Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket

Aktuella diskussioner

Senaste köp- & sälj från Vend.se

Senaste låtarna

Senaste blogginläggen

Senaste enkäten

• Spelar du i band?
    sep 16 2013 10:20 Liveljud är ett ofta förekommande ämne i tidningen Studio. Vi...

230 aktiv(a) användare (de senaste 30 minuterna)

229 gäster, 0 anonyma medlemmar

Aktuella jobb

231 aktiv(a) användare (de senaste 30 minuterna)

230 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hur påverkar annonserna din upplevelse av Studio forum?

• Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

#1 Mats_S

Mats_S

Trombonist

• Staff
  • PipPipPip
  • 1 191 inlägg

Postad 2013-10-21 - 08:39

Det kostar i dagsläget inget att vara medlem på Studio forum, något som gör att vi är helt beroende av annonsörer för att ha råd att driva forumet.

Nu skapar vi den här tråden för att ge dig möjlighet att tycka till om annonserna på forumet. Är de för många? Är de felplacerade? Vi vill göra vårt bästa för att göra din upplevelse av forumet ännu bättre, och nu kan du hjälpa oss.

/Mats Stålbröst (chefredaktör) och Andreas Hedberg (projektledare)
  • 0

#2 slejnard

slejnard

Leynerd Sleynerd

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 907 inlägg

Postad 2013-10-21 - 09:02

Stör mig mest på reklamen när jag surfar via mobilen. MITT i inläggen! Datorvarianten går an.
  • 0

#3 MRS8

MRS8

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 010 inlägg

Postad 2013-10-21 - 09:02

Gillar sämst de annonser som poppar upp framför hela sidan och som man sedan måste klicka bort. Som nummer två på minst önskade är de som ligger mellan inläggen då man scrollar.

Rörliga annonser kan vara störande men man börjar bli van vid detta.
  • 0

#4 Top Floor Studios

Top Floor Studios

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 605 inlägg

Postad 2013-10-21 - 09:07

Har själv jobbat med detta och vet att utan annonser blir det dyrt. Alternativet är klart sämre, så fortsätt med annonser ni! Men kanske kolla med forumiterna innan ni ändrar placering på annonsyta om det påverkar upplevelsen alltför mycket.
Och skaffa en dedikerad forum-app!
  • 0

Envåldshärskare på Top Floor Studios

Europe, Anthrax, Hurts, Machine Head, Cyhra, Raised Fist, Amaranthe, Hardcore Superstar, Evergrey, Diablo Swing Orchestra, Mikael Wiehe, Bob Hund, Kee Marcello, The Resistance, Jamey Jasta (Hatebreed), Body Count, Engel, Jesper Strömblad, Mustasch, Andreas Weise, Hurula, Grand Magus, Freak Kitchen, Draconian, H.e.a.t., Art Nation, Avatar, BatAAr, Softube, XLN/Addictive Drums.

#5 Badertheinvader

Badertheinvader

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 448 inlägg

Postad 2013-10-21 - 09:24

När man är på mobilen så kommer en stor banner över hela skärmen och den laddar sist oftast vilket gör att jag har haft en jäkla massa Telia-sidor uppe.

Annars är det skitbra, ibland ser man ju faktiskt grejer man kan vara intresserad av. Relevant reklam är nästan bara bra.
  • 0

#6 Soundprocessingstudio

Soundprocessingstudio

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 448 inlägg

Postad 2013-10-21 - 09:38

Fortsätt gärna med annonsering istället för att ta betalt.Men annonserna som ligger mitt i tråden är otroligt irriterande.
  • 0

#7 Claes

Claes

Yoda

• +Plusmedlem
  • PipPipPip
  • 22 724 inlägg

Postad 2013-10-21 - 09:40

Annonserna som består av filmer, som kommer i toppen av forumet eller mellan inlägg, hakar ofta upp sig så att det blir våldsamt irriterande när man får vänta längre än normalt. Om dessa i vanlig ordning enbart består av bilder, så blir det inga sådana irriterande fördröjningar, så det hade varit bättre att skippa alla sorters filmer.
  • 0
Claes Holmerup, Återförsäljare av musikstudioutrustning
Firman: Holmerup Musik & Data - även på Facebook :)
Testsiten - med testinspelningar av f.n. 139 olika mickar, se även
Facebook-sidan

#8 mixopenta

mixopenta

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 367 inlägg

Postad 2013-10-21 - 10:09

Jag håller med Claes, och Badertheinvader. Film tar lång tid att ladda, oavsett lina, men musikrelaterad reklam kan vara bra.

/U
  • 0

#9 Valle

Valle

Idiot – men smart

• Medlem
  • PipPipPip
  • 8 062 inlägg

Postad 2013-10-21 - 10:09

Jag annonsblockar, men är inte omöjlig.

Det som jag tycker stjälper mer än hjälper är så kallade "alltid överst"-dialoger samt sponsormeddelande som hamnar mitt i inlägget. I övrigt kan man väl respektera att en kostnadsfri tjänst behöver ha reklam. Fast, å andra sidan, vi som betalar för plus-tjänsten ... är det ett orimligt önskemål att låta oss få "begränsad" (i omfattning) reklam? ;)

Sedan tyckte jag att det var lite spookey att ni ser "att [jag] har valt att blockera annonsvisningar på Studio forum" ... Inget man som forum-administratör bör skylta med. Kanske.
  • 0
MVH//
Valle

Postad bild

#10 Naymari

Naymari

Veteran

• +Plusmedlem
  • PipPipPip
  • 1 380 inlägg

Postad 2013-10-21 - 10:23

[...] Fast, å andra sidan, vi som betalar för plus-tjänsten ... är det ett orimligt önskemål att låta oss få "begränsad" (i omfattning) reklam? ;)
[...]

+1.

Jag tycker forumet blir väldigt plottrigt med annonserna. Speciellt på liten skärm.

Jag har inget emot annonser. Så länge de håller sig relevant till forumet, och inte är sådana som "pop-ups" som täcker hela skärmen.

Redigerat av Naymari, 2013-10-21 - 10:25.

• 0

#11 BluesBoy

BluesBoy

Snubben ovanför

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 199 inlägg

Postad 2013-10-21 - 11:35

Har blivit van, så jag störs inte alls.
  • 0
- iMac 3,4GHz Intel Core i7 (27", Late 2012), 8GB RAM / Yosemite 10.10.2, Logic Pro 9.1.8, Logic Pro X
- Focusrite Scarlett 18i6, Focusrite Liquid Saffire 56, Phonic P8A, Sennheiser HD280 Pro, AudioTechnica ATH-M50, Ultrasone HFI-2200
Besök Rigge Blues Band på: FaceBook, YouTube, Reverbnation, MySpace

#12 CHAE

CHAE

van Veeteran

• Moderator
  • PipPipPip
  • 2 872 inlägg

Postad 2013-10-21 - 11:47

Stör mig mest på reklamen när jag surfar via mobilen. MITT i inläggen! [...]

Eller hur! Otroligt irriterande.

[...] Jag tycker forumet blir väldigt plottrigt med annonserna. Speciellt på liten skärm. [...]

I 2nd that! :o

However, som några redan påpekat så finns det dock reklam som är av "godo" s a s; musik- och/eller musikproduktionsrelaterad reklam som direkt rör oss är bra.

Vänligen,
CHAE
  • 0
Racktone Grace | WinXP | Cubase | Focusrite Saffire Pro 40
Soundcloud
Bra affärer med; Neosus, Naymari, evilrocker, Gorlum, 1927, DrivKraft, Bullerbyn och Simon Andersson.

#13 Die Hard

Die Hard

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 579 inlägg

Postad 2013-10-21 - 12:00

Märkligt då att jag aldrig har några problem när jag surfar på mobilen med störande reklam
  • 0
Hej hå! Alla ska vi gå och dö.

