Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll

ONSatan

Medlem
  • Innehållsräknare

    1 507
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

ONSatan senast vann den dag 17 juni 2015

ONSatan hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

112 Excellent

4 följare

Om ONSatan

  • Placering
    Veteran

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malmö
  • Intressen
    Öl, brudar och Rock n Roll :-)
    Och så den mognare sidan; barn, jobb och hus

Senaste Profilbesöken

15 967 profilvisningar
  1. Förutom eventuella "politiska/ideella"? Dvs finns det något av vikt man frånsäger sig? Och, jag har låtit 4-5 band (små Amerikanska) få köra covers på en av mina låtar (skriftligt via mail) skulle det fortfarande gälla eller ska det förtydligas på något vis? (Jag vill ju inte ändra en överenskommelse)
  2. Jag har ett par Sony 1000xm2 som jag tycker har ett riktigt skönt ljud för resor. För mig är det lurar för resa så jag har inte mixat/spelat in med dom med brusreduceringen är enligt mig klart bättre än Bose QC35 II. Ljudkvaliteen är dessutom påtagligt bättre än tex Bose QC35 II. Du kan köra dom både trådlöst (högkvalitativ BT om du har ny Android) eller kabel. Brusreduceringen fungerar oavsett källa. Att sätta på sig dessa med nedladdade spellistor (och filmer) och sen bädda ner sig i flygstolen gör resor över Atlanten till något positivt (så länge man åker BC i alla fall). Cheers
  3. Hello, Behöver rensa bland stärkare och annat. Har en Roland Cube 60 v1 (de som är orangea och anses ha extra hög kvalitet). Det är en Japantillverkad stärkare från början av 80-talet. Tolvtumshögtalare. Ljudet och volymen är det inget fel på men reverbet fungerar ej längre och det är ett visst sprak i kontrollerna. Förutom det så är skicket jäkligt bra helt utan revor, jack eller liknande. Har mest kört den med pedaler och då är den sjukt aggressiv. Så, vad är en sådan värd om man lägger den på tex Vend/Blocket? Har sett dom ligga på allt mellan 1000 och 5000…? Cheers
  4. Tycker virveln/kaggen är för hög alt. överlag för lite bas. Skön låt!!
  5. ONSatan

    Cubase och sync via S/pdif

    Hej, Tyvärr är det inte löst. Verkar som om mitt ljudkort ställer sig som "slav" oavsett inställningar i dess drivrutin eller i Cubase. Har följt manualen för mx300 men det spelar ingen roll att jag ställer det som slav. Så fort jag kopplar in S/Pdif-kabeln på ljudkortet så ändras klockan till 48 alt. 96kHz. Har nog börjat ge upp vad gäller kortet (ett Lexicon I-Onix u42s) så antingen struntar jag i Hårvaru-reverb, kör mjukvaru-reverb eller köper ett nytt ljudkort (Stienberg UR28M, men det känns onödigt då mitt gamla ljudkort fungerar perfekt förutom i detta fall). Sorry för sent svar, har testat runt massa
  6. ONSatan

    Cubase och sync via S/pdif

    I det program/drivrutin som kallas upp via: "Studio setup" --> "VST Audio system" --> "Ljudkort" --> "Control Panel" så kan jag byta "Sample rate" fritt mellan 44.1, 48, 88,2 och 96kHz MEN ansulter jag en kabel till S/Pdif IN på kortet så hoppar det automatiskt över till 48 eller 96 och går ej att ändra manuellt... ??
  7. ONSatan

    Cubase och sync via S/pdif

    Hej, Köpte (visserligen billig) Coaxkabel färdigterminerad med RCA. Har testat att flytta/byta kablarna. Ljudkortet klockar om så fort det finns något inkopplat på ljudkortets "IN-sida". Behöver inte ens vara på...
  8. ONSatan

    Cubase och sync via S/pdif

    Testade att ta bort S/Pdif IN på ljudkortet. Då funkar klockorna som de ska. Kör då signalen digitalt via S/Pdif till reverbet och analogt via balanserad kabel in till ljudkortet (till separat spår i Cubase). Funkar ljudmässigt men ger mig samma lagg/latency/tidsfördröjning som om jag hade kört med mjukvarulugg i Cubase... Dvs, "nyttan" med det externa reverbet = 0. Ska starta ett support ärende hos Lexicon för att se om de fattar varför ljudkortet byter klockhastighet så fort man anslutet något på dess S/Pdif in... ?? OM jag får S/Pdif att funka som jag vill så har jag börjat fundera på att spela in gitarr med min Yamaha DG stomp som medhörningseffekt via S/Pdif vid inspelning (men till "torra" spår). Borde ge liiite bättre kännsla än att spela till torra spår (KAN inte spela gitarr med latency, heller...).
  9. ONSatan

