Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
- - - - -

Mixologi fortsättningen: Del 1 - Mixa som proffsen



Studio 4-2012:
Ny serie i Studio! I och med denna del drar vi igång fortsättningen till Studios mixningsskola Mixologi. Under det kommande året kommer du att få lära dig allt om mixning på djupet under ledning av Ollie Olson och Klas Granström.


Att mixa är både mytiskt och mystiskt, några kallar det till och med för en konstart. Nu för tiden används också kända mixares namn i marknadsföringen inför ett nytt släpp av skivbolagen, för att ge extra tyngd och ett slags kvalitetssäkring.

Så här har det givetvis inte alltid varit. Under ljudinspelningens barndom använde man endast en mikrofon och ljudteknikerns arbete och skicklighet att placera de olika instrumenten och rösterna runt denna enda mikrofon var egentligen det som avgjorde hur ”mixen” blev.

Numera är mixen mellan olika instrument och röster nästan det viktigaste kreativa momentet i modern musikproduktion. I genrer som dansmusik och pop är mixen ofta rent av det som upplevs som själva hantverket i låten – mixen är i dag ett instrument för att förtydliga en genre, skapa en stil och befästa en trend.

I serien Mixologi kommer vi att djupdyka i en rad olika tekniker, trick, tips och hjälpmedel för att lära dig bemästra mixningskonsten. Vi kommer att skräddarsy allt material i serien utifrån olika musikgenrer, från pop, house, metal och r’n’b till altcountry och rock. Varför?
Jo, helt enkelt eftersom det är en helt annan vetenskap att använda en kompressor på en baskagge i en houselåt jämfört med i en countrydänga.
Vår målsättning är att skapa en komplett mixningsguide för den verklighet du möter i studion, oavsett vilken genre du sysslar med.

Reverb, delay, chorus, autotune och en rad ytterligare verktyg är så klart några av de mixhjälpmedel du kommer att kunna läsa mycket om i varje artikel under året. Flera av dessa verktyg har vi gått igenom grundligt i Studio under förra året, så se gärna till att köpa de nummer du missat. Dessa artiklar fungerar som en utmärkt grund för denna nya säsong av artikelserien Mixologi.

Läs om detta i kommande delar:
  • R'n'b
  • Singer/songwriter
  • Rock
  • House
  • Country/altcountry
  • Indie
  • Elektronisk pop
  • Metal
  • Techno
  • Hiphop
Ollie Olson - Studios proffsmixare
Han hade knappt spelat in en enda demo i Sverige. Men ett par år senare, på plats i Los Angeles, både mixade och spelade han in artister som Snoop Dogg, Ice-T och 2 Pac. Möt Studios mixningsexpert Ollie Olson.

Under uppväxten i Stockholm var det inte mycket som pekade på att Ollie Olson skulle syssla med musik. Allt pekade istället på en karriär som skådespelare.

Efter att ha medverkat i en rad tv-produktioner och reklamfilmer åkte han dock över till Los Angeles, där en lika framgångsrik som udda musikkarriär skulle ta fart. Efter en egen platta på ett bolag som gick i konkurs, sökte sig Ollie till studion Kitchen Sync i stadsdelen East Hollywood – för att samla ihop pengar till hyran genom att erbjuda sina tjänster som ”runner” och andretekniker. Det visade sig snabbt att studion som Ollie fått jobb i var ett av naven för den stora hiphoprevolutionen som tog hela musikvärlden med storm under 1990-talet.

Nära råka illa ut
Att vara vit och ung kille i den miljön var inte helt enkelt. Många gånger var Ollie nära att råka illa ut på grund av att rivaliserande rappare som tillhörde gängen Bloods eller Crips passerade genom dörrarna. Under ett inspelningsarbete med rapparen Boss hamnade exempelvis två kvinnliga rappare i skottlossning precis utanför studion, Ollie slängde sig bakom mixerbordet för att ta skydd och mirakulöst nog skadades ingen allvarligt.

– Efter det köpte chefen mig en pistol som skydd, en Glock 19, så visst gick det ruffigt till ibland. Man kanske hade mixat färdigt en låt och helt plötsligt nästa dag skulle man lägga om hela rappen för att en av artisterna blivit skjuten i ett gängbråk.

Klättrade i rang
Studion som Ollie jobbade i var oerhört produktiv. Inspelningarna avlöste varandra och Ollie klättrade snabbt i rang från springpojke, till mixare och så småningom förstetekniker. Han fick också möjlighet att jobba med flera av de allra bästa under sin tid i Kitchen Sync.

– Ice-T var oerhört produktiv, han kunde göra ett par hundra låtar på bara ett år. 2 Pac var också grym. Han kom in när jag jobbade en gång och gjorde en duett med en tjej som kallade sig för D the Gangster bitch, till hennes soloplatta, minns Ollie.

1995 hade dock Ollie börjat få nog, ofta jobbade crewet upp till 20 timmar om dagen och han började känna en allt starkare hemlängtan. I mitten av nittiotalet hade också modern hiphop och r’n’b spridit sig till Sverige, där bolagen nu satsade efter Latin Kings stora framgångar. Ollie kände att det var dags att bege sig hemåt igen.

Efter återkomsten till Sverige har Ollie vidgat sina vyer och spelat in, mixat, producerat och arbetat med en rad stora succéer under det senaste decenniet. Han har varit delaktig i plattor med artister som Robyn, Christian Walz och Oh Laura. Totalt har han ett tjugotal guldskivor.

När man frågar Ollie vad som generellt skiljer sig åt mellan det svenska och amerikanska sättet att mixa nämner han ”smälligare” trumljud och starkare virvel.

– Virveln får gärna ha ett litet ”crack” i sig och kicken ta en lite pregnantare position med lite mer ”klick” i sig. En annan detalj är sången ­

– där borta var det en annan typ av effektläggning med mer stereobredd och framför allt starkare i mixen. Basen kanske tillåts vara lite ”subbigare” och större i en amerikansk mix, säger Ollie.

Samtidigt har Ollie och andra svenska mixare som Bernard Löhr, Niklas Flyckt, Alar Suurna, Henrik Edenhed, Stefan Sundström och andra – genom deras arbete på den internationella arenan – krympt skillnaderna de senaste decenniet.

– Man går tydligare mot ett internationellt sound som är mycket mer genrespecifikt. Vilket ju passar den artikelserie vi nu kör igång, avslutar Ollie.

En lyckad inspelning – grunden till en bra mix
Många hemmaproducenter tillbringar timmar med att lära sig skruva ljud. Men kan du verkligen grunderna för att spela in materialet på bästa sätt? Det är en förutsättning för att du senare ska kunna lyckas med mixningsarbetet.

Bifogad bild: symbol_gron.png Grön markering innebär att du gärna ska göra det här.

Bifogad bild: symbol_gul.png Gult markerar att du kan göra detta, men med försiktighet.

Bifogad bild: symbol_rod.png Röd markering innebär att du helst bör undvika detta.

Rummet
Se till att spela in i ett så tyst rum som möjligt. Oavsett om du har tillgång till en proffsig inspelningsstudio eller spelar in i garderoben där hemma, se till att det är tyst. Det är väl värt den tid som det annars tar i mix att försöka dämpa hushållsmaskiner, kylskåp, grannar, din datorfläkt och allt annat som för oväsen. Om du kan uppfatta ljuden så kan med största sannolikhet din mikrofon också det.

Signal
Vid inspelning är det en bra grundregel att försöka få så stark inspelningssignal som möjligt utan att det distar i mickförstärkare eller i ljudkort. Ju starkare och jämnare du kan hålla signalen desto bättre utnyttjar du bitarna i den digitala filen.

Bifogad bild: symbol_gron.png Se till att spela in i minst 44,1 kilohertz och 24 bitar, gärna högre – både när det gäller samplingsfrekvens och bitdjup.

Medhörning
Se till att dina musikanter har en bra medhörning så att de hör sig själva och de andra bra, då får du ett band som spelar mycket bättre.

Bifogad bild: symbol_rod.png Se till att det inte läcker allt för mycket från lurarna, då sitter du med en massa ljud som orsakar problem i mixen.

Bifogad bild: symbol_gron.png Stäm och intonera alla instrument så att du inte sitter med en mängd stämningsproblem när du ska göra pålägg. Detta kan du göra hos din musikhandlare, eller kanske fråga bland musiker som du känner.

