Erfarenheter av webbhotellet One.com? Fd B-One.com-tråden. Sammanslagna trådar.
Skickat 2004-03-06 - 13:57
Tack för svar
amelody.se
Skickat 2004-03-06 - 14:08
Skickat 2004-03-06 - 14:31
amelody.se
Skickat 2004-03-06 - 15:32
Skickat 2004-03-06 - 16:00
amelody.se
Skickat 2004-03-06 - 16:02
Jag har Oderland (Bronskonto 250:- plus moms/år. 100mb) ...blir ungefär 26 kronor inklusive moms per månad...
312,5:- inkl moms per år
Fungerar alldeles perfekt. Dom bråkar heller inte med en när man lägger upp mp3filer så länge det är egen komponerat.
Vissa webhotel godtar inte uppladdning av mp3 filer. Kan va bra att veta...
Inlägget är redigerat av Grahn: 2004-03-06 - 16:08
Skickat 2004-03-06 - 17:03
jag hade tänkt starta en tråd om detta,
och varna för b-one
det krävdes lite mailande fram och tillbaka innan jag fick dom att
läsa sina egna regler (del av, i klartext) :
OM du lägger upp musik och / eller bilder som kan laddas ner
så räknar dom det som en "download page" och är INTE tillåtet !!
din webplats kan bli raderad utan varning.
därför använder jag Box
150MB, 19:-/mån. mycket godis för pengarna !!!
knappt 1000:- första fakturan med domän och allt...
Skickat 2004-03-06 - 17:08
Skickat 2004-03-06 - 17:24
De skickade inte ens ett mail och meddelade honom trots att han inte bröt mot någon regel.
Själv använder jag JiffyNet http://www.jiffynet.net/index2.htm och är nöjd med dem. Mycket trevligt gränssnitt med mycket enkel administration av massor av funktioner (ex. forum, portal, e-handel m.m. m.m.).
Mycket bra pris (ex $20 per år för 100MB, $50 för 333 MB).
Liten irritation dock för att mailen går ner 5-10 minuter ett par gånger per månad. Får väl räknas som dagens i-landsproblem kanske
/T
Skickat 2004-03-06 - 17:47
Rockfart, den 6 March 2004, 17:03, sa:
så räknar dom det som en "download page" och är INTE tillåtet !!
din webplats kan bli raderad utan varning.
en möjlighet som att leverera dl för sina besökare är väll ändock a-ö när man ska ha en hemsida, iaf som artist eller dj.
tur att det finns andra alternativ som box.se
Skickat 2004-03-06 - 17:58
ADAM, Studio Projects, Oktava, Ultrasone, German Maestro, Microtech Gefell, Line Audio Design, Audio-Technica, Avant, Aphex, True Systems, ADK, Summit Audio, Joemeek, Allen&Heath, Toft Audio, RME, Benchmark, Lynx, MOTU, Steinberg, Celemony, EastWest, Vicoustic, Milab, BLUE, GA Project, TritonAudio, JZ, Audient, Rupert Neve Designs, Manley...
Firman: Holmerup Musik & Data - även på Blocket och Facebook :)
Testsiten - med testinspelningar av över 100 olika mikrofonmodeller (ny omgång testinspelningar kommer upp inom kort)
Skickat 2004-03-06 - 18:27
Jag vill ha något som är billigt och bra att starta med. Samt att det skall gå att ladda hem mina låtar och mina softsynthar från sidan... Hur tänker de annars att man ska ha nytta av 500mb? lägga upp filer som ingen använder?
Boxhosting verkar vara vettigt, och att man kan nå dem på telefon: skitbra! men vad har de för suffix? .se/.com/.net etc? Kostar hur mycket och funkar hur. b-one kan man ju välja .com, vilket tilltalar mig, eftersom det är mer internationellt.
Men som det verkar precis just nu så lutar det mot Boxhosting, men inte helt sannolikt att jag faller för b-one om det är så att det går att lösa med trafik och nedladdning.
MER MER MER!!! vill ha mer info! Jätteviktigt!
(Tack Claes för din lista! Den var mycket bra!)
amelody.se
Skickat 2004-03-06 - 18:39
dom verkar ha en sund inställning till sin kund, plus att deras allmänna vilkor är mindre luddig än b-one's
Skickat 2004-03-06 - 20:07
Neko, den 6 March 2004, 18:27, sa:
Bara för att förtydliga sådant som är självklart för vissa - men inte för dem som inte har hunnit sätta sig in i det hela ännu:
Du kan ha webhotellet hos vilken leverantör som helst - om du tidigare har beställt domänparkering hos någon "registrar" - om du vill komma åt någon toppdomän som webhotellet inte kan registrera själva. Alla webhotell kan hantera alla toppdomäner - men är för det mesta begränsade till några få om man vill registrera en ny domän hos dem.