    Cubase och sync via S/pdif

    Verkar vara nått konstigt med ljudkortet. Märker att det kopplar över till 48kHz eller 96kHz så fort jag ansluter en kabel till "S/pdif IN" OM denna kabel är ansluten i andra änden (även till något som är avstängt)...? Så borde det inte vara va?
  10. Funkar bra för mig (men jag hade svårt att ratta fram nått som kändes användbart. Har dock för mig att det var nått småstruligt med själva installationen/aktiveringen. Testa att installera om den igen?
  11. ONSatan

    Cubase och sync via S/pdif

    Hello, Impuls-köpte ett reverb (haha) för att ha när jag lägger röstspår. Men, som vanligt efter impulsköp så är det lite trixigt att få sakerna att lira tillsammans… Har kopplat följande: Cubase 9.5 med externt USB-ljud kort Lexicon O-NIX u42s. Ljudkortet har S/pdif och till denna har jag kopplat in/out från ett Lexicon mx300 reverb. Så långt allt bra (trode jag). Jag har alltid spelat in i 44.1KHz och både Cubase och ljudkortet har fungerat med detta utan problem. Så, jag startar Cubase, öppnar ett projekt i 44.1kHz, allt bra! Startar Lexiconreverbet, går in i menyn och väljer ”digital in” (som enligt manualen ska göra reverbet till ”slav”. MEN, så fort jag ändrat till ”digital” så börjar reverbet flasha ”No lock --> 44.1 --> 48” (i.e. jag tror reverbet låser på fel clock speed). När det väl låst på 48 så rapporterar Cubase avvikande clockspeed (48 vs projektets 44.1) och pitch/fart blir fel. Ibland hänger sig dessutom hela reverbet i detta läge. Så, hur f-n får jag Cubase att vara och stanna som ”Master” utan att bry sig om vad som pågår längre ut i slingan?
  12. ONSatan

    Sånginspelning. Reverb vid medhörning

    Tänkte beställa ett billigt Lexicon reverb från Tysken. MEN, kommer detta funka? 1. Koppla reverbet via s/pdif till ljudkortet 2. Lägga till en ny FX kanal i Cubase som bara har detta reverb 3. Spela in "torrt"/utan effekter och utan fördröjning men ha reverb i medhörningen (dvs lagom på regeln för själva FX-kanalen)? Prylarna som jag tänkte ska funka: Mitt ljudkort: https://lexiconpro.com/en/products/i-onix-u42s Billigt reverb: https://www.thomann.de/se/lexicon_mx200.htm Cheers
  13. Hello, Jag har aldrig brytt mig om att ha reverb under sånginspelning men har nu börjat sukta lite efter det. Testade att lägga reverb på en FX-kanal som jag matade via det spår jag spelar in på. Funkar "någorlunda" men jag tycker det är lite osmidigt att ställa in nivåer, mängd etc etc. Stör mig också på det ljudmässiga lagget (enligt Cubase 4 resp 15ms men känns som mer). Normalt har jag vid inspelning kört helt laggfritt "direct" -ljud via mitt Lexicon Onix u42s. Ändrar jag till minsta buffern så kommer jag ner till 2ms men då börjar det bli jobbigt för datorn (massa ostädade spår och massa pluggar...). Så; 1. ÄR det värt besväret att fixa reverb till inspelningen eller är det onödigt att "skämma bort sig" med det? 2. Finns något enklare sätt än en FX-kanal (enklare att mixa mängd samt kortare lagg)? 3. Kortet har S/pdif (in/ut). Är ett alternativ att köpa ett billigt/beg -reverb och koppla in via detta (blir det laggfritt, blir det inspelade torrt och går det att mixa)? Cheers
  14. Hatten av! Coolt! (EDIT: efter att kollat mer på din bild, menar att jag tar av mig hatten och att antalet spelningar är cool! 🙂 )
  15. ONSatan

    32-bit eller 64-bit program vs windows

    Du kan öppna. Om pluggarna funkar är en annan sak...
×