Det är ju liksom bara det att nästan alla här inne har en så konstig inställning till allt./Valle

#14 Guitar Nilsson

Guitar Nilsson

Hårdvarulirare!

• Medlem
  • PipPipPip
  • 13 371 inlägg

Postad 2013-10-21 - 12:08

Jag tycker det går hur bra som helst, tänker knappt på det. Förutom när det är reklam för Universal Audio Channellstrippar, dö nöläskar jag mig! :wub:
  • 0
Allt var sämre förr! Leve datamaskinerna! Släng stråken o köp en machine!

http://soundcloud.com/user7908154

#15 Erik dP

Erik dP

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 778 inlägg

Postad 2013-10-21 - 12:37

Icke-produkts-reklam, som tex "The Sound Of Hives: Fender", dvs varumärkes-PR funkar inte på mig. Jag klickar inte på nåt sånt.

Däremot specifik produktreklam på det sätt som det presenteras på nyhets-avdelningen: "Fabfilters senaste plugin: En multibandskompressor", funkar på mig. Jag klickar gärna in på dessa företags hemsidor och vill veta mer, oavsett om jag kommer köpa eller inte. Luthman har reklam för ios-prylar som jag laddade ner (pdf).

Så om ni övertygar annonsörerna att visa en kalasprodukt istället för en märkeslogga så så fångar det mitt intresse. Men typ: Dustin-reklam för en HiFi-förstärkare känns malplacerad.

Exempel på bra reklam: "Skivtryck" med pris på varan i reklamrutan. (Trots animeringarna så är informationen bra.)

Exempel på dålig reklam: "Roland VR-09". Om man tittar noga ser man att det är pianotangenter i bakgrunden, och nån tillhörande utbildning. Men ingen prisuppgift. I alla fall inte på "pianot". Man vill i alla fall veta om man är ekonomiskt exkluderad när man ser annonsen.

...Och så lättladdad reklam som inte gör att man svär över den nya produkten som tar en halv minut att ladda, pga stor bild eller video. Sådana produkter hamnar på min svarta lista. :-)

Om det är för många reklamrutor ser jag dom inte. Det blir för mycket för att distrahera mig från texten. Jag tror det beror på att EN färgglad reklamruta bland text lockar blicken, men massor av färgglada rutor blir en "skog" i bakgrunden (...ser inte träden för all skog - lite bakvänt tolkad).

Redigerat av Erik dP, 2013-10-21 - 13:04.

• 0
Öppet brev till Fredrik Kempe ang "Undo", Eurovision 2014
Låtskrivare med Youtube-sida: "Cargo" "Your Comfort Lie" "White Feather" "Butler's song" "Where no monsters go" "Salikon's roses" "Moments on the run" "Til life do us apart" "The kids, not Santa, fill this house with magic" "Each breath feels colder" "Canyons" "Knife" "White cold crystals" "Tickling feeling"

#16 Ekstasis

Ekstasis

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 779 inlägg

Postad 2013-10-21 - 13:21

Jag skiter fullkomligt i annonserna, efter varit på internet i såpass många år så har min hjärna lärt sig att fokusera på innehållet och inte på annonser oavsett om det är rörligare billder eller om det poppar upp i fullskärm min reaktion är noll, jag låter mig ej påverkas av annonser så man dagligen bombarderas och hjärntvättas av. Utöver det så använder jag en instickmodul till min webläsare Comodo Dragon (chrome variant) som heter Privdog som också tar död på alla trackers som reklam nätverk medför som ligger i bakgrunden och som används för att kartlägga dina surfvanor.

Kommer forumet börja kosta pengar kommer jag iallafall inte fortsätta att vara kvar, är ju bra om ni säger det i god tid innan isånnafall så man inte behöver slösa mer tid på forumet.

Något jag är mer irriterad på är att det är svårt att navigera till forumets olika avdelningar . Studio forum i högst upp i vänstra hörnet leder inte till forumet längre utan till nyhetssidan vilket är kasst.. Aktuella diskussioner sidan borde även vara längre..åt minstonde 3 sidor lång.