Jag har mina tre domäner parkerade hos http://www.domaindirect.com - men enbart som "domain parking" - medan mina siter ligger på tre olika webhotell som inte har någon anknytning alls till domaindirect...
Du behöver aldrig be webhotellet flytta pekningen, eftersom du gör det på två röda sekunder själv hos din registrar - och då slipper du betala för denna enkla åtgärd. Webhotellen är oftast inte snabba med att berätta att det är löjligt enkelt att ändra DNS-pekningen...
Exempel 1:
När jag registrerade min nya biz-domän, så började jag med att registrera domänen hos domaindirect - och sedan kunde jag direkt gå till infinology och beställa ett utrymme för denna domän. Efter det var det bara att logga in på domaindirect och ändra DNS-pekarna till de uppgifter jag fick från infinology. På några minuter var hela proceduren klar så att jag kunde börja ladda upp filer - och sedan brukar det dröja ett eller två dygn innan DNS-pekarna har fått genomslag, så att domänadressen fungerar.
Exempel 2:
Jag har bestämt mig för att flytta min com-domän från fsdata till surftown - och då är det bara att ange att man har en domän redan, när man beställer sitt utrymme - och när man har laddat upp filerna till det nya utrymmet genom filhanteringen i deras kontrollpanel, så är det bara att gå till sin domänregistrar och knappa in de två nya DNS-pekarna, så är det omställt inom ett par dagar överallt, så att den nya siten börjar fungera.
ADAM, Studio Projects, Oktava, Ultrasone, German Maestro, Microtech Gefell, Line Audio Design, Audio-Technica, Avant, Aphex, True Systems, ADK, Summit Audio, Joemeek, Allen&Heath, Toft Audio, RME, Benchmark, Lynx, MOTU, Steinberg, Celemony, EastWest, Vicoustic, Milab, BLUE, GA Project, TritonAudio, JZ, Audient, Rupert Neve Designs, Manley...
Testsiten - med testinspelningar av över 100 olika mikrofonmodeller (ny omgång testinspelningar kommer upp inom kort)
Skickat 2004-03-06 - 20:10
Jag fick svaret.. "Så länge du inte lägger upp copyrightat material som du själv inte har gjort så är det ok".
Btw, har inte haft något som helst krångel med den under det året jag varit kund där.
Skickat 2004-03-06 - 20:33
Edit: bidde ingen låt. sepedator...
Inlägget är redigerat av Neko: 2004-03-06 - 21:04
amelody.se
Skickat 2004-03-06 - 23:10
patrik, den 6 March 2004, 20:10, sa:
Jag fick svaret.. "Så länge du inte lägger upp copyrightat material som du själv inte har gjort så är det ok".
Btw, har inte haft något som helst krångel med den under det året jag varit kund där.
Ett av problemen med b-one är att de inte verkar ha någon klar linje. Jag har fått till svar att min site enligt bestämmelserna skulle betraktas som downloadsite om jag använde den i egenskap av musiker - trots att det enbart skulle vara egna låtar där. De har dessutom inte vid någon av mina frågor förklarat var de sätter gränsen för när man utnyttjar deras kapacitet "för mycket" och därmed riskerar att siten bara stängs utan förvarning.
Jag känner till några andra medlemmar i VST-Forum, som har fått liknande svar, medan ett par andra har fått till svar att det är ok. En Host som är så inkonsekvent har jag inte mycket till övers för...
Skickat 2004-03-07 - 10:27
Men som du sa, det vore nog bättre om de satte lite tydligare gränser i sitt avtal. Har man fri trafik, så ska man väl ha fri trafik?!
Skickat 2004-05-10 - 08:52
Nu kan jag säga att jag INTE är det!
Dom är helt pantade. Dessutom så är dom jävligt otrevliga när man mailar dom.
Avråder alla från att skaffa webbhotell hos B-one!!!
Skickat 2004-05-10 - 09:13
Äsch, jag fortsätter citera mitt förra inlägg...
"Surftown har priser från 9kr / mån för 125MB till 39 kr / mån för 400MB. Jag köpte sistnämnda, de har just nu erbjudande med 249kr rabatt på detta.