Bifogad bild: symbol_gul.png Om du spelar in till metronomklick, se till att det inte läcker för mycket genom hörlurarna till mikrofonerna. Och se till att sätta ett alternativt slut utan klick som du kan klippa in för att få ett snyggt slutackord.

Trummor
Placera ut så många mikrofoner som du kan för trummorna. Om du inte har så många mikrofoner, men vill spela in hela trumsetet så rekommenderar vi bastrumman, virveltrumman, och en eller två mikrofoner som hänger över setet.

Bifogad bild: symbol_gron.png Kan du avvara fler mickar och har lediga ingångar på ditt ljudkort sätter du en mikrofon på varje puka, en på virvelns underskinn och eventuellt en eller ett par mikrofoner i rummet beroende på dess storlek.

Bastrumma
Bastrumman utgör den viktiga stommen i trumkompet.

Bifogad bild: symbol_gron.png Placera mikrofonen en centimeter in i hålet på trummans framskinn. Vinkla den lite så att du slipper de ”puff”-ljud som kan uppstå när det kraftfulla lufttrycket slår in i mikrofonens membran. Använd helst en stormembransmikrofon för bästa möjliga basåtergivning.

Bifogad bild: symbol_gul.png Var noga med mikrofonplaceringen så att den ger dig ”hela” trumman, inte bara basen i bastrumman. Försök få fram lite mellanregister genom att flytta mikrofonen tills du hör hela karaktären på trumman.

Virveltrumma
Sätt mikrofonen i 35 graders vinkel, nedåt mot skinnet. Vinkla den också bort från hihaten så att du inte får för mycket av den i virvelljudet. Här kan du använda en SM-57 eller liknande mikrofon med liknande dynamiska karaktär.

Bifogad bild: symbol_rod.png Undvik att vinkla mikrofonen mot hihat, då det kan läcka in för mycket av den. Det blir då mycket svårare att få ett bra virvelljud i mixen.

Överhängsmikrofoner
Placera dem ovanför trummisen i en så kallad xy-positionering, där de två mikrofonerna korsas som i ett X och vardera mikrofonen pekar nedåt – framåt – utåt mot trumsetet och därmed täcker upp cymbalerna.

Bifogad bild: symbol_gron.png Här passar det bra med kondensatormikrofoner av typen cigarr, Neumann KM-84i eller liknande.

Bifogad bild: symbol_gul.png Var noga med att titta så att mikrofonerna är i fas.

Detta gör du genom att lägga en plugg på exempelvis bastrummekanalen och lyssna på den kanalen tillsammans med överhängskanalerna.

När du trycker in fasknappen på pluggen så ska det bli mindre bas kvar i bastrumman, som ska kännas urholkad. Om det istället blir mer bas är mikrofonerna ur fas med varandra. Då kan du antingen välja att ha fasknappen intryckt eller flytta på bastrummemikrofonen.

Bifogad bild: symbol_gron.png När det gäller virveln är det en bra tumregel att ta ett snöre eller kabel och måtta ut hur långt det är mellan virvelmikrofonen och en av de två överhängsmikrofonerna. Placera sedan den andra överhängsmikrofonen på exakt samma avstånd.

Om du har fler mikrofoner: Placera dem som sagt på pukor, då vinklar du dem gärna som du har gjort med virvelmikrofonen och mäter ut avstånd till över-hängsmikrofonerna.

Om du har rumsmikrofoner placerar du dem så att de täcker in hela trumsetet och rummet. Sedan kan du använda dessa kanaler i mixen som ett kort, naturligt reverb.

Bifogad bild: symbol_gul.png Kolla alltid fasen mellan de två rumsmikrofonerna gentemot varandra och kolla dem även mot hela trumsetet.

Bifogad bild: symbol_rod.png Var noga med att placera rumsmikrofonerna på ett jämt avstånd. Annars kan du uppleva att mixen ”lutar” om du har dem för starkt i mixen.

Bas
När du ska spela in bas är det viktigt att du får en ren signal, antingen via en di-box/linebox eller från en förstärkare.

