute i köket stängs en del av ljudet in på nåt vis. En del av soundet, i alla fall med Fenderprylar som jag spelar på, består i att ljudet går runt runt mellan förstärkare och mickar. Mig får ingen ljudtekniker att ställa in combon i en skrubb.

Klicka här för att ladda ner filen
0

#2 Medlem är inloggad   Claes 

• Yoda
  • PipPipPip
  • Gick med: 2004-01-11

Skickat 2010-01-29 - 20:55

Du menade nog denna tråden: http://forum.studio....showtopic=71201 ?

Alltid intressant med liknande tester som görs av olika människor, så att man inte bara är hänvisad till en enda referens. :P
Claes Holmerup, Återförsäljare av bland annat:
ADAM, Studio Projects, Oktava, Ultrasone, German Maestro, Microtech Gefell, Line Audio Design, Audio-Technica, Avant, Aphex, True Systems, ADK, Summit Audio, Joemeek, Allen&Heath, Toft Audio, RME, Benchmark, Lynx, MOTU, Steinberg, Celemony, EastWest, Vicoustic, Milab, BLUE, GA Project, TritonAudio, JZ, Audient, Rupert Neve Designs, Manley...
Firman: Holmerup Musik & Data - även på Blocket och Facebook :)
Testsiten - med testinspelningar av över 100 olika mikrofonmodeller (ny omgång testinspelningar kommer upp inom kort)
0

#3 Medlem är utloggad   allansson 

• Medlem
  • PipPip
  • Gick med: 2005-01-05

Skickat 2010-01-29 - 21:42

Skillnaden för mig är väl feedbacken från förstärkaren, vilket givetvis kan bidra till "mindre dovt" ljud. Annars vet jag inte om jag hör någon skillnad, men feedback kan ju vara nog så viktig.
"For sale: Baby shoes, never worn."
0

#4 Medlem är utloggad   ralleman 

• Medlem
  • PipPip
  • Gick med: 2008-10-05

Skickat 2010-01-29 - 22:09

Det var kul att höra detta. Man hörde faktiskt skillnad på detta test. Men det allra viktigaste när man spelar in är ju att musikern ska känna sig bekväm, vill gitarristen vara i samma rum som förstärkaren så ska man absolut vara det. Känns det inte rätt blir det inte rätt.

Mvh Rasmus
Studerar Musikproduktion i Oskarshamn via Växjö Universitet.
0

#5 Medlem är inloggad   Guitar Nilsson 

• Veteran
  • PipPipPip

Skickat 2010-01-29 - 22:17

Visa inläggallansson, den 2010-01-29, 21:42, sa:

Skillnaden för mig är väl feedbacken från förstärkaren, vilket givetvis kan bidra till "mindre dovt" ljud. Annars vet jag inte om jag hör någon skillnad, men feedback kan ju vara nog så viktig.

Hör du inte skillnaden på tonerna?
Iofs är skillnaden mindre sen jag mp3at det hela.

Ibland när jag ville ha ett annat ljud har jag faktiskt frångått principerna och ställt in combon i en liten garderob. Långa toner är inte alltid det man vill ha.
0

#6 Medlem är utloggad   hjuvik 

• Medlem
  • PipPip
  • Gick med: 2008-10-31

Skickat 2010-02-16 - 14:13

Nice!
Vad är det för stärkare?

Peace
"...It's not so much how good a player you are, it's how cool you are". Bild
Myspace
0

#7 Medlem är utloggad   evilrocker 

• Medlem
  • PipPip
  • Gick med: 2006-11-01

Skickat 2010-02-16 - 14:22

Så vad är slutsatsen? Det blir skillnad när du gör det, nice :unsure: , bättre eller sämre är som vanligt smaksak. Klart slut. Tycker
det varierar från gång till gång, när vi spelade in en folkesson-moddad jcm-800 genom en 4x12 med volymen på tjugo över så hjälpte inte ens
alpine örornproppar + ett par AKG K271 slutna utanpå det, ville inte vara inne i rummet ens :D. Solon vill jag nog gärna stå vid stärkaren annars
är det skitsamma för mig.
www.myspace.com/soundofarevolution

TILL SALU: Analog Channel Native, Waves R-comp V6
0

#8 Medlem är utloggad   laxlaxlax 

• Veteran
  • PipPipPip
  • Gick med: 2007-09-06

Skickat 2010-02-16 - 14:46

Klart det är skillnad i diskanten! Hörs tydligt. Hade du volymen på samma och spelade likadant?

EDIT: Evilrocker: Det roliga, om det är skillnad, är ju hur man kan använda det.. eller om man kan lära sig att nån gång förstå varför man upplever ljudet som sämre. Kunskap!

Inlägget är redigerat av laxlaxlax: 2010-02-16 - 14:47

0

#9 Medlem är utloggad   Demonproducenten 

• // raderat av admin //
  • PipPipPip
  • Gick med: 2006-11-21

Skickat 2010-02-16 - 15:30

Visa inläggGuitar Nilsson, den 2010-01-29, 18:08, sa:

