Senaste nytt m3
Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2019-03-23 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej ! Jag har gjort en låt, en slags remix på en egen gammal skum låt (som jag ändå gillar). Det jag önskar feedback på är mixen (och mastringsmässigt). Jag vet inte hur länge jag suttit och mixat och mixat och pillat och ändrat och försökt mastra... Och gjort om, om osv. Jag tycker nu att det låter helt okej, men vill veta vad nya öron tycker. Referens har jag ingen direkt, men något inte alltför modernt och radiovänligt. Det ska inte vara för crisp, men ska ju inte vara för dovt, muddigt eller rörigt heller.Så alla synpunkter och vad som skulle kunna förbättras (eller om det låter "bra" för vad det är) uppskattas jättemycket. Är det något som sticker ut direkt för er?Ha en fin dag! Ps, försökte göra en fil under 2 mb att ladda upp under låtar & filer, men även med 96 bitrate fungerade det inte.
  2. 1 poäng
    Aha, du kommer säkert att tycka om dem. De är VERKLIGEN ett stort lyft mot mkt annat men nu är vi ju uppe i ca 35 kkr och där uppe kan vi klaga på mindre brister.
  3. 1 poäng
    Ok, jag har inte lyssnat, men hoppas de är riktigt nice då jag ska skicka hem några snart.. jag gillar nog middiga monitorer dock
  4. 1 poäng
    Nej, det betyder det som jag sade, de har en något överdrivet betonad övre mid och diskant. Jag gillar PSI men jag upplevde att A17 inte är lika balanserad som de större modellerna. Vissa föredrar ljusa och/eller middiga monitorer som små Amphions och Yamaha NS10 och gör bra mixar i dem. Det passar inte mig men kanske dig. Vad tycker du själv om PSI a17?
  5. 1 poäng
    Jo jag vet ... men om man byter in dina 8030 plus sub och hs8 till slut kanske målet inte är så långt 😶 om något år dyker säkert något upp på beg.marknaden. Långt att vänta dock Och ja, Quested spelar väldigt "ärligt" och ofärgat och kan flera gånger vara lite svårflörtade men om man gjort klart något som låter bra i dem så låter det bra i allt typ. Personligen har jag aldrig haft problem med basen med mina S7or men det kanske beror på vad man gör. Jag provade med separat sub ett tag men gillar faktiskt inte det konceptet alls. Tycker man kan bli lurad av det "göttiga". Så personligen föredrar jag 2.0 och inte 2.1 Men för 30 papp så borde man kunna hitta något kul på begmarknaden. Spana lite mer på Reverb.com kanske
  6. 1 poäng
    Jag gillar PSI men för min del var A17 överdrivet detaljrika (liksom små Amphions) och jag saknade rejäl bas. A21 kändes mkt bättre, jämnare och ngt mer sansad i mid/topp - men det är en helt annan prisklass.
  7. 1 poäng
    Jag är sjukt sugen på att åka ner till Tysken, vore svinkul att gå runt i en så stor butik. Du får anordna en gruppresa
  8. 1 poäng
    Gemene man hör garanterat inte att det är loopar! Tror du kan vara lugn där! "Vanligt folk" hör inte sånt enligt min erfarenhet.
  9. 1 poäng
    Tycker att det låter bra! Det enda jag tänker på är virveln och även till viss den hihaten som jag tycker inte riktigt sitter. Tycker att man hör att virveln är en sampling. Låter lite rå också tycker jag, lite oprocessad typ. Men jag vet inte hur jag hade gjort annorlunda. Bara försökt få till lite mer levande virvelljud typ. Sen tycker jag att hihaten sticker ut lite grann. Lite vass. Men detta är verkligen bara detaljer. Allt det andra är jättebra tycker jag! Snygg mix!
  10. 1 poäng
    Uppdatering! Snart klart!! Två lager Dacron! Två lager tyg! Högra superchunksen, list som döljer skarven. Blev dock en glipa, den kommer jag att fylla igen med wood filler, ett vitt spackel! Klart! Spotskena installerad! Philips Hue lampor! Wihoo! Spotskena som lyser upp bakre delen av rummet! Klart, typ! Skall bara installera lister längst ner på superchunksen! Sen är allt klart. Vad som återstår då är ett nytt skrivbord och nya monitorer! Sen är hela studion klar!!! Känns väldigt gött!! /Jens
  11. 1 poäng
    Tror du har fel modell, Komatsu skall man välja enligt vad jag har hört från diverse akustik proffs! http://www.acousticmodelling.com/mlink.php?m=6&im=1&s11=2&d11=400&v11=8200&s12=1&d12=200 75% absorption nästan ner till 30 Hz. Men dessa kalkylatorer visar en uppskattad absorption. Hur den blir i verkligheten är lite annorlunda. Tror Soundflow är det enda programmet som kan beräkna absorption på ett verklighetsnära sätt. Hur off Acoustic modelings kalkylatorer är vet jag ej! Så jag vet inte hur stor felmarginal de har. Men skulle ändå tro att med 60 cm flexibatts så kommer du långt, detta är baserat på min egna studio där jag hade just 40 cm stenull och 20 cm luftspalt.