Bifogad bild: symbol_gul.png Om du både använder linesignal och en mikrofon, tänk på att testa även denna för fasfel – då det tar längre tid för mikrofonsignalen att nå fram till ljudkortet än vad det gör för linesignalen – visserligen ytterst lite längre tid, men tillräckligt för att det ska ge dig problem i mixen.

Bifogad bild: symbol_gron.png Använd med fördel stormembransmikrofon för bästa möjliga basåtergivning. Testa att överstyra förstärkaren lite så att ljudet blir lite mulligare än vad line-signalsljudet blir.

Bifogad bild: JDIDuplex-xlarge.jpg Använd en di-box för att få en ren signal när du spelar in elbas.
Gitarr
Ollie föredrar att jobba mycket med att placera en mikrofon ganska nära högtalarkonen, dock inte mitt framför. Gärna en bit ut till vänster eller höger och cirka två centimeter ut från förstärkaren.

Bifogad bild: symbol_gron.png Om du har lyxen att ha en dynamisk mikrofon av typen SM-57 och en stormembrans kondensatormikrofon rekommenderar vi att sätta dessa nära varandra på samma membranavstånd för att få en lite vassare och ”näsigare” känsla ur SM-57:an – och lite mer kropp och botten från stormembransmikrofonen.

Sedan kan du förstås sätta en mikrofon i rummet så att du skapar lite naturligt reverb även här.

När det gäller gitarrförstärkare är det en bra idé att spela in på lite lägre volym då mikrofoner gärna ”bottnar ur” vid för starkt ljudtryck. Kom ihåg att de flesta av Led Zeppelins gitarrer var inspelade med en Fender Vibro Champ-förstärkare på fem watt. Det går att få fram väldigt mycket dist på det sättet.

Sång
Sången är så gott som alltid det viktigaste inslaget i din produktion. Om du spelar in hemma eller i en akustiskt sett mer slumpmässigt byggd lokal, försök placera din mikrofon med något slags ljudabsorberande material bakom huvudet. Absolut inga hårda ytor som kan reflektera ljudet in i mikrofonen igen.

Bifogad bild: iStock_000003898381web.jpg Sången blir oftast bättre om sångaren/sångerskan endast lyssnar från ena sidan av hörlurarna.
Bifogad bild: symbol_gron.png Välj hellre en riktigt bra allroundmikrofon än en mikrofon med en uttalad karaktär, framför allt om du spelar in många olika röster i din studio.

Bifogad bild: symbol_gul.png Om sångaren kommer för nära mikrofonen så gör närhetseffekten (proximityeffekten) att rösten blir alltför basig och otydlig.

Bifogad bild: symbol_gron.png Om du märker att sången känns lite sur och ”pitchig” så kan du be sångerskan/sångaren att ta av sig den ena luren så att de hör mer av sin naturliga röst.

Bifogad bild: tlm103.jpg Satsa på en bra allroundmikrofon snarare än en mikrofon med uttalad karaktär för sånginspelningar.
Proffsens tips
Klas Granström och Ollie Olson frågade några av världens främsta
tekniker, mixare och producenter om deras bästa tips för inspelning.

Skapa olika rumsklanger
Kevin Killen har arbetat med U2, Bryan Ferry Kate Bush och Elvis Costello. Han skötte också inspelningarna för Peter Gabriels klassiska ”So” från 1986 och berättar hur de skapade olika klanger genom ett pa under det arbetet.

– Största delen av So spelade vi in i Peters egen studio med ett SSL 4000 E-mixerbord. Oftast använde vi bordets mikrofonförstärkare och eq-sektion. Vad gäller outboards och externa enheter hade vi en ganska typisk uppsättning av effekter, reverb, delayer och rumsimulatorer. Vi hade också ett pa-system uppsatt i studion, som vi skickade ut ljuden genom för att sedan spela in dem igen och därmed få olika rumsklanger, säger Kevin.

Bifogad bild: Kevin-killen.jpg Kevin Killen
Rätt mikrofon på gitarren
John Leventhal har vunnit tre amerikanska grammys och spelat in och mixat Roseanne Cashs platta The List. Här berättar han om hur de skapade det speciella altcountrysoundet på Cashplattan.