Från studio forum.

Postad bild

Redigerat av Ekstasis, 2013-10-21 - 13:23.

• 1

#17 Implasticyde

Implasticyde

Veteran

• +Plusmedlem
  • PipPipPip
  • 1 204 inlägg

Postad 2013-10-21 - 13:35

Får man önskas sig något tycker jag att Flashbaserade annonser borde tas bort helt då de ofta ställer till med otyg. HTML5-standard innebär mindre krångel för oss användare.

Tycker, som tidigare redan påpekats, att annonser som dyker upp mitt på sidan och kräver att man aktivt stänger annonsen, när man surfar in via en smartphone är mindre bra. Kanske är en svår nöt att knäcka för att alla skall bli nöjda men som sagt, vore fint om den försvann ur mobilversionen.

Tack för att ni ställer frågan och bryr er Studio! :)
  • 0

#18 everlastingrecords

everlastingrecords

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 265 inlägg

Postad 2013-10-21 - 14:17

Förstår till fullo behovet av reklam och jag tycker det funkar bra sånär som på den reklamen som kommer högst upp när man är inne i appen. Den tar upp nästan hela skärmen och laddar sist av allt vilket innebär att man klickar "fel" hela tiden. Det kanske är bra i och för sig, för antalet reklamklick även om det är missvisande.
  • 0
Bild

Juni Järvi <- mitt soloprojekt (tre album finns på Spotify)

#19 DMM

DMM

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Postad 2013-10-21 - 15:17

@Mats_S:

Skulle det inte kunna vara en idé att ha en fast reklamplats, eller snarare en sponsor-plats, likt studios egen på höger sida nästan högst upp? Låt studios egna annonser som t.ex. "videoguide" och "plusmedlem" hamna under de betalda sponsor-platserna = inga "pop-up" annonser!

Eller? :blush:
  • 0

PRO - it's all you ever need to know

#20 Naymari

Naymari

Veteran

• +Plusmedlem
  • PipPipPip
  • 1 380 inlägg

Postad 2013-10-21 - 15:29

En idé kan vara att "väga upp" looken på forumet, nu ligger det 2 spalter i högerkanten. En med banners och en med studios "egna reklam". Vilket gör att innehållet i forumet hamnar till vänster. Det känns väldigt onaturligt.
  • 0

#21 Signia

Signia

Party & Bullshit

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 727 inlägg

Postad 2013-10-21 - 17:34

Kör stark reklam-blockerare. Hatar all reklam.

Ser enbart kolumnen till höger om inläggen i trådar, som gör reklam för prenumeration och olika inslag i tidningen.

Nån sa nån gång att om antalet köpare inte är nog för att täcka utgifterna av att ge ut/tillverka något, då används reklam för att täcka upp. Inte 100% sant förstås, men mer sant än osant, och det väcker en tankegång.

Redigerat av Signia, 2013-10-21 - 17:36.

• 0

#22 hegobald

hegobald

Ljudfilosof

• Medlem
  • PipPipPip
  • 6 374 inlägg

Postad 2013-10-21 - 17:39

Jaja! Blockering hävd för denna domän! Får försöka stå ut med den! Men banne mig om ni inför banners med ljud och elände då datorn används för musikskapande också !!! >_<
  • 0
Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor. Men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor.

#23 Valle

Valle

Idiot – men smart

• Medlem
  • PipPipPip
  • 8 062 inlägg

Postad 2013-10-21 - 18:01

Hatar all reklam.

