Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll

pdac

Medlem
  • Innehållsräknare

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om pdac

  • Placering
    Nykomling

Profilinformation

  • Stad/plats
    Umeå

Kontaktvägar

  • Hemsida
    Www.zebrastudios.se

Senaste Profilbesöken

1 046 profilvisningar
  1. Har lagt ut ett par Neumann Gefell MV692 med M70 kapslar, original kablar och PSU på Tradera. Startbud på allt är 9999:- så passa på att göra ett fynd Har även en Neumann N48i fantombox å en AKG D1000C Gold ute för auktion. Här kommer länken: https://www.tradera.com/item/325709453
  2. pdac

    Minimalsize Studio

    Vid mixning vill jag helst undvika basreflextioner. En bra mixlyssning innebär att ha ett så ärligt och rak frekvensåtergivning som möjligt. Hi--fi högtalare och hi-fi utrustning tenderar att höja bas och diskant ändå. Mixa därför så att inte bas eller diskant är överdriven utan bara tydlig. Sedan lyssnar du på samma mix i ett par hörlurar du är van vid att lyssna på musik i till vardags. Låter mixen bra i båda är det nog bra mixat Stenull är bra och billigt akustikdämpande material, finns på de flesta byggvaruhus. Montera i ramar och täck med täckplast (så du slipper få jobbiga partiklar i luften) och ett rätt så tjockt tyg ovanpå.
  3. pdac

    För hög BAS vid inspelning

    Är du nöjd med micken i övrigt så ser jag ingen anledning att byta ut den enbart för ytterligare lågpassfilter. Precis som många skrivit tidigare är det ett känt problem med basresonans vid inspelning av akustiska instrument med lågt tonomfång som tex akustiska gitarrer. Detta förstärks ifall en spelar in i ett rum med sämre akustiskbehandling. Du har helt rätt inställning att du vill få en så bra inspelning från början! Äger du några andra mikrofoner? Kanske någon dynamisk mikrofon (tex sm57, sm58 eller motsvarande)? Testa i sådant fall att även spela in gitarren med denna, allra helst båda samtidigt. Testa att flytta runt båda mikrofonerna tills du tycker det låter bra helt enkelt. Det finns inga exakta bästa placeringar av mikrofoner som en alltid skall ha vid inspelning. Det gäller bara att lära sig lita på sina öron. Kontrollera även hur EQ kurvan för inspelningen ser ut i en EQ analysator (analyzer). Brukar finnas som standardpluggar i de flesta DAWs annars finns det gratispluggar att ladda ner. Ser EQn ok ut utan några jättestora pikar under säg 100-200hz är nog inspelningen ok ändå. Ja det finns många varianter av externa lågpassfilter. De flesta analoga mixerbord och även många rackade kanaler/preamps har EQ inställningar för både låg och högpassfilter som går använda vid både inspelning och mixning. Men ett bra mixerbord eller extern preamp hade inte varit min första rekommendation till dig. Men ifall du begränsas av den utrustning du för tillfället har så går det reparera en del i nästa steg. Precis som JacobP skrev ovan kanske det är lyssningen i rummet som är problemet ifall du tycker det låter bra i lurarna. Min absoluta främsta rekommendation till dig och egentligen alla som spelar in och mixar hemma är följande. 1. Försök att få ett så dött å dämpat ljud som möjligt. Antingen genom att sätta upp dämpande diffusorer (exempelvis av stenull i en ram klätt i tyg) eller bara hänga upp så mycket täcken och filtar du kan hitta i hemmet. Se till att ha en tjock matta på golvet. Det är alltid bättre att ha så lite rumljud som möjligt ifall en inte spelar in i ett rum som inte är byggt för inspelning. Rumljuds (alltså reverb) kan du sedan lägga till i mixen istället. 2. Se till att ha mer än en mikrofon. En bra grund är att ha både en kondensator och en bra dynamisk mikrofon. Var inte rädd att testa att blanda dessa mikrofoner eller flytta runt dem tills du är nöjd med hur det låter. 3. Skaffa hellre bra hörlurar än dyra monitorer. Vill du ändå använda högtalare så se till att kompensera för brister gällande akustik i rummet genom att placera högtalarna på ett så bra ställe i rummet som möjligt. Läs på mera kring akustik och hur ljudvågor fungerar och agerar i olika rum. 4. Låna eller hyr en bra mätmikrofon och skaffa en bra eq lösning för lyssningen som kompenserar för olika problemfrekvenser. Det gör vi som driver proffesionella studios oxå för att kompensera för problem vi inte kunnat bygga bort. Sonarworks är svinbra och väldigt prisvärt. De säljer även hörlurar de mätt upp i sitt laboratorium.
  4. pdac

    För hög BAS vid inspelning

    Du har två low cut inställningar på micken. Testa först 80hz och tycker du fortfarande att det låter för basigt har du även en 160hz cut. Men jag hade nog rekommenderat att köra på 80hz å sedan ta bort mer i mixern ifall det behövs istället. Stora problemet för dig är inte egentligen de frekvenser du kapar bort längst ner utan oktavklangen på det frekvensområde du har problem med i rummet. Har du exempelvis ett problem med ett A som ligger vid 110hz så kommer det generera en oönskad överdriven resonansklang vid 220hz, 440hz och 880 hz.
  5. pdac

    För hög BAS vid inspelning

    Low cut på micken, ta med datorn ut i vardagsrummet eller annat större rum och sätt dig i soffan och spela in med micken vid 12 bandet snet mot hållet. Soffan samt rummets storlek hjälper dig att minimera basresonansen. Om du har någon dynamisk mikrofon oxå (typ sm57 eller likande) riggar du upp den oxå för att få mer av mellanregister och topp. Sedan blandar du dessa två mickar tills du har det sound du är ute efter Är till och med hårdare än DionHarris så skulle säga att allt under 60-70 hz skulle jag dessutom cuta bort vid mix. Speciellt ifall du ska lägga några andra instrument spår på låten. Då skulle cuta bort ända upp till 100hz
  6. pdac

    Streaming - Vilket Mixerboard?

    Kul att du är nöjd, det är ju det viktigaste. Ja ta en funderare om du inte ska byta ut micken till en Procaster istället. Det du nog menar med studioaktig tolkar jag som en rätt torr radioröst. För att få till det behöver du få bort så mycket av "rummet" (brus,oljud men framförallt resonans) som möjligt. Iom att du förmodligen inte sitter i ett perfekt ljudbehandlat och tyst rum så är som sagt en dynamisk mikrofon helt klart att föredra. Procaster är Rödes tolkning av klassiska Electrovoice RE20 som varit standard (tillsammans med Shure SM7a) i amerikanska radiostationer i årtionden. För att få till ett bra resultat med den utrustning du har idag så använd low-cut på mikrofonen, om du skriker mycket när du spelar så använd även -10db pad. I mixerbordet sätter du inte gainen för högt, helst ska du ha runt 10 db i headroom, i synerhet ifall du riskerar att skrika till ibland när du spelar. Sedan börjar du med EQn och sätter du en rätt högt ställd ytterligare low cut filter runt 150-200hz beroende på hur mycket bakgrundsljud du har problem med i rummet. Lägg sedan liten EQ boost på säg 2-3db vid 300-400hz beroende på tonhöjden på din röst. Lägg ytterligare en boost någonstans mellan 2-3 khz och sedan dra upp allt ovan typ 7-10 khz några db om du fortfarande upplever ljudet lite burkigt. Nästa steg är dynamik behandling. Börja med en supressor (ofta kallad deEsser) som jobbar bort jobbiga "Ess" ljud. Lite beroende på tonhöjden på din röst så ligger dessa i regel någonstans mellan 4-6 khz. Ifall du i mixerbordet har möjlighet att lägga på en ytterligare supressor så lägg den en oktav ner från där du hittade de jobbiga Ess ljuden. Googla hur du omvandlar oktaver och toner till Hz tal. Ett bra sätt att faktiskt förstå hur ljud och EQ kurvor fungerar oxå. Sedan är det dags för mer bredd kompression på hela spektrumet. För bästa resultat rekommenderar jag två kompressorer i följd, en snabb och en långsam. I vilken ordning dessa ska vara är sånt som professionella och producenter å tekniker kan dividera om för evigt. Jag föredrar I alla fall en snabb optisk kompressor först i kedjan följt av en mer långsam FET kompressor. Första kompressorn ska ställas med rätt snabb attack(2-4 ms) och lite mer långsam release (15-20ms) Den andra ställs med lite mer långsam attack typ (15-20ms) och 500-1000ms release. Ratio (tillåten dynamik) är lite beroende på hur mycket du skriker vs pratar men mellan 1:4 och 1:8 borde funka bra för dig. Varje kompressor skall jobba max -3db. Har du bara en kompressor ställer du den med rätt snabb attack och release, något mellanvärde av det jag skrev ovan. Med enbart en kompressor skall denna jobba ungefär -6db. Nu är mixen rätt klar. Ev kan du lägga på ytterligare en supressor ifall det skulle behövas. Gissar att du tar in ljudet från spelet i mixerbordet oxå? Spel är i regel väldigt hårt mastrade (ps4 har tex -23 momentary LUFS och en true peak på strax under 0db som standard tror jag) så det är sällan mycket som en kan eller bör bearbeta det ljudet . Ställ outputen från datorn skapligt högt och ställ sedan gainen på stereokanalen på med ca 8-12db headroom. Lägg ev multiband kompressor på den stereokanalen ifall du upplever att dynamiken på spelljudet är för stor. Om möjligheten finns så lägg en sidechain av rösten på denna. Då jobbar multibandaren enbart när du pratar och automatiskt trycker ner ljudet av spelet. Ställ multibandaren så den jobbar ungefär 2-3db utan sidechain och 3-5db med. Lägg ytterligare en multibandskompressor på mixbusen och sedan en limiter. Har du ställt in allt rätt innan med kompressorer så skall du enbart behöva trycka 2-3db på multibandaren och ställa in -6db threshold på limitern. Glöm inte att sätta ett tak på max -2db (alltså att limitern kapar allt som försöker sticka över -2db i total nivå på mixbusen) Som sagt detta är riktvärden så läs på och kolla olika introduktionsfilmer kring voice over och ljudbehandling vid radio eller röstinspelning. Beroende på olika faktorer så kan mycket av de värden jag skrivit behöva anpassas men detta kan ses som en grundläggande utgångspunkt. Lycka till
  7. pdac

    Nya monitorer? Detaljerad mid sökes!

    Har du vägarna förbi Umeå är du välkommen att komma förbi oss å lyssna å jämföra dem mot A7orna i samma veva.
  8. pdac

    Nya monitorer? Detaljerad mid sökes!

    Vad planerar du för inköp i övrigt gällande omvandlare å monitorkontroller etc? För 18k hade jag nog fortfarande rekommenderat eggen å lagt de extra slantar på bättre omvandlare å en riktigt bra monitorkontroller (ifall du inte redan har detta i budgeten). Håller fast vid att de enda högtalarna jag lyssnat på som spöat eggen gällande klarhet i mid å high är Barefoot högtalare men då pratar ju ordentligt ovan din budget med 30-100k beroende på modell
  9. pdac

    Minimalsize Studio

    I ett så litet rum så ger jag samma tips som till en person som ställde en liknande fråga förra veckan. Dämpning, dämpning å åter dämpning. Försök få rummet så dött som bara möjligt. Köp ett par rullar stenull och klä sedan tyg över. Sedan skaffar du dig ett par bra near-field högtalare å skippar suben, lånar eller köper en mätmikrofon, skaffar en EQ lösning för att kompensera för rummet (förslagsvis Sonarworks). Investera i ett par riktigt bra hörlurar snarare än dyra monitorer för mixning
  10. I ett pass så litet rum är framförallt reflektionerna av ljudet samt själva rummets resonans som jag gissar är ditt stora problem. Är rummet rektagulärt eller kvadratisk? Rent ljudmässigt är det i regel bättre att placera dig i rummet så att du kan få så långt utrymme som möjligt bakom dig. Allra helst om möjligt sitta med ryggen mot en öppen dörröppning i ditt fall. Iom att rummet är så pass litet skulle jag försöka få det så pass "dött" som möjligt. Alltså genom klä så mycket av rummet i dämpande material (förslagsvis dämpande paneler av stenull och tunga tyger längst väggarna i övrigt). Vad är din tänkta budget? För att få en ok lyssning kommer du behöva kompensera med EQ i vilket fall så mitt mål hade varit att satsa på en specifik punkt för ditt huvud där du riktat dina near-field monitorer så bra som möjligt till just den punkten och skiter om lyssningen är mindre rak i andra delar av rummet. Låna eller hyr mätmikrofon och investera i en bra EQ lösning. Jag gillar Sonarworks, deras EQ har någonstans mellan 40 till 50 tusen band vilket kan förbättra lyssning avsevärt även i "dåliga" rum. Jag hade dessutom investera i ett par riktigt bra hörlurar för själva mixningen dock. Kör du dessutom Sonarworks så skulle jag dessutom välja ett par lurar uppmätta av dem eller kosta på dig att skicka dina lurar till dem för mätning.
  11. pdac

    Nya monitorer? Detaljerad mid sökes!

    Nej inte riktigt. De länkade är "originalen" som Munro designade till sE. Munro köpte tillbaks designen från sE, flyttande tillverkning till England och uppgraderade både element och förstärkare. De la även till utökat EQ för mid (går ställa in så de låter mer som Genlects med urgröpt mid, eller mer som H10 med en boost på midsen). Vi har använt EQ för att kompensera lite av strutsen av ljudvågorna som vårt studiobord ger i lyssningen. Munro