Senaste nytt m3
Gå till innehåll

Itzhak

Medlem
  • Innehållsräknare

    1 432
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Good

Om Itzhak

  • Placering
    Veteran
  1. vanligaste varianten är att den används när potentiometern ska fungera som tonkontroll.
  2. Itzhak

    Varför hata/ogilla dansbandsmusik?

    min aspekt är att dansband är "funktionsmusik"; i grunden gjord för att kunna dansa till, vilket knappast har främjat något nyskapande inom genren. stilen, ljuden och produktionen är enligt mig mer än lagom likriktad, vilket gör att jag inte upptäcker något nytt i musiken. ingen vokalist som pressar sig till sitt yttersta, inga spännande riff på gitarrerna, inga intressanta variationer på basen etc. jag känner samma sak inför mycket av ex. dance-musiken som hörs i radio. det finns undantag. naturligtvis.
  3. Itzhak

    Micka upp dragspel

    jag funderar lite över vad du har för akustik i det rum du befinner dig när du ska micka upp dragspelet. om det är ett "odämpat" utrymme med dålig akustik så tenderar man att flytta mickrofonen nära ljudkällan, men precis som du skriver så hasar man runt på bas-sidan en del när man spelar. har du funderat(redigerat "t") på någon mikrofon som du fäster på spelet?
  4. mycket bra. jättebra faktiskt. jag är övertygad om att du har en stor "publik" över hela världen. det borde du ha.
  5. Itzhak

    Rymd och avstånd utan reverb?

    intressant påpekande ifrån dig, jag fick nämligen ett tag för mig att du ville prata om din tumme. jag tror att det har framkommit relativt tydligt vilka tekniker du väljer och vilka du ratar. jag har inga synpunkter på det, utan svarar och ger exempel till trådstartaren på hur intryck av avstånd kan påverkas. för egen del så har jag inga principiella problem med att använda reverb, så det använder jag oftare än det du kallar "naturliga tidsförskjutningar" genom att dubba. ditt resonemang kring att den faktiska omständigheten inte behöver vara på det sätt som en person får intryckav (jämför din tumme) tillför dock inte något, eftersom det är det som är hela tanken. man kan alltid hävda att ett ljud åtminstone teoretiskt faktiskt kan uppkomma på fler än ett sätt, och om det var det du ville ha sagt så är det ju inte något revolutionerande uttalande.
  6. Itzhak

    Rymd och avstånd utan reverb?

    nej, "aldrig skulle kunna" och "alltid är långt bort" spelgar din förmåga att se nyanser i detta. roligt att höra att du åtminstone ibland låter din tumme vila över mobiltelefoners högtalare. övrig tid kan jag bara spekulera kring, men väljer nog att avstå.
  7. Itzhak

    Rymd och avstånd utan reverb?

    det intressanta i det fallet blir ju inte vad du upplever, eftersom du håller telefonen i din hand och kan känna att den är där. för för mig som inte vet att du håller den, men hör den ringa, skulle det upplevas som att den inte är i närheten av mitt öra. fast du kanske i ett omvänt förhållande ändå skulle utgå ifrån att telefonen är i närheten av ditt öra, men antagligen har gått sönder, eftersom det kanske stämmer bättre med dina erfarenheter. skulle du det?
  8. Itzhak

    Rymd och avstånd utan reverb?

    tänk på att dina (och även mina, och säkert många andras) öron (eller egentligen hjärna) anpassar sig till ett givet ljud. när du pratar om "avstånd" och "rymd" så avser du antagligen i förhållande till andra ljud i samma mix. tänk själv på vad det är som får dig att uppleva att uppleva exempelvis avstånd. ett exempel kan vara hög diskant som oftast upplevs närliggande. jämför ringsignal från en gammal mobiltelefon och vad som präglar ljudet om telefonen ligger framför dig, eller om du har lagt den i innerfickan på din vinterjacka som ligger på golvet en bit framför dig. ett trumsets stereobild kan i vissa fall också påverka hur du upplever ljudet. jämför med hur du upplever hihat och ride när du står och hänger över hängpukorna, jämfört med om du lyssnar från tio meters avstånd; panoreringen av de olika delarna i settet kommer inte att upplevas lika påtaglig. ljud som har en avlägsen källa upplevs sällan speciellt starkt panorerad, eftersom ljudvågor sprider ut sig. attack i ett ljud påverkar; jämför ex. att lyssna på plektrumkomp på en akustisk gitarr precis intill, eller några meter ifrån. detta blir tydligt om du använder någon plugin för att påverka attacken på en närmickad akustisk gitarr. inget av dessa exempel berör direkt tradionella reverbeffekter.
  9. Itzhak

    Leave me

    society låter typiskt mickad med småmembranig mikrofon, kanske vid 12e bandet. typiskt nagelskrapljud som uppstår när man "strummar" utan plektrum.
  10. Itzhak

    Leave me

    alltså, "låta bra" är ju inte ett objektivt begrepp. jag delger bara mina subjektiva synpunkter. jag föreslår först och främst att du letar reda på låtar som du kan ha som förebild när det gäller ljud/produktion. när du vet hur du vill att det ska låta så finns massvis med duktiga personer på det här forumet som kan hjälpa dig att nå det sound du önskar.
  11. Itzhak

    Leave me

    ja. lyssna på en låt som låter som du vill att din ska låta (ljudmässigt) och börja sen från början. prova micka upp gitarren på olika sätt och se vad som stämmer bäst med dina ideal. det är sällsynt att man vill "höra" kompressorn jobba i sån här musik, det gör man här. vill du det? referenslyssna ofta, speciellt om du är nybörjare. när det gäller sån här musik så bör du nog se till att det låter bra "torrt" innan du börjar lägga på olika delay-baserade effekter. ett bra sätt att tänka är att du inte "lägger till" ljud i mixen, utan snarare drar ifrån; om du inte har den klangen du önskar på det inspelade ljudet så bör du först och främst titta på hur du spelar in ljudet. det finns massvis med videos på utube som visar exempel på mickning av akustisk gitarr. du har ju förmåga att sätta ihop en låt, så det är ju bara att öva/studera vidare. prova spela in samma låt igen med annan mickningsteknik, och en renare mix och försäk få det bättre. gör sedan om samma sak igen.
  12. Itzhak

    Slutna eller öppna lurar

    gosse, du kommer inte få det lätt här i världen.
  13. frågan du ställer är egentligen en fråga som du själv bäst kan besvara. jag har provat den och min uppfattning är att den mångsidig och ingen lär säga till dig; "per-xerxes, jävligt bra mix, men synd att du förstörde soundet genom att använda guitar-rig" på basen. tycker du att den känns "sådär" så prova något annat. andras uppfattning gör som tur är inte att den blir rätt för dig, och till sist handlar det om hur du själv rattar ljudet.
  14. Det är kanon för ensamma personer och folk med social fobi att internet och forum finns. Men det är inte hälsosammt att sitta framför datorn och tvn för mycket, sen lägg på all den tid vissa här också lägger på sitt instrument stillasittande. Så gå ut och rör på er och motionera lite. Det är bra för både hälsan och kreativiteten, och den där hemska bitterheten som verkar drabba oss män ju äldre vi blir. http://www.expressen.se/halsa/1.1566296/for-mycket-tv-ger-daligt-hjarta Mvh även om henber både ur ett medicinskt och psykiskt perspektiv har en poäng, så tror jag att du, valle, läser in lite fel saker i mitt inlägg. verkar som att du blev väldigt ledsen, nästan som att jag angrep ditt sätt att leva. men det gör jag knappast? inte om du läser vad jag skrev. när människor blir så upprörda att de börjar skriva inlägg som drar på sig anmälningar och blir raderade, så kan lite distans till diskussionen vara ganska bra; om det är framför datorn eller i ett motionsspår eller på annan plats är lämnat därhän. nå, det är förståss min subjektiva åsikt, vilket du också hade sett i förra inlägget, om du brytt dig om att läsa ordentligt istället för att brusa upp.
  15. om man upplever reklamen som allt för jobbig är det ju inte svårare än att låta bli att komma hit på en eller ett par veckor? det är ju den typen av statistik som faktiskt styr mängden och presentationen av reklam på sidan, och förresten får jag intrycket av att en hel del personer som är aktiva här, skulle må bra av att göra något annat en stund.
×