Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll

1 Skärmdump

Filbeskrivning

Hello,

Finns det något liv kvar i forumet? (har själv inte varit aktiv på några år…). Tråkigt att tidningen försvann!

MEN, jag hoppas ni kvarvarande kan hjälpa mig. Har en låt som jag med ojämna mellanrum försökt få klar under ett par år. Jag har ändrat sångmelodi 5+ gånger och testat 4-5 mickar samt spelat in sången säkert 50 gånger…%¤”#!!

Jag vet att jag är en kass sångare men jag vill i alla fall få ihop det någorlunda OK. Det ska ju vara åt det punkiga hållet och vad är mer punkigt än äkta ”do it yourself attityd”?

Det jag laddat upp är första minuten på låten och där hinns vers, förrefräng och refräng med. Jag vet att ”solot” i början är simpelt och stelt spelat men jag vill ha det så (det kommer sen igen senare i låten fast men en skuggande gitarr som har massa massa effekter).

Så, det jag vill ha hjälp med:

1.       Sången. KAN den ens gå som den gör (melodin)?

2.       Vad kan jag göra för att sången ska komma fram men fortfarande ligga I mixen och inte PÅ mixen?

3.       Kan jag göra något med sången så att den skaver mindre (men fortfarande har kvar mig som sångare)?

4.       Jag kommer spela in refrängen igen, någon som har ett tipps på hur den kan ”explodera” få mer attityd, vara ”uppkäftigare”?

5.       Övrigt vad gäller mixen, tips?

Jag vill ju att det ska låta ”eget men bra” J Dock, jag har nog tänkt på Misfits och nått modernare typ Sum41 då jag gjorde låten. Får gärna låta lite farligt/punkigt men med hyfsat bra ljud.

Bockar och bugar för er som orkar lyssna/tänka!

Vad är nytt i version 6.6.6 E?   Se andra versioner

Släpptes

666E

Tycker själv att MIXEN funkar nu? KANSKE att basen är för hög men jag gillar att den är det (men den kanske är FÖR hög i alla fall?)?

Ska givetvis sjunga om allt etc, men, börjar mixen funka?

Cheers!

----------------------------------------

Har gjort om det mesta utom sången som jag ska göra när hjärtmedicinen börjar funka lite bättre...

Bättre? JAG hör i alla fall de olika instrumenten nu (men det kanske bara är i mitt huvud?)

Cheers!

-------------------------------------

Version 666C

Har pillat lite på gitarrer och trummor. Flickvännens tonårsdotter (av Goth-typ) krävde att sångvolymen skulle upp samt att refrängen ska göras om. Höjde därför sången något (ej lika högt som från början) och ska i vilket fall sjunga om refrängen.

Bättre? Andra tips? Eller är J E’s dom på den nivån att shajtet ska läggas ner?

------------------------------------

Version 666B

OK, drog ner regeln för sång med ett gäng dB.

Bättre?

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Hello, long time seen.

Jag lyssnade på alla fem versionerna, jag gillar den första FY-A__Mix_18-05-19.mp3 bäst, helt klart. I några av de andra försvinner det enkla "solot" i början för mycket, o då låter alltihop mesigare. Gitarrerna är ofta det som gör det skitigt och ösigt har jag fått för mig. Med brötig gitarr kan det bli värsta tryck ihop med trummor som är så enkla att de låter töntiga om man mutar gitarrkanalerna. Typexempel på det är väl Ramones.

Din sång är väl alldeles rätt här? Alla hatar väl sin egen röst, men det får man försöka skita i. Bra melodi, bra halvdist på sången. Dra upp leadgitarren anings mer i början. :)

Dela denna kommentar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu