Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket

Senaste köp- & sälj från Vend.se

Senaste låtarna

Senaste enkäten

• Spelar du i band?
    sep 16 2013 10:20 Liveljud är ett ofta förekommande ämne i tidningen Studio. Vi...

281 aktiv(a) användare (de senaste 30 minuterna)

279 gäster, 0 anonyma medlemmar

278 aktiv(a) användare (de senaste 30 minuterna)

275 gäster, 1 anonyma medlemmar

Fyra flinka (fyrhändigt pianostycke)

• Vänligen logga in för att kunna svara
26 svar till detta ämne

Omröstning: Vad tyckes? (23 medlem(mar) har röstat)

Vad tyckes?

1. 5 - bra på riktigt! mer sånt! (8 röster [42.11%])

Procent av omröstning: 42.11%

2. 4 - bra (8 röster [42.11%])

Procent av omröstning: 42.11%

3. 3 - okej, men... (2 röster [10.53%])

Procent av omröstning: 10.53%

4. 2 - njä, eftersom... (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

5. 1 - rätt uselt egentligen (1 röster [5.26%])

Procent av omröstning: 5.26%

6. Vet ej / gillar inte genren (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1 Diwic

Diwic

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 766 inlägg

Postad 2005-06-15 - 20:16

Detta är tänkt att vara en upptempolåt som man blir lite gladare av att lyssna på! Tanken var att kombinera ragtimens glada och lite klämkäcka stuk med lite modernare rytmer och ackord från jazz och gospel. Och allt är för bara piano (det är det enda jag kan :ph34r: ), men med fyra händer, så man kan ta roligare ackord än med bara två :(

Ok, now hit it! :o

LÅTNAMN: Fyra Flinka
ARTIST/GRUPP: Diwic
GENRE: Fyrhändig ragtime med influenser från jazz och gospel
LÅTLÄNGD: 3:48
KOMPOSITÖR: Diwic
PRODUCENT: Diwic
EV. MEDVERKANDE: Mitt stagepiano
INSPELNINGSÅR: 2005
FORMAT: ogg / mp3
STORLEK: 3.4 MB (ogg) / 5.3 MB (mp3)
STATUS: Troligen klar.
LÅTLÄNK: ogg / mp3
  • 0

#2 91:an

91:an

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 707 inlägg

Postad 2005-06-15 - 20:26

Skitläckert! Visst är den klar!
  • 0

#3 equality

equality

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Postad 2005-06-15 - 20:58

Läckert! Vince Guaraldi-vibbar (musiken till Snobben).
  • 0

#4 hackeman

hackeman

En glad skit

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 044 inlägg

Postad 2005-06-15 - 21:15

Härligt Diwic!! :)

Och unikt för detta forumet. Kul att äntligen höra vad som är "din grej"...

Kanske man gå hos dig för att bli bättre på piano? ;)
  • 0
Bla bla bla bla bla - mera.hacke.nu ;)

#5 ViktorDenStore

ViktorDenStore

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 237 inlägg

Postad 2005-06-15 - 21:40

Yeah :)

Sånt här gillar inte jag, jag älskar sånt här!!!

Meeer ;)
.Viktor
  • 0

#6 ViktorDenStore

ViktorDenStore

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 237 inlägg

Postad 2005-06-15 - 21:43

Vad har du för Stagepiano föresten? Är det stagepianots ljud som använts eller nån plugg? :)

/Nyfiken stagepiano-spekulant
  • 0

#7 D Vibe

D Vibe

morr, spott, fräs

• Medlem
  • PipPipPip
  • 5 234 inlägg

Postad 2005-06-15 - 22:11

*diggar*

Du är grym Diwic! Både på piano och som kompositör :)..
  • 0

#8 Itzhak

Itzhak

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 443 inlägg

Postad 2005-06-15 - 22:36

det här var bra.
jättebra.
timingen känns inte helt perfekt, men.. skit i det.

mer sånt!
  • 0
Lars Ericson Holke är tf professor i krigsvetenskap
vid försvarshögskolan i Stockholm och docent
i militärhistoria vid Åbo akademi.

tidningen studio -> suddig intention

#9 Diwic

Diwic

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 766 inlägg

Postad 2005-06-16 - 06:08

Vad har du för Stagepiano föresten? Är det stagepianots ljud som använts eller nån plugg? ;)

/Nyfiken stagepiano-spekulant

Det är ett Roland FP2, och ljudet kommer rakt av därifrån. Piano 1, och så har jag sett till att inte "sound control" och "effects" är på utan bara reverb. Det är typ det.

// David
  • 0

#10 Diwic

Diwic

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 766 inlägg

Postad 2005-06-16 - 06:19

Humm...ingen snobbsnubbe som jag känner till ;) Däremot är den allra första biten lite inspirerad av Henry Machini, närmare bestämt den som utgör filmmusik till "Tom & Jerry gör stan osäker".

// David
  • 0

#11 Diwic

Diwic

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 766 inlägg

Postad 2005-06-16 - 06:33

Härligt Diwic!! ;)

Och unikt för detta forumet. Kul att äntligen höra vad som är "din grej"...

Kanske man gå hos dig för att bli bättre på piano? ;)

Tack för glad feedback, du och andra! :)

Ingen glad pianist i närheten av Lund som vill uppföra den här live med mig nån gång? B)

Men tja...nog kan jag ge pianolektioner om du vill. (Och jag har tid...) Du ville lära dig att spela i olika tonarter, eller hur var det? :)

// David
  • 0

#12 Egghuvud

Egghuvud

ett ägg helt enkelt

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 859 inlägg

Postad 2005-06-17 - 12:49

Snyggt. Lite opianigt ljud. Lite otjat ibland. Tappar lite styrfart då och då. Mysig låt med ett helt okej arrangemang. Gillar harmonierna. <_<
  • 0
Att kramas i cyberrymden är som att hångla med en stege

#13 fyffes

fyffes

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 48 inlägg

Postad 2005-06-17 - 15:12

Var faktiskt det första jag tänkte på!

Mycket bra!
  • 0

#14 ®offe

®offe

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 672 inlägg

Postad 2005-06-17 - 23:46

Helrätt! Skickligt, läckert.

Tror dock låten skulle vinna på att kortas eller varieras! Varför inte ha en alternativ mer vandrande bas? Eller ta ner den ännu mer i brejket?

Men som sagt: ett habilt hantverk av en tangentekvilibrist ickeförty!
/R
  • 0
Slå ihop en amatörstudio:
http://kitchenprojec...m/musikrum.html

#15 Diwic

Diwic

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 766 inlägg

Postad 2005-06-18 - 07:37

Snyggt. Lite opianigt ljud. Lite otjat ibland. Tappar lite styrfart då och då. Mysig låt med ett helt okej arrangemang. Gillar harmonierna. ;)

Det är väl bra om det inte är tjatigt :) En fråga till dig och Itzak: Var tycker ni det låter otajt? Hade varit intressant om ni tänker på samma ställe som jag.

// David
  • 0

#16 Diwic

Diwic

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 766 inlägg

Postad 2005-06-18 - 07:42

Tror dock låten skulle vinna på att kortas eller varieras! Varför inte ha en alternativ mer vandrande bas? Eller ta ner den ännu mer i brejket?

Jag vill nog ha låten ganska mycket fullt ös hela tiden...det är lite en del av det stuk som ragtime har. Men en vandrande bas och lite mer varierat kan vara bra tips till nästa låt! Tack :)

// David
  • 0

#17 ViktorDenStore

ViktorDenStore

Veteran

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 237 inlägg

Postad 2005-06-18 - 10:24

Jag vill nog ha låten ganska mycket fullt ös hela tiden...det är lite en del av det stuk som ragtime har. Men en vandrande bas och lite mer varierat kan vara bra tips till nästa låt! Tack :(

// David

Fast ingen bas i denna... Den här ska BARA ha piano, det är ju det som är så charmigt med låten :wacko:
  • 0

#18 hackeman

hackeman

En glad skit

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 044 inlägg

Postad 2005-06-18 - 10:39

Jag vill nog ha låten ganska mycket fullt ös hela tiden...det är lite en del av det stuk som ragtime har. Men en vandrande bas och lite mer varierat kan vara bra tips till nästa låt! Tack :(

// David

Fast ingen bas i denna... Den här ska BARA ha piano, det är ju det som är så charmigt med låten :wacko:

Japp! Håller med.
  • 0
Bla bla bla bla bla - mera.hacke.nu ;)

#19 Jazzman

Jazzman

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 547 inlägg

Postad 2005-06-18 - 11:04

// David

Japp! Håller med.

Jag tror dom tänker på piano-basen? :lol:

Jag håller med Egghuvudets kommentar helt och hållet!
Såna ställen som runt 0.55-1.15 hoppar de lägre händerna till lite ibland, och som egghuvud säger tycker jag att vissa ställen (som övergången vid 1.00) tappar lite styrfart. Väldigt små skillnader som gör att det inte känns helt tajt alltid. Däremot grymma harmonier, en 4a av mej.
  • 0

#20 Daiyn

Daiyn

Nykomling

• Medlem
  • Pip
  • 8 inlägg

Postad 2005-06-18 - 11:12

jävligt bra.. svängig de gillar jag :wacko:
däremot är det värsta jag vet låtar som låter lika dant en längre tid och återkommer lite då o då.. fast detta var ju helt okej men skulle kunna göras ännu mer varierande :()
  • 0

#21 Egghuvud

Egghuvud

ett ägg helt enkelt

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 859 inlägg

Postad 2005-06-20 - 10:44

Snyggt. Lite opianigt ljud. Lite otjat ibland. Tappar lite styrfart då och då. Mysig låt med ett helt okej arrangemang. Gillar harmonierna.  :)

Det är väl bra om det inte är tjatigt :) En fråga till dig och Itzak: Var tycker ni det låter otajt? Hade varit intressant om ni tänker på samma ställe som jag.

// David

Vid 0.58 haltar det ganska så - hela det partiet är lite svajigt speciellt understämman.

Annars är det lite här och var på några ackord. överstämman/melodistämman verkar vara mer tajt. Vilken har du spelat in först?
:)
  • 0

Nyheter och tips från Teknik & Trender. Annons
  • Bästa musen för e-sportaren som vill ha snabbhet och precision

Ergomoni, precision och snabbhet är avgörande när e-sportaren väljer mus. Kone EMP och Kone Pure från Roccat är utformade för att uppfylla de hårda krav som spelproffsen ställer.

• Självlärande bilar revolutionerar trafiken

Kraftfulla superdatorer och artificiell intelligens (AI) kommer att revolutionera framtidens bilar och trafik. Ett av de starkaste exemplen är de glimtar om framtiden som Mercedes-Benz och grafikkortstillverkaren NVIDIA visade upp. Redan nästa år lovar man att presentera konkreta resultat av sitt samarbete i form en revolutionerande bil med AI. – Det är lätt för oss [&#8230;]

• Enklare att få bra ljud med Yamahas digitala mixerbord

Med lättillgängliga pekskärmar och smarta funktioner gjorde Yamahas TF-serie digitalmixerborden tillgängliga för både amatörer och proffs. Nu utökas familjen för att täcka in ännu fler användningsområden.

• Ultrasnabbt nätverk för laddning av elbilar

Tiden med långsam laddning av elbilar är snart förbi. Redan i år ska ett helt nytt laddningsnätverk med effekt på upp till 350 kW börja byggas. Det första målet är 400 stationer och redan 2020 räknar man med att ha tusentals laddningsplatser över hela Europa. Det nya nätverket ska göra det lika enkelt att ladda [&#8230;]

#22 Nad

Nad

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 731 inlägg

Postad 2005-06-20 - 19:09

Helt jävla underbart! Partiet vid 2.11 är så snyggt att jag inte vet vad jag skall ta mig till!! Jo jag tar det igen!
  • 0
www.nadsylvan.com

www.unifaun-music.com
UNIFAUN aka Sylvan & Bonamici (70´s Genesis soundscape project)

#23 Diwic

Diwic

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 766 inlägg

Postad 2005-06-20 - 20:11

Vid 0.58 haltar det ganska så - hela det partiet är lite svajigt speciellt understämman.

Annars är det lite här och var på några ackord. överstämman/melodistämman verkar vara mer tajt. Vilken har du spelat in först?
:)

Understämman är inspelad först, i samtliga fall tror jag. Det är ju understämmans uppgift att hålla ett stadigt tempo som sedan överstämman kan "improvisera" till.

Men jag har hållit mig ifrån att kvantisera, förutom några noter som här och där som låg lite väl fel. Problemet är att börjar man kvantisera blir det lätt nåt annat som låter fel istället...

De två sakerna jag själv tycker låter otajt är riffen i höger på 01:04 och 01:10, jag tror att det är lite det ni är ute efter också. Och så känns det som tempot höjs när man går in i 2:11, fast jag kan inte riktigt säga varför.

ViktorXL: Jag syftade, som någon riktigt påpekade, på den nedersta stämman, dvs vänster stämmas vänstra hand, som då får spela motsvarande "bas".

Tack för all feedback! Makes my day B)

// David
  • 0

#24 Egghuvud

Egghuvud

ett ägg helt enkelt

• Medlem
  • PipPipPip
  • 2 859 inlägg

Postad 2005-06-21 - 07:10

Men jag har hållit mig ifrån att kvantisera, förutom några noter som här och där som låg lite väl fel. Problemet är att börjar man kvantisera blir det lätt nåt annat som låter fel istället...

Självklart skall du inte kvantisera. Eftersom du uppenbart kan spela piano så skall du ge fan i att kvantisera.
Jo det är de partierna som jag menar som du syftar på. Speciellt det första.
Skulle vara kul att höra två personer och ett schysst piano. . ;) :ph34r:

Redigerat av Egghuvud, 2005-06-21 - 07:11.

• 0

#25 FuJiSuN

FuJiSuN

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 100 inlägg

Postad 2005-07-21 - 11:20

Häftigt :) Själv har jag också haft en period då jag blickade tillbaks till sekelskiftets härliga swingjazzmusiker.

Föreställer mig en katchig beat och nån bluesig sång plus lite bas med mer.

Lite variation skulle inte skada. det blir lite enformigt efter ett tag.
  • 0
"If you´re going through hell. Keep going!" W.C

#26 Neko

Neko

Galen

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 726 inlägg

Postad 2005-07-21 - 13:27

Hur skön låt som helst. Att det är lite otight på sina håll går ju att lösa genom en ny inspelning, (eftersom du inte vill och eller bör kvantisera -_-) men jag tycker faktiskt det går att leva med. Men ska du utveckla detta och skicka det nånstans, peta till de där små felen så är det en klockren 5:a.

Nu blir det en stark 4a
  • 0
Jag har för närvarande ingen signatur, lämna ett bidrag, vinn ett kex.

#27 Rockypop

Rockypop

Medlem

• Medlem
  • PipPip
  • 160 inlägg

Postad 2005-07-25 - 23:46

Blir glad av detta :D Skön låt!

Rockypop
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar