Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket

Die Hard

Gick med 22 jan 2011
Aktiv Senast aktiv 12 minuter sedan

#1667813 E ny och behöver hjälp!

Postad av Die HardIgår, 20:02

Vad sägs om att plöja igenom den medföljande manualen? Eller är du för lat för det med? När jag, och vissa andra här började, var det bara manualen man hade till hjälp och det gick...ja det gick galant.


  • 1


#1667580 Första seriösa försök till "EDM", vad tycker ni?

Postad av Die Hard2017-09-19 - 21:40

Nu kan jag inget om den här genren alls. Totalt nollställd. Men först, det var länge sen man såg dig här Terror. :)

Det är alltid lärorikt ge sig på genrer man normalt inte håller på med. Man lär sig alltid något nytt. Vad är tanken med musiken? Att det ska bara vara något som man lyssnar på eller dansar till? Om det är det sista så är introt allt för långt och behöver mer bas.. More is more som Malmsteen sa. :lol: 


  • 1


#1667507 Cubase hittar icke Battery 4

Postad av Die Hard2017-09-18 - 19:47

Vilken version av Cubase? Har det fungerat förut utan problem? Lite mer info behövs om du ska kunna få hjälp.


  • 1


#1667446 Varför olika program låter olika

Postad av Die Hard2017-09-18 - 00:55

 Det är exempelvis väldigt välkänt inom Nuendo-kretsar att mixarna låter bättre i master exporterad track än direkt ur DAW'n.

Så klart. Nuendo är ju dyrare så då måste man ju höra det. :) Underskatta inte pseudo-effekten. Man hör det man vill höra och att det sen inte alls stämmer kan vara svårt ta in fakta att motsatsen har redan bevisats. Det är alltid svårt argumentera mot känslor och övertygelser.


  • 1


#1667095 9 Lo-fi tips som sätter fart på kreativiteten

Postad av Die Hard2017-09-10 - 15:22

 8. Ovanliga och ”fel” mikrofonplaceringar kan göra underverk.

 

Kan ja, under förutsättning att man kan göra underverk med rätt placerade mickar. Största anledningen till att det låter amatörmässigt är just fel mikrofonplacering.


  • 1


#1665886 Toontrack Superior Drummer 3 - Släpps 12e sep 2017

Postad av Die Hard2017-08-16 - 00:48

Nä jag håller med. Har 2:an oxå men ska det vara så svårt och få det att låta helt akustiskt. Som i verkligheten?  :wacko:

Det handlar om att få det att låta som en trummis. En massa arbete och för lite velocity är den största anledningen till att det låter trumplugg om det hela. Att bara sätta velocity på typ 100 på virveln låten igenom,tja då kan man inte förvänta sig så mycket. Studera hur trummisar spelar på youtube t ex. Midiloopar låter aldrig realistiska nog och man får alltid gå in och arbeta med velocity på dem för att de ska låta vettigare.


  • 1


#1665630 Reference – Hjälper dig att se det du inte hör

Postad av Die Hard2017-08-12 - 15:24

Tänker du så här: "Ööh jag hör att något saknas men kan inte sätta fingret på hur jag får det att låta rätt. Jag kollar med den visuella pluggen istället. Aaah jag ser felet... stapeln kring 315 hz är aningen för kort."?

 Att fatta beslut på visuella pluggar görs det ingen bra mix av. Mixa med öronen och inte ögonen? Hur gör man det idag? Blundar och hoppas att man träffar rätt med markören på EQ:n och kompressorn? Tröttsam kliché som inte gäller i den digitala världen. Ögonen kommer alltid vara med även om det inte är de som man ska fokusera på så kommer de ändå att vara där och därmed kommer man inte att kunna bara mixa med öronen.


  • 1


#1665629 Reference – Hjälper dig att se det du inte hör

Postad av Die Hard2017-08-12 - 15:10

Vad folk som Danne och Die Hard verkar glömma i sina tvärsäkra uttalande är att proffs oftast har/är antingen en eller båda av följande saker;

 

1. En studio med väl avstämd akustik som gör det enklare att få en uppfattning om mixen, jämfört med den miljö som de flesta hemmastudio-folk sitter i.

2. Skolade av andra som inte haft tillgång till visuella hjälpmedel när de själva lärde sig mixa. 

 

Man behöver inte göra det svårare för sig än nödvändigt. 

 

2. Det gäller inte lika mycket idag då flera idag lär ut hur det ser ut nu och inte bara som förr. Det har ju som sagt var dykt upp många nya idag som vuxit upp med digitala eran. Gamlingar som bara sitter i analoga och vägrar något annat blir bara färre och färre av. Det är inte frågan om att göra det svårare än nödvändigt. Det är väl ingen som har sagt något om det heller? Idag finns det flertal online kurser från proffs att lära sig av. Det ger resultat och är bättre investeringar än att klicka på musen och köpa en i raden av pluggar som vill påskina att just deras plugg ger proffsiga resultat som alla pluggtillverkare påstår.


  • 1


#1665606 Reference – Hjälper dig att se det du inte hör

Postad av Die Hard2017-08-12 - 01:01

Nu handlade det iofs inte om att få till en "proffsig" mix, utan att kanske komma lite närmre soundet man vill åt. Jag tror absolut att en plugg som denna kan vara till hjälp, men självklart är det ingen ersättare till erfarenhet.

 

Mvh Jon

Komma närmare vilket sound då? Hur kan du komma närmare någons sound med något som är inspelat i någon toppstudio med proffs och bästa mickarna/preamps, trummor etc och allt du har är ett billigt set trummor i någon medioker plats som bäst? Eller som de flesta sitter i sina hemstudios med trumpluggar och för det mesta med ampsims att spela in gitarr och bas? Visst det går att få riktigt bra mixar på det viset också i hemstudion. Men kommare närmare proffsinspelningar/mixare med en sån här plugg? Tja, man kan ju alltid påstå att det faktiskt är lönsamt för eskimåer att köpa snö.


  • 1


#1665507 Reference – Hjälper dig att se det du inte hör

Postad av Die Hard2017-08-10 - 21:20

Kämpar du för att få dina mixat att låta bättre? Kolla in hur proffs jobbar istället för en sån här hittepåsak.  Det finns inga genvägar till en proffsig mix och här försöker man sälja något som påstår att det gör det visst. Ungefär som batningspiller.


  • 2


#1664954 Hjälp med mix/mastering

Postad av Die Hard2017-07-31 - 18:31

Alltså du påstår att du fått en remix-uppdrag av ett stort bolag men du klarar inte av remixa det helt och hållet själv? Låter allt annat än trovärdigt. I annat fall, ge dig inte på sånt som du inte kan klara av själv.


  • 1


#1664903 Mikrofon för att spela in elgitarr

Postad av Die Hard2017-07-30 - 21:22

Jag har inte föreslagit någon mick i den här tråden. Det ligger mycket prestige i dina inlägg tycker jag och det blir väldigt tydligt då du har fel men.vägrar backa.

Ja du är mycket för att anklaga andra för prestige: https://forum.studio...urin/?p=1664452

https://forum.studio...urin/?p=1664387

 

Genom andra känner mig sig själv. :rolleyes:


  • 1


#1664890 Mikrofon för att spela in elgitarr

Postad av Die Hard2017-07-30 - 18:38

Precis! Därför är det dumt att gå till hårt angrepp mot Greenlight som du gjorde då du inte vet förutsättningarna.

Och lika dumt av dig föreslå en dyr mick då du inte ens överhuvudtaget vet vad han har för inkomst. Har han en genomsnittlig lön som de flesta har så är det i stort sett en måndslönsmick du föreslog. Helt meningslöst de i stort sett nästan alla bra gitarrljud har använts av mickar som är relativt billiga. En dyr mick gör inget bättre. Det är rätt kunskap om hur man mickar som gör det. En dyr mick+dålig kunskap=dåligt resultat. En billig mick+bra kunskap=bra resultat.


  • 2


#1664793 Mikrofon för att spela in elgitarr

Postad av Die Hard2017-07-28 - 19:15

Neumann TLM U-67 kostar bara 15.000 och är som gjord för gitarr.

Den har en skön boost i mellanregistret jämfört med vanliga U-67. Det passar bra för det är i sweetspoten av gitarrens frekvenser.

Han skrev tydligt att han inte vill köpa någon som kostar en månadslön. Varför har vissa svårt att förstå när jag någon skriver klart och tydligt inte allt för dyrt? Varför har vissa en sånt kåtklåda att vräka ur sig dyra förslag bara för att tro att andra ska bli impade? Sen blir det inte bättre resultat bara för att det är en dyr mick. Men vissa går ju på hyper om att dyrt=bättre ljud.


  • 2


#1664081 Mixa ett ensamt piano!?

Postad av Die Hard2017-07-16 - 11:18



Det svåraste kände jag var kompressorn, piano är ju så extremt dynamiskt. Och det låter anus om man använder för mycket kompressor, även om det bara är liiiite för mycket så hörs det med en gång. En annan är ju van med att mixa elgitarrer som har lika lite dynamik som en tegelsten.

Det gäller att avgöra när något behöver användas och när något inte behöver användas. Kompressor på ett ensamt piano är onödigt. Hade det varit i en låt med trummor, bas, sång minst, ja då hade det varit nödvändigt sträcka sig efter en kompressor.
  • 1