Utom din egen, såklart ;)
  • 0
MVH//
Valle

Postad bild

Nyheter och tips från Teknik & Trender. Annons

#24 Neosus

Neosus

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 419 inlägg

Postad 2013-10-21 - 18:06

Utom din egen, såklart ;)

Apropå reklam... Finns din bok ute i handeln nu eller, Valle?
  • 0

#25 D Vibe

D Vibe

morr, spott, fräs

• Medlem
  • PipPipPip
  • 5 218 inlägg

Postad 2013-10-21 - 18:51

Mobilsidan ja, som några nämnt. Oerhört irriterande att reklamen som hamnar längst upp kommer någon sekund senare; d.v.s. precis när man bestämt sig för att klicka på en länk, vilket gör att man istället klickar på reklamen..

Jag kör med Opera på en Samsung Galaxy S2 när jag nyttjar mobilsidan.

Redigerat av D Vibe, 2013-10-21 - 18:52.

• 0

#26 Demonproducenten

Demonproducenten

// raderat av drloop //

• Medlem
  • PipPipPip
  • 9 878 inlägg

Postad 2013-10-21 - 19:45

Postad bild

Blockera inte oss!
Vill du hjälpa oss att göra Studio forum bättre? Blockerade annonsvisningar påverkar oss negativt.

ja mats vad tror du?

vad skulle du själv tycka om var å varannan användare la in världens reklamblaffor i sina signaturer?
kanske idé att fundera i samma banor själv?

en fundering är också varför ni har ett forum?
vad är tanken - för det är väl inte så att det i första hand är för att sälja reklamplatser?
med tanken på den stora mängd förslag som många användare gång efter annan frågat efter utan nåt större gensvar så verkar ju inte användaren vara i direkt fokus
eller?
  • 1
MikeyGoesPro: " 'For a CD recording they take 44,100 snapshots in a minute.' "
k9: "Alla som är afrikanska medborgare är afrikaner. Alla svenska medborgare är ju svenskar."
Timbman: "han har inga samples, han har gjort allt via midis.. det kallas för mastering och mixning"
Signia: "Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud"

#27 Ekstasis

Ekstasis

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 779 inlägg

Postad 2013-10-21 - 20:21

För mig är det inte reklamen rent visuellt på sidan som jag ogillar mest, utan det är mer reklam nätverkens metoder att karlägga vårat surfande bygga profiler om oss som dom säljs vidare till olika nätverk för att kunna rikta reklam. T.e.x Jag köpte ett par batterier till min ficklampa för ca 800 kr för några vekor sedan, helt plötsligt börjar jag se reklam för batterier på sidor jag surfar på t.e.x aftonbladet ..sådant är creepy.. därför jag gör allt jag gör i min makt för att förhindra detta..reklam banners klarar jag av men det är inte som för i tiden, för reklamnätverken har insett att reklam är totalt meningslöst om den inte är riktad... och det enda sättet att rikta reklam är att kartlägga ditt surfande och dig som person... denna kartläggning går djupare än vad många tror... dom flesta sidor drivs med hjälp av sidor som finanseras genom att låta reklam nätverk installera trackres på deras sidor som gör det möjigt att kartlägga vad vi gör på varje sida... Facebook vet var enda jävla sida du är inne på..såvida du inte använder verktyg som t.e.x privdog som blockerar all internet trafik mellan cookies.
  • 1

#28 hegobald

hegobald

Ljudfilosof

• Medlem
  • PipPipPip
  • 6 374 inlägg

Postad 2013-10-21 - 20:31

Fast man kan ju undra hur vissa andra Svenska (ideella) konkurrerande forum kan klarar sig helt utan reklamintäkter? Så dyrt är det ju inte att driva ett forum!?
  • 0
Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor. Men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor.

#29 Valle

Valle

Idiot – men smart

• Medlem
  • PipPipPip
  • 8 062 inlägg

Postad 2013-10-21 - 20:52

Apropå reklam... Finns din bok ute i handeln nu eller, Valle?

Inte än. Jag meddelar. Dessutom köper man den inledningsvis billigare direkt genom mig.

Apropå reklam, alltså ... :D
  • 0
MVH//
Valle

Postad bild

#30 slejnard

slejnard

Leynerd Sleynerd

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 907 inlägg

Postad 2013-10-21 - 20:58