En del av soundet,

även om jag tycker det kanske blir övertydligt mycket gnissel så fångar du också min inställning i frågan - återkopplingen ger effekt
det blir mer stök/live/liv/häng
Du kan bygga en åsikt på fakta men inte fakta på åsikter
BEVINGADE ORD:
'Soxic' post='824756' date='2009-01-21, 16:21' Troligtvis har det att göra med att skivbranschen är som den varit sedan Mozarts dagar och inte kan annat än att självdö.
'hwasser' post='976423' date='2009-11-17, 11:10' PK = Politiskt Inkorrekt, jag har skrivit det massor med gånger.
'Glaskatten' date='2010-03-03, 13:36' post='1046013' Jag skrev att 15 högtalare med samma kurvor kunde låta väldigt olika och det stämmer ju....I olika rum...
'hwasser' post='1056370' date='2010-03-18, 15:50' Människor är mer än spelpjäser. Vi är tänkande och levande kollektiv (inte individer; vi är flockdjur, inte svanar)
'Fierze' date='2010-05-18, 17:42' post='1087856' Streaming är framtiden oavsett vilka pengar som går att tjäna på det
'Valle' date='2010-06-12, 23:16' post='1097619' med beaktande av utmärkta tips från bl.a. tunga skitstövlar som Nattvaktaren och Demonproducenten
0

#10 Medlem är utloggad   desvaenger 

• Medlem
  • PipPip
  • Gick med: 2009-01-02

Skickat 2010-02-16 - 17:15

Härligt test.. Man hör ju tydligt att det rockiga ösiga soundet vaknar när du står vid stärkarn. Feedbacken är helt klart något positivt enligt mig.
0

#11 Gäst_Analogfreak_*

• Grupp: Gäst

Skickat 2010-02-16 - 17:47

Klar skillnad...

Men sen kan man ställa sig frågan om man verkligen tycker att rundgången är så kul att ha med även om den av naturliga skäl ofta framträder vid livespelningar...
0

#12 Medlem är inloggad   Guitar Nilsson 

• Veteran
  • PipPipPip

Skickat 2010-02-16 - 20:54

Rundgången och feedbacken har jag ju full koll på när jag spelar normalt. Om jag står bredvid stärkaren får jag antingen en massa feedback, ingen alls eller allt där emellan, det sköter jag med girtarrens volymratt, och hur jag spelar på gitarren, som är en Am Standard telecaster.
Jag skulle tro att skillnaden blir mindre med en gitarr i mahogny som tex en Gibson.
Förstärkaren är en Fender Hot Rod Deluxe 40 watt combo med en tolva.
Om man spelar med ett snällare ljud med mindre gain så får man inte det här övertydliga gnisslet, men ljudet påverkas positivt i alla fall pm man står bredvid förstärkaren.

Apropå gitarrljud tycker jag att jag får ett bättre snällt/rent ljud genom att enbart dra ner volymen på själva gitarren, inte att sänka gain på förstärkaren. Den har jag nästan alltid på fullt eller nästan fullt. På gitarren däremot, har jag den sällan på fullt.
0

#13 Medlem är utloggad   slejnard 

• Nerd- Sleynerd
  • PipPipPip
  • Gick med: 2008-01-04

Skickat 2010-02-16 - 21:42

Smutt! Skönt att få höra lite bluesräkor en tisdagkväll :) . Sen får man inte förringa spelkänslan som infinner sig när det blåser kring benen från stärkaren. Fint!
0

#14 Medlem är inloggad   Guitar Nilsson 

• Veteran
  • PipPipPip

Skickat 2010-02-16 - 23:21

Visa inläggslejnard, den 2010-02-16, 21:42, sa:

Smutt! Skönt att få höra lite bluesräkor en tisdagkväll :ph34r: . Sen får man inte förringa spelkänslan som infinner sig när det blåser kring benen från stärkaren. Fint!

Blåser runt benen är att ta i rejält. Jag spelade inte högt alls. Kanske 10 watt av 40? Man kan faktisk spela så lågt att man kan sjunga utan mick till, och ändå påverkas ljudet positivt.
Vad kul att denna min urgamla tråd återupptäckts. När ja la ut testet var det knappt nån som skrev nåt alls.
0

#15 Medlem är utloggad   slejnard 

• Nerd- Sleynerd
  • PipPipPip
  • Gick med: 2008-01-04

Skickat 2010-02-16 - 23:30

Visa inläggGuitar Nilsson, den 2010-02-16, 23:21, sa:

Vad kul att denna min urgamla tråd återupptäckts.

Ja jäklar. Såg inte att den var så gammal! :ph34r: Sorry!
Men fint spelat iaf! :wub:
0

#16 Medlem är utloggad   D Vibe 

• Pixelillixel
  • PipPipPip
  • Gick med: 2004-11-05

Skickat 2010-02-26 - 18:11

Olika ljudkaraktär blev det på de två olika varianterna, helt klart; men vad som låter 'sämst' respektive 'bäst' är ju som att fråga om plättar är bäst med lingon- eller blåbärssylt.
www.dvibe.se

Håhåjaja. Nu är jag 31.. och pappa till en ettåring. Overkligt!
0

#17 Medlem är inloggad   Guitar Nilsson 

• Veteran
  • PipPipPip

Skickat 2010-07-26 - 22:20

Visa inläggD Vibe, den 2010-02-26 - 18:11, sa:

Olika ljudkaraktär blev det på de två olika varianterna, helt klart; men vad som låter 'sämst' respektive 'bäst' är ju som att fråga om plättar är bäst med lingon- eller blåbärssylt.

Grejen med testet var att visa hur enormt olika det låter. Flera studiotekniker som anser sig veta allt har idiotförklarat mig och sagt det absolut inte är någon skillnad. Och jag har inte påstått att det enbart är bättre att stå bredvid stärkaren. Enstaka ggr har jag gjort tvärtom och ställt in combon i ett annat rum för att få ett kortare annorlunda ljud.
0

Dela ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 person(er) läser just nu detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar