Senaste nytt m3
Gå till innehåll

pxm

Medlem
  • Innehållsräknare

    1 984
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    7

pxm senast vann den dag 22 januari 2014

pxm hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

86 Excellent

Om pxm

  • Placering
    Strängsnubblare...
  • Födelsedag 20 juli

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Gävle
  • Intressen
    Jazz, fusion och improvisationsmusik, gitarr och CuBase.
    Tycker om samarbeten i alla musikstilar..

Kontaktvägar

  • Hemsida
    http://open.spotify.com/album/3gTQWniUnrWJrMgvGCxJT8

Senaste Profilbesöken

29 582 profilvisningar
  1. pxm - "Plinkas Song, Jens Mix"
  2. En ii-V7-I som snurrar runt i 4/4,,120 bmp, och vanlig C dur.Stämningen är av 440 mHz. Jag har en slarvig spelstil ochär inte bäst på att spela gitarr. Detta är inspelat med min PRS 245 SE. Lade på litet xtra pengar och fick en med Dalbergia rosenträ och med de riktiga klassiska PRS mickarna. 245 SE 2018 hade sålt slut men jag tror jag gjorde ett bra val. Jag gillar verkligen den gitarren. Den här är jätterolig att spela, fast solot blir olika varje gång,och jag hoppas den går enkelt att följa med i och är lätt att lyssna på, trots att den är väldigt mycket pxm Hoppas ni gillar den. mvh
  3. Jag tror inte du är en van lyssnare som kan urskilja dissonanser och ackord. Du är inte van att höra sidesteppin/ playin outside.. Jag tycker att alla spår ii denna mix låter bra och gitarristen, jag alltså, vet vad för teori takt och tonart jag spelar. Jag kan skalorna och jag kan räkna ackorden utifrån skalorna de stammar ifrån. Trummorna är cool, jag gillar den här ljudbilden. mvh :😊
  4. "Purusha Avatar" // Sidesteppin Funk. (C dur, 4/4, 120 bmp.) Namnet syftar på den ursprungliga avataren av Vishnu eller Krsna. Många gitarrister, som t ex Steinar Aadnekvam och John McLaughlin är hinduister. Så jag är i gott sällskap. Det här är verkligen spännande. Den här jazzen är verkligen hip. Framåt upbeat funkjazzfusion. Låt mig förklara funken och dela med mig. Kontemporär gitarrmusik, jazz, fusion. Modern modal jazz med diatonisk planering och med ett linjärt jazz inslag. Det sistnämnda kallas för "Blue Funk". Häng med på det här. Här finns många litet ovanliga, riktigt bra tips på nivå, man kan vara kreativ med. Egentligen ett skolexempel på hur man spelar modern jazz. Jazzen börjar med två repriser av sitt head. Låter leadgitarren spela succesionen outside, de 5 tonerna utanför tonartens skala, medan rythmgitarren och basen spelar i C dur. Så använder jag mollarpeggios utom arpeggiot jag startar på, byggd från 4an, 5an och 7an som jag flyttar en mollters åt gången till jag åter är tillbaka på C fast en oktav högre. Jobbar beatet i´son-clave, 3-2. Det låter bra då mollarpeggion byggd på detta vis är likadana som dominanta arpeggios och kan stå substitut för dimackord som ju går att flytta en mollters över hela halsen och man erhåller olika inversioner. Det ger också en litet coolare ljudbild med litet moll till C dur kompet som inte blir fullt så glatt utan litet mer allvarligt. Båda gitarrerna spelar arpeggios tillsammans en vers i ett linjärt inslag med modern jazz.. Jag tycker att det ger själ åt låtens head som är lätt att ta till sig. Båda verserna och repriserna är bra. De fungerar och gör vett. Jag hoppas att låten talar till er och är intressant. Kompmodellen är en ii-V7-I progression, typisk för jazz, ornamenterad/ reharmoniserad med inversioner och subdominanter. Använder stora 13 ackord, där det finns toner som är med i nästkommande ackord för att göra ackordbytena mer smooth, blandat med 7ackord (spelad på de ljusa strängarna,) utan baston, för att släppa fram basen ibland och för att få alternativa grundtoner till ackorden. Det här kompet skulle vara alldeles för aggressivt och styltigt annars. Basgången blir mer spännande och krockar inte med ackordens grundton. Jazzkontrapunkt/fri kontrapunkt. Modal jazz. Ackorden blir litet ljusare och får ett härligt funkigt sound. Mycket stora dom7 och några m7b5 ackord så att låtens head ju spelad i sidesteppin smälter in fint med sina dissonanta toner. I några takter börjar kompet på 4e taktslaget för att ge litet swing feeling och för att få litet mer smooth övergång till nästkommande takt. Det blir ett speciellt ljudlandskap jag tror är användbart i funk och i fusion. Låter spännande tycker jag. Solot börjar direkt efter head utan några takter emellan för att solot liksom skall smyga in och låta som om det tillhör funken. Solodelen i mitten spelas med bopskalor, dur bebop, den japanska skalan Thaishikicho över 2 repriser. Solodelen har ett tema om två fraser som återkommer. Kromatiska mål som låter linjär och modern jazz. Spelar samma fras om igen under sista reprisen för solot att då på så sätt framhäva rythmgitarren och kompet. Det bryter fint mot kompets variationer och dynamik. Spännande polyrytmik. Leadgitarren jobbar delvisi ´son-clave 2-3 här. Funken avslutas med två repriser av funkens head. Vad tycker ni om sidesteppin/playin outside (the house) och om mina arpeggios ??? Bygger de låtens head bra ??? Rythmgitarrens stora ackord ??? Basgången ??? Är ideerna användbar och hur tycker du att det låter ??? Sitter mixen ??? Lyckas jag få funken att låta modern jazz ??? Vill att den skall vara lättlyssnad samtidigt som man blir tvungen att lyssna. Litet nerv. Lyckas jag få allt sitta samman och föra fram de olika delarna som en hel låt ??? Jag tycker det är viktigt att förstå musiken även om det inte behövs för att digga den. Så tycker jag det är viktigt att bli förstådd. Det ger bekräftelse och jag vill så gärna dela med mig av denna coola jazz. Monsterfunk. Med vänlig hälsning
  5. Version 1.0.0

    6 nedladdningar

    Den här skrev jag 1986 för ett band vi hade då. Ackord och melodi.Basgången har Prillan (RIP) skrivit. Det fanns en brasångtext men eftersom jag inte sjunger harden fallit i glömska. Den är ganska typisk för hur jag spelade och gjorde låtar på 80-talet. Kunde inga skalor och ackord tog jag litet hur som helst så att det lät bra. Kunde spela allt på mitt vis. Jag klarade mig igenom låtarna trots att jag saknade kunskap om teori. Jag hade bra öron, bättre än vad jag har nu. Jag har inte klippt filerna utan den här gången spelar jag. Kanske inte snortight men det känns som om alla instrument klarar sig. Mina gamla låtar och covers från 80-talet spelar jag utan att klippa. Solot/improvisationen var rolig att spela. Det är ett tacksamt och bra komp tycker jag. Det kan vara det bästa solot jag någonsin spelat. Spännande att höra vad ni gillar den här. mvh
  6. Version 1.0.0

    0 nedladdningar

  7. Jag och en vän började med projektet idag. Bra initiativ, detta kan bli spännande och kul med denna festival.
  8. Version 1.0.0

    2 nedladdningar

    16 takters blues i Em.
  9. Version 1.0.0

    2 nedladdningar

    En blues12a i D moll. För melodin använder jag Dorisk skala. Ett skönt alternativ till pentan/bluesskalan. Låt mig veta vad ni gillar den eller inte. Lämna en kommentar. mvh
  10. pxm

    pxm - "My Minor Blues"

    Version 1.0.0

    0 nedladdningar

    Fungerar den här musikaliskt och mixmässigt ??? mvh
  11. Det här är en jättespännande Caprice trots att den inte går så fort som den borde. Jag sätter inte 16-delarna i 120 bmp. Ändå är den skriven för att spelas snabbt. Jag var mest intresserad av noterna och successionen. Paganini var en mästare i att utveckla figurer. Succesionen är jättespännande. mvh
  12. pxm

    pxm - "Stadens Torg"

    pxm - "Stadens Torg" Visa fil Den här komponerade jag i Örebro 1989. Jag kunde inga skalor eller ackord på den tiden - jag bara spelade. En blå Applouse spelade jag då. Jag älskade den gitarren. Ångrar idag att jag knarkade bort den. Solot och texten har försvunnit i glömskans dimma för länge sedan. Så jag spelade in litet noodling och solosektionen. Jag försöker få denna låt adopterad, det har potential. Bl a en ny text skulle passa bra då man kan korta ned solorepriserna Jag är glad att jag började lära känna min gitarr med gehör och känsla och att jag lärde mig teorin 18 år senare. Det var värdefullt. Så här låter den; Inlämnare pxm Inskickat 2017-12-05 Kategori Övrig musik  
  13. pxm

    pxm - "Stadens Torg"

    Version 1.0.0

    1 nedladdning

    Den här komponerade jag i Örebro 1989. Jag kunde inga skalor eller ackord på den tiden - jag bara spelade. En blå Applouse spelade jag då. Jag älskade den gitarren. Ångrar idag att jag knarkade bort den. Solot och texten har försvunnit i glömskans dimma för länge sedan. Så jag spelade in litet noodling och solosektionen. Jag försöker få denna låt adopterad, det har potential. Bl a en ny text skulle passa bra då man kan korta ned solorepriserna Jag är glad att jag började lära känna min gitarr med gehör och känsla och att jag lärde mig teorin 18 år senare. Det var värdefullt. Så här låter den;
  14. pxm

    pxm - "Major Chrush"

    pxm - "Major Chrush" View File Skelettet är en Blues 12a som jag reharmoniserad med sekundära dominanter och tritonussub. Ändrar dock karaktären på ackorden till Bluessevenths, dom7;or De olika skalorna jag spelar i är ganska ovanlig, dim, helton, Lydisk, Melodisk molls 4e modus, Harmonisk molls 5 modus, några bebop skalor, och en trad. japanska skala. Mestadels går den i dur. Den heter Major Chrush Spelar ett outsidelick med Bluesskalan men annars är det durskalor. Stämmorna spelas från 9an, 4an och en stor 6a. Försöker undvika de vanliga 3an och 5an samt att spela i vanlig dur. Det är jättespännande och intressant teori som jag hellre vill förmedla med denna hellre är att göra något trallvänligt diggbart. För kompet har jag använt Seymour Duncan Custom 5 och för leadgitarren en Seymour Duncan P90. Det är jättefina mickar. mvh Submitter pxm Submitted 2017-11-28 Category Jazz/Blues
×