– Jag jobbade med en rad kompressorer och mikrofoner, bland annat två Neumann U67:or, en Neumann CMV 563 som låter suveränt på akustisk gitarr vilket inte många gör samt ett par Cole 4038-bandmikrofoner som överhängs-mikrofoner. Jag har även Daking-, API- och Drawmermikrofonförstärkare och mycket nytta av fyra Distressorer. 1176:an tycker jag om att använda på gitarr. Jag processerar inte så mycket när jag mixar, bara lite komprimering, delay och reverb, säger Leventhal.

Rätt sångsound direkt
Tony Maserati är en av världens mest anlitade mixare när det gäller r’n’b, hiphop och ett modernt popsound. Han har rattat ljudet på plattor med artister från Puff Daddy till Mary J Blige, Beyoncé och Jay-Z:

– När du placerar ut mikrofoner ska du vara noga med att inte placera membranet rakt framför sångerskans mun. Detta hjälper dels mot puffljud, men gör också att”s”-ljud och övriga oljud som smack och andningar reduceras. Jag placerar min mick så att den hänger ovanifrån med en vinkel av 15-20 grader, pekandes neråt mot munnen, men du kan lika gärna komma underifrån och peka uppåt. Tala om för vokalisten att denne ska sjunga rakt fram och inte in i micken, försök att använda ett puffskydd, framför allt för att skydda micken mot saliv och fukt, säger Tony.

Bifogad bild: Maserati.jpg John Maserati
Jobba med små stärkare
Björn Yttling står bakom album med både Lykke Li och egna bandet Peter Bjorn & John. Han tipsar om hur du får till ett gitarrljud som är enklare att hantera i mix.

– Ett bra tips är att man inte behöver köra så mycket på stora stärkare. När jag spelade in Primal Scream antog jag att de skulle komma hit med superstora stärkare, så var det ju inte, de hade bara små grejer eftersom det är lättare att handskas med gitarrljuden när det är smått.

Du har en massa annat som ska in i ljudbilden och bara för att du har större trummor och stärkare så blir det inte fler frekvenser på skivan att jobba med. Då måste du bara skära bort hälften av frekvenserna, säger han.

Bifogad bild: yttling.jpg Björn Yttling
Så förbereder du för mix
Om du skickar ett helt arrangemang till en extern mixtekniker eller om du mixar själv:
  • Se till att du har redigerat klart hela arret. Saker som ska bort är borta och saker som ska höras finns kvar.
  • Rensa upp och gör det hela överskådligt med en tydlig struktur på arret. Gör en lättfattlig ordning av kanalerna.
  • Gör alla in- och uttoningar (fade-ins och fade-outs).
  • Färglägg gärna olika instrumentgrupper så att du lätt kan hantera stora automatiseringar eller mixredigeringar utan att behöva fundera för mycket.
  • Om du har några ”bi-ljud” som känns coola, markera dessa så att teknikern eller du själv kommer ihåg vilken funktion de har.
  • Gör en grovmix som visar hur produktionen är tänkt, men inte så bra att du vänjer dig vid detta. Demo-sjukan måste botas.
  • Om du har effekter på, var noga med att förklara om det är några effekter som är särskilt viktiga.
  • Skicka med eller lyssna på referenser som visar dig hur de olika frekvensområdena ska mixas, om det är någon speciell stil du är ute efter. Undvik dock att fastna i ”det-ska-låta-som…-fällan”.
  • Om du har lejt ut mixen, avvakta första mixen och se den som ett utkast och ett diskussionsunderlag, inte den slutgiltiga mixen.
Fler tips om du skickar filer till en extern mixare eller om du börjar om med mixen i ett nytt arr:
  • Bounca de olika kanalerna med och utan effekter om det finns sådana på. I de fall där effekten är en del av ljudet och produktionen på ett speciellt sätt, var extra noga med att det framgår.
  • Bounca monofiler som mono, stereofiler som stereo.
  • Var noga med att döpa filerna efter instrument, och gärna kanalnummer om du tror att det behövs.
  • Var noga med att ange filformat, samplingsfrekvens och bitdjup.
  • 5. Ge tydliga direktiv eller släpp fritt fram, men bestäm dig för det ena eller det andra. Ej båda!


0 Comments