Jag valde ut och tittade närmare på de 8-10 billigaste webhotellen på marknaden innan jag valde surftown. Anledningen att surftown blev mitt val var det låga priset i kombination med funktionalitet som ingen annan erbjuder, i första hand kring delegerad administration. Man kan själv ändra och lägga till domäner, konton, rättigheter, tjänster, etc, etc. Kolla deras hemsida, där finns demos och wizards som visar vad man kan göra (och hur).
Det tog 5 min att komma igång från det att jag beställt webhotell och 2 dagar att göra färdigt sidan från scratch. Till på köpet har mina spam minskat med typ 80-90% sedan jag bytade till surftowns mailservers. Enda nackdelen än så länge är att jag skulle vilja ha mer utrymme... vilket de kommer att erbjuda under årets gång.
Hade jag bara brytt mig om utrymme och inte om funktionalitet (och inte ens ASP) hade jag valt 2GB för 360kr/året hos http://www.scorpionshops.com - det absolut billigaste jag kunde hitta. Eventuellt kommer jag att köra båda hotellen och använda scorpions för stora filer + backup av data på lokala hårddiskar här hemma."
Neko, jag kan maila dig min sammanställning av hotellen jag utvärderade om du vill...
Inlägget är redigerat av hackeman: 2004-05-10 - 09:13
Skickat 2004-05-10 - 10:57
Har funkat bra än så länge och är grymt billigt.
Kör det billigaste: 99:-/år, 250MB space. 10GB Överföring/mån.
Jag har möjlighet att lägga mp3:s och tunga bilder på en annan server så då räcker det för mig eftersom jag inte behöver oroa mig för diskspace och överföring.
Skönt att slippa ASP/Access till förmån för PHP/MySQL.
Vill du köra JSP så blir det i regel dyrare och då tycker jag Space2u är bäst.
Skickat 2004-05-10 - 11:08
Den spam som trots allt slinker igenom tar K9 ( http://www.keir.net ) hand om.
Det av mina tre webhotell (Infinology, Webbmotell och Surftown) som f.n. har mest downtime är visserligen Surftown - men det är avsevärt bättre än FSData trots det betydligt lägre priset, så det är klart godkänt.
Skickat 2004-05-10 - 11:50
Claes, den 10 May 2004, 12:08, sa:
Ja, FS-Data är ren och skär ondska, rakt igenom. Dom ska helst INGEN ha att göra med. Jag har tom fått spam skickat FRÅN deras mailserver. Det är inte sällan som deras servers är nere nån timme då och då, och deras ekonomiavdelning och support är inte roliga att ha att göra med. De blev vid ett tillfälle skyldiga att återbetala pengar till mig, vilket skulle göras inom en månad eller så, det tog fyra. Sen hotade jag med att gå till konsumentverket och pengarna dök upp inom två dar.
B-Ones spamfilter funkar ganska bra också, för övrigt.
Skickat 2004-05-10 - 12:18
laslo, den 10 May 2004, 11:57, sa:
Vill du köra JSP så blir det i regel dyrare och då tycker jag Space2u är bäst.
Det där är ju din högst individuella åsikt. ASP utvecklarna är ju ingen minoritet precis.
I surftown's fall får man både ASP, JSP och PHP (tyvärr blir det då Sun's ASP istf Microsoft's ASP eftersom platformen inte är Wíndows). Dock, som Claes nämnde har Surftown smärre problem med sin uptime...
Edit: Space2U har förresten rätt höga startavgifter om man jämför med konurrenterna...
Inlägget är redigerat av hackeman: 2004-05-10 - 12:22
Skickat 2004-05-10 - 12:24
komponenter för
Perl, PHP4, Wap, Xml, SSI, ASP
och MySQL
Skickat 2004-05-10 - 12:26
Kan även tipsa om att några av IDG:s andra publikationer har webbhotellsguider, vilka kan vara värda att fördjupa sig i.
Skribent, testare och moderator / Studio (www.studio.se)
Självutnämnd techno-ombudsman
www.myspace.com/thisisthecarrierwave
"It was the best of times, it was the blurst of times? You stupid monkey!" - M. Burns
Skickat 2004-05-10 - 13:54
Och så länge dom funkar så orkar jag inte byta.
Skickat 2004-05-10 - 13:56
amelody.se
Skickat 2004-05-10 - 14:06
Stefan E, den 10 May 2004, 14:54, sa:
Och så länge dom funkar så orkar jag inte byta.
B-one har uppsägningstid på 3 månader. Kan ju va bra att veta det den dagen du ska byta.

Hjälp