Senaste nytt m3
Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde uppdateras automatiskt     

  1. Senaste timmen
  2. Idag
  3. En enkel tumregel när man planerar att akustikbehandla ett lyssningsrum är att ju högre frekvenser desto enklare att absorbera. Så vill man ha jämn absorption över hela frekvensområdet behöver man lägga mer energi på det lägre registret. Med energi menar jag planering, kunskap, utrymme och till viss del pengar.
  4. candybag

    Midi synt till 9-åring

    Tror den blir toppen till en 9-åring, men lite trist att det inte finns lite fler rattar på den? Du har ju oxygen-serien från M-audio om det är intressant, med pads, rattar och reglage. Alternativt Akai MPK-serien. En MPK mini mk2 ligger i samma prisklass, fast mindre klaviatur. Eller tänkte du drilla honom att bli en klassiskt skolad pianist?
  5. Igår
  6. llesrof

    Midi synt till 9-åring

    Skall vi vara petiga så är det där inte en synt. Det är ett MIDI-klaviatur. 😉 Hur som helst så är det ju kul att din son vill göra musik.
  7. Gör detta test. Gå in på http://www.szynalski.com/tone-generator/ Ställ in en bra volym. Starta sedan på 20 Hz och stega dig uppåt (högerpil). Någonstans börjar du höra bas. Fortsätt stega uppåt och lägg märke till volymen. Har du ett typiskt rum så kommer vissa frekvenser att dåna medans andra inte hörs alls mycket. Stega upp till 150-200 Hz typ. Vart det så? Basfällor fixar i alla fall detta problem och gör att volymen jämnas ut. Dvs alla frekvenser hörs lika mycket.
  8. Nä, jag skulle bli förvånad om en billig mätmick visade sig vara dyr... Tror du menade att "en enkel mätmick är inte dyr", eller?! Det hade förstås varit intressant att genomföra en mätning i rummet, men jag har ingen som helst aning om hur jag ska gå tillväga, hur jag ska tolka resultatet jag får fram och vad jag sedan ska göra med det. Men det kanske är hur simpelt som helst att genomföra en sådan mätning i rummet?!
  9. Jag har nu haft mina nya Focal Alpha 65 i drygt 1,5 vecka och kan inte annat än säga att jag är supernöjd med mitt köp. Med begränsad möjlighet att provlyssna olika monitorer så var jag tvungen att "köpa grisen i säcken" så att säga. Mina tidigare "monitorer" bestod av ett par Dynaudio Audience 42 hifi-högtalare som jag hade kopplat ihop med en subbas vilka kördes genom en NAD stereoförstärkare. Högtalarna i sig är ju erkänt bra i HiFi-världen, men jag har aldrig varit helt nöjd med hur de har låtit i min setup. Tror att min NAD-förstärkare är den del i ljudkedjan som inte har fått högtalarna att blomma ut. Som en setup i studiosammanhang har grejerna aldrig känts rätt för mig...snarare en begränsning som har skapat osäkerhet kring hur min egen musik faktiskt egentligen låter. Inte förrän för ett antal veckor sedan bestämde jag mig för att faktiskt sätta mig in lite i marknaden för hur studiomonitorer ser ut genom att främst läsa recensioner och tyckanden på nätet. Hur mycket cash jag behövde lägga på ett par nya monitorer för att bli nöjd visste jag inte eftersom en monitor som någon gillar kanske någon annan inte alls faller för. Personlig smak och tycke är ju väldigt individuellt vid val av monitorer. Av det skälet var jag inte främmande för att jag kanske skulle komma att gilla ett par 2000 kronors-monitorer bättre än ett par 10000 kronors-monitorer. Maxgränsen för vad som kändes okej att lägga på ett par nya monitorer var runt 12000-13000 kr för min del. Intressanta modeller med basportar fram som fanns inom det budgetspannet var Focal Alpha 50 och Alpha 65..men även Focal Shape 50, Adam A7X, Presonus Eris E5, Neumann KH 120 och Presonus Sceptre S6. I en musikaffär fick jag möjlighet att lyssna på Focal Alpha 50 och Focal Shape 50..samt även Focal Alpha 80. Inte de bästa förutsättningarna i affären för att bedöma monitorers ljud egentligen..och ingen av nämnda monitorer imponerade på mig där och då. Alpha 50 lät något liten och klen och Shapen lät för ljus och hård på något sätt. Lite för analytisk kanske man kan säga. Alpha 80 lät då trevligare med mer bas och där röster kom fram bättre. I en dedikerad studio hade jag kanske tyckt helt annorlunda ska tilläggas! Någon Focal Alpha 65 hade musikaffären inte på lager just då, så jag åkte därifrån utan några monitorer köpta. Presonus Sceptre försvann från min lista då jag inte "vågade" chansa på en annorlunda konstruerad monitor som den. Presonus Eris E5 försvann från min lista dels pga det låga priset och dels för att den verkade lite för "snäll" i sin dynamik. Detta helt grundat på vad jag hört på t.ex. youtube-klipp i jämförelse med andra monitorer. Adamen var nästa jag plockade bort...mest pga att jag inbillade mig att jag kanske skulle komma att tycka att den är lite för ljus i diskanten. Kvar att välja på hade jag nu två monitorer i ganska olika prisklasser...Neumann KH 120 och Focal Alpha 65. Jag var ytterst nära att lägga en beställning på Neumann eftersom den lovordats både här och där..samt för att jag tänkte att Alpha 65:an kanske blir för basig för mitt lilla rum på 15 kvm. Neumann verkade dessutom vara en mer renodlad studiomonitor än Alphan, och det var ju det jag främst tänkte använda monitorerna till. Men efter att ha tänkt igenom det hela ännu ett varv gjorde jag slag i saken och beställde Focal Alpha 65...faktiskt just för att den går lite djupare i basen än Neumann KH 120 och att den inte verkade vara en lika renodlad studiomonitor som Neumannen. Det som var mina farhågor med Alpha 65 blev alltså det som gjorde att jag faktiskt valde den. Plus att den var betydligt billigare också. Skulle jag bli nöjd hade jag ju "sparat" 7000-8000 kr på det, och skulle jag inte bli nöjd kunde jag ju alltid återlämna dem och köpa Neumann KH 120 istället. Mitt val grundades egentligen helt och hållet på vad jag inbillade mig..och trodde om olika monitorer. Valet var en rejäl chansning och i princip helt tagen ur luften. Några vettiga argument för valet hade jag egentligen inte.... Innan jag hade fått hem de nya Focal Alpha 65 hade jag dock farhågan att de skulle vara för stora för mitt lilla rum och att de som studiomonitorer inte skulle vara så trevliga att lyssna på t.ex. Spotify med. Focal Alpha hade jag sett fått en del negativ kritik från användare för sin stand by-funktion...d.v.s. att monitorerna automatiskt går ner i stand by-läge efter ca 30 minuters inaktivitet. Detta var också en osäkerhetsfaktor som jag inte riktigt visste vad jag skulle tycka om. När jag väl hade installerat monitorerna utan att ha spelat in dem så föll alla mina farhågor jag hade på skam och jag är otroligt glad att jag valde en monitor som går lite djupare i basen (40 HZ). Upplever inga direkta problem med basen i mitt icke akustikbehandlade lilla rum. Monitorerna verkar avslöjande på sämre producerad musik, men fungerar generellt annars mycket bra även som multimediahögtalare..t.ex. för att lyssna på musik på Spotify med. Film på Netflix har jag ännu inte provat, men jag tror det ska fungera okej också faktiskt. Å det här med stand by-funktionen...inga som helst problem med det upplever jag. Snarare tycker jag det är skönt att veta att monitorerna går ner i viloläge om jag skulle lämna de igång för en längre stund. Att Focal Alpha 65 sedan dessutom är snygga att titta på, verkar gediget byggda samt är knäpptysta (inget surr eller susande ens om man lägger örat alldeles intill) gör det hela än bättre. Kan också nämna att jag inte känner någon som helst lyssningströtthet även om jag sitter och lyssnar många timmar i sträck på dem. Jag känner att de 6000 kr som dessa kostade var mycket "välinvesterade" pengar i min studio. Kan jag säga mer nu än att jag är GALET nöjd med mitt köp?! Jo..en liten sak kan jag ge negativ kritik om..och det är att jag tycker texten "Focal Professional" som står skrivet på monitorernas sidor kunde ha fått en annan färg. Nu är texten svart mot svart bakgrund och går knappt att läsa om det inte är bra belysning. Jag hade gärna sett att texten hade haft samma färg som baselementen har..d.v.s. lite dämpat grå.
  10. Det finns få måsten. Man behöver fundera på vad man vill att studion ska kunna användas till och vad det får kosta. Ska den fungera för repa, tracking, mixning eller mastring? Och en sak är dock helt klar, lita inte på öronen. Det finns väl fungerande gratis programvara och en billig mät mik är inte dyr. Har man inte en mät mik så ta den mikrofon man har, helst ska den dock vara rundupptagande. Det är nästan garanterat att vilken mik du en väljer så kommer den att ha betydligt bättre frekvensgång än akustik+monitorer.
  11. Okej, nu har du i och för sig lite speciella förutsättningar med snedtak och förråd på två av sidorna...men jag tror inte att det alltid är nödvändigt med basfällor i "vanliga" rektangulära rum heller. Men jag inbillar mig att vilka monitorer man har spelar också en stor roll i sammanhanget. Jag har ett par monitorer med basportarna på framsidan, vilket jag upplever är helt avgörande för hur pass korrekt basen blir i mitt lilla sovrum. Hade basportarna suttit baktill på samma monitorer är jag övertygad om att jag hade haft ett tydligt hörbart problem med basen här. Det blir till att först testa att sätta upp något på sidoväggarna som tar bort första reflexen från monitorerna. Därefter får jag se hur jag går vidare, men jag tror faktiskt att det kommer vara tillräckligt för att jag ska bli tillräckligt nöjd med akustiken i rummet och för att det ska kunna gå att ta korrekta beslut i sitt mixande. Tack för input!
  12. Mer är alltid mer. I alla fall om vi ska tro McDSP som stoltserar med sin största samling pluggar hittills, inte helt olikt Slate Digitals Virtual Mix Rack.Läs hela artikeln här
  13. Har äntligen fått tummen ur och skaffat mig en DAW (ableton) o midi-klaviatur ! Är helt grön på ämnet och har dåligt med folk i min omgivning som besitter kunskap i de . Har tänkt o bygga en liten hemmastudio här hemma ettervart när man kan ta sig råd ...rom byggdes ju inte på en natt hehe Förstod nyligen att jag kunde mappa om min dj-kontroller (Pioneer DDJ-1000) för Ableton , även att det finns appar till ipaden som gör den till ett custom midi-verktyg Någon med erfarenhet / allmäna tankar kring detta ? Allt är av vikt !
  14. Alla ljud kan ju bli "buller" om det är ett ljud du upplever som obehagligt ..detsamma gäller musik ! Är rätt övertygad om att frekvensen på källan har mer o säga om det är ett direkt onyttigt ljud lr ej ...bara o gå in o se på expriment med plantor för ex 432hz kontra 440 hz , rekommenderar även o se på diverse vattenexpriment med ljud/vibrationer i dem 2 nämnda frekvenserna ! Mycket intressant
  15. llesrof

    Var köper man billigast ljudabsorbent?

    Jag har fått ta i några akustikplattor som suttit i ett kontorslandskap. de är cirka 500 mm breda och kanske 1700 höga. De har träram klädd med tyg men jag vet inte vad det är i dom. Är dessa användbara i en hemstudio som inte har någon som helst akustikbehandling?
  16. Jag har inga basfällor. Funkar bra för mig. Blir nästan som ett rum i rummet då jag är på övervåningen med snedtak och förråd på två av sidorna. En produktion kan låta så här tex:
  17. SchwarznoldArzenegger

    Feedback

    Hey guys, I think I need a bit feedback on something I've made 2 weeks ago. https://soundcloud.com/user-82567853/mountains I would love to hear your opinion on that :) Thank you for your time :)
  18. Senaste veckan
  19. Kan 2019 bli stora återvändaråret för OG Längstahianer?!?☕
  20. HEEEEJ MEMPHIS!!!!! Jävligt kul att se dig, mannen. Hur ligger landet?
  21. Jag planerar att akustikbehandla min hemmastudio som jag har i ett helt vanligt rektangulärt sovrum på ca 15 kvm. Givetvis tänker jag mig basfällor eftersom mer eller mindre alla rekommenderar det...men samtidigt ställer jag mig själv frågan om det faktiskt är nödvändigt. Jag upplever inte att jag har problem med överdriven bas från mina monitorer (Focal Alpha 65). Spelar jag t.ex. "Billy Jean" med Michael Jackson upplever jag inte basen som överdriven eller svulstig. Visst, ställer jag mig i rummets hörn bakom monitorerna så kan jag höra att basen blir något svulstigare, men det är ju knappast där i hörnorna som jag har tänkt sitta och mixa... Från min normala lyssningsposition låter basen naturlig från monitorerna skulle jag vilja säga. Ganska lik (om än något mindre uttalad) den bas jag upplever om jag lyssnar på samma låt i mina Beyerdynamics DT 770 Pro faktiskt. Det är en kontrollerad och torr bas. Det jag däremot har i rummet är lite eko med metallisk klang som märks av när jag t.ex. klappar. Tror att det mesta av den här metalliska klangen orsakas av mitt skrivbord vars benställning är av metall. Min tanke är att se till att täcka en del av benställningen med bara något enkelt tygstycke eller liknande och sedan sätta upp ett antal P70-akustikskivor på sidoväggarna som tar första reflexen från monitorerna. Eventuellt blir det också två likadana skivor som hängs upp på bakväggen. Så totalt 6-8 st P70 skivor alltså som ska ta bort reflexer i rummet, men däremot då helt skippa basfällor eftersom jag inte upplever att jag har några uppenbara problem med basen. Frågan är bara om jag riskerar att få en "sned ljudbild" om jag sätter upp skivor som dämpar reflexer av höga frekvenser men släpper igenom de låga? I så fall känns det ju som att det är "all in" eller inget alls man ska göra när det kommer till akustikbehandling, eller..?!
  22. Ljudmässigt låter allt bra tycker jag. Men introt är lite väl långt enligt mig då huvudslingan börjar vid 1:45. Sen kommer hyfsat snart ett drop och buildup igen som tar tid. Ge huvudbeatet mer tid i låten. Ibland är det bra att bara kapa saker
  1. Ladda in mer innehåll


×