  12. 1 poäng
    Du får nog skaffa en helmholtz resonator. Då borde du klara dig under 200mm.
  13. 1 poäng
    Okok. Är det inte så att subben ska vara lika långt från öronen som satteliterna? Vet inte om jag har min perfekt fasmässigt men borde vara det om jag testar att skuta bak den lite, också att labba lite med delningsfiltret tills det låter bäst, på de låga frekvenserna är det ju bara en liten knuff, vet inte hur exakt det måste vara.. de långa frekvenserna är väl inte så exakta och känsliga i sig själva, mer hur starkt man ska ha subben i mixen och var man sätter hipasset...?
  14. 1 poäng
    Vad roligt med en rejäl uppgradering. Det finns en uppsjö av lyssning där ute. En fundering, måste det vara aktiva högtalare? Vill slå ett slag för Buchardt S400. Otroligt välljudande med punch och botten så det räcker. Passiv radiator design. Med ett kraftfullt slutsteg(ex XTZ Edge) tror jag denna kombo är svårslagen. https://www.buchardtaudio.com/ https://www.xtz.se/product/edge-a2-300 När vi ändå pratar högtalare finns även Guru QM10 som alternativ. Lycka till i jakten, ska bli spännande att se vad du landar i. /P
  15. 1 poäng
    Du har redan nu ngt av de bästa man kan köra med i den prisklassen. Yama och Genelec är väldigt prisvärda och är relativt lättmixade. Jag tycker att Focal, Presonus, Mackie, Adam, KrK, JBL i samma prisklass är sämre alternativ. Dock har Genelec och Yamaha ett ganska hårt ljud och i Yamahas fall även vasst, platt och tomma (midscooped). Det har du garanterat märkt när du jämfört mot ATC och Opal som är suveräna monitorer. Jag håller också med dig när det gäller Focal, inga favoriter alls. Du kommer troligtvis känna samma sak med Adam. Jag avskyr deras ojämna vassa banddiskanter och deras överbetonade långsamma basåtergivning. Eve är lättare att mixa i än Hedd som har en annorlunda och lite märklig återgivning. Eve har tyvärr en rejäl diskanthöjning (gissningsvis från 7-10 kHz) men det går bara att justera från ca 3 kHz. Eve är ett mkt bättre alternativ än Adam. Genelec 8351/8341 är svinbra men ganska dyra, billigare än ATC 25. Jag föredrar faktiskt ATC20 framför 25 som mixmonitor, de har andra element och i sluten låda men för att lyssna och njuta är 25orna överlägsna. ATC passiva är mkt trögdrivna, de aktiva är betydligt bättre. Tyvärr dyra. Jag har inte testat KS C88 och kan inte uttala mig där. Ser spännande ut! Dynaudio har Lyd48 som 3vägs alternativ. Jag har mixat i Quessted Sr8 och V2108 - helt outstandning. De är ngt soft i diskanten men är ändå lätta att mixa med och har ett underbart organiskt ljud som inspirerar, lite som ATC men inte lika detaljrikt. Jag tycker att Quested S8r är en av de bästa för priset. Jag gillar inte Neumann 120 men älskar deras 310. Psi väldigt detaljrika och bra punch men saknas bas i deras mindre modeller. A21an är suverän. Amphion är populära men inte billiga. Mkt detaljrika, mkt topp, begränsad basåtergivning. Ingen medryckande inspirerande återgivning, mer analytisk och ljusa. Jag var besviken på både One15 och One 18. Deluxe musik och 4sound Söder i Sthlm har ett bra utbud om du vill lyssna, dessvärre i mindre optimala rum. Monitorer är det svåraste men viktigaste köpet i studion. Lycka till
  16. 1 poäng
  17. 1 poäng
    Är beredd att hålla med om sången i mixen.
  18. 1 poäng
    Har du testat att använda dig av normalize istället för kompressor? Eller att mixa ett komprimerat sångspår precis så högt under det naturliga spåret att man bara kan höra det om man vet att man ska lyssna efter det? Hittade just "Where No Monsters Go" det var var ett naket arr där du även som artist sitter helt rätt. Känner nu att du vore intressant i ett band med bandmedlemmar som skulle komplettera din unika röst. Du har ju en unik röst och stil, många skulle nog ogilla den, men många ogillar ju även Håkan Hellström, så jag känner att även din stil är en bra USP.
  19. 1 poäng
    Jag tolkar texten som att någon (kanske du själv) sitter och tänker tillbaks på saker som borde sagts och gjorts men som inte sagts och gjorts. Får en känsla av att den som tänker tillbaks antingen säger detta till den/de som tänkaren borde sagt och gjort saker till/med. Eller att tänkaren bara fortsätter att drömma sina drömmar utan att säga och göra det som borde sägas och göras trotts allt. Jo det var Comfort Lies hittade jag sedan. Hade för mig att det var nightingales du sjöng om i den låten, men det var ju black birds insåg jag sen. Då hittade jag den. Är sjuk och hade inte en tanke på att kolla din länklista. Pinsamt nog. Det är en låt som jag ofta tänker på och sjunger för mig själv. Det är nog en av mina favoriter bland icke kända låtar. Kommer ihåg att jag skrev ett långt inlägg om den way back.
  20. 1 poäng
    Tackar! Bowie-känsla var ju lite oväntat (jag hoppas du inte menar: död). Musikal-känsla är kanske inte helt fel. Jag har ibland funderat över om man skulle kunna hitta en röd tråd i låtarna och kunna skapa en musikal. Vad skulle då handlingen vara? Jag skulle gärna testa om jag blev tillfrågad. Jag har lite lätt kompression och deesser, men jag brukar lyssna igenom ljudspåret och manuellt ställa ljudnivån så sångens lyrik går fram. Jag är rädd för att sången drunknar annars. Lyriken är rätt viktig i mina låtar.
  21. 1 poäng
    Skön låt! Får lite musikal/Bowie känsla. Bra jobbat! Kanske kunde ha sången mer komprimerad o gräva in den i mixen.
  22. 1 poäng
    En fråga om texten "Feeling sometimes sway" låter inte helt riktigt i mina öron. Kan ju vara ett uttryck jag inte känner igen iofs. Men vad är det som swayar? (medveten svengelska från min sida) Är det tiderna så borde det nog särskrivas och pauseras lite mera så att det blir some times sway. Eller kanske feeling the times sway. Eller times asway- Är det du som swayar så kanske sometimes asway vore bättre? Eller feeling sometimes I sway. Men det skulle ju ställa till det med stavelser och melodi om det är det du föredrar framför en mera tydlig text. Och kanske är det bara jag som tycker att det låter lite svajigt med det ordvalet. Annars gillar jag det konstärliga och poetiska i texten. Den är inte jätte lätt att ta till sig. Skulle nog vara bra om du pauserade mer i texten på vissa ställen och inte drog ihop två meningar på det sätt du ofta gör nu. På många ställen där du har ett komma skulle du kunna pausa lite mer om det inte skulle ställa till det med melodin och tempot du känner att du vill hålla. Favoritfrasen är "A dream can be a guide, but I cept dreaming." ett snyggt sätt att säga att man ska jaga sina drömmar och inte bara drömma dem. Typ att säga "carpe diem" utan att säga något så uttjatat. Gillar dig som låtskrivare men har lite svårt att se att du skulle lyckas som artist. Du har helt klart något unik som jag inte kan relatera till någon annan artist. Men det är något som saknas för att du skulle ta det där klivet och riktigt blomma ut, i mina öron. Vore kul om du antingen fick en annan artist att samarbeta med för spela in det du skriver, eller om du fick en producent som kunde hjälpa dig lite på traven. Men är det just såhär du vill att det ska låta så är det ju helt rätt att göra just såhär med. Vet att jag sagt detta en gång redan, när jag tidigare var aktiv, innan jag avslutade mitt konto på detta forum för att sedan komma tillbaks nu igen. ( Kommer du ihåg vad den låten du skrev och som jag gillade så mycket heter? Om du nu ens minns vem jag är haha! )
  23. 1 poäng
    Du har inte bett om åsikter men det får du ändå, på internet får man göra som man vill. Positivt: Riktigt snyggt arr! Skön och raspig röst. Negativt; Jag är totalt "textblind" och tackar för en bra video, men jag stör mig ändå på det engelska uttalet. 2:24 till 2:40, pianokompet ligger överst och kören bakom men det finns inget som styr. Tycker personligen det låter lite abstrakt och fladdrigt när det inte finns något huvudlead som substitut för sången.
  24. 1 poäng
    Skönt och angeläget. ... men musiken saknar en tenorsax och bjud in nån mer sångare, vid långa texter kan rösten uppfattas som monoton, fler röster är intressantare, kanske en kvinnlig röst ? Tack för en skön låt.
  25. 1 poäng
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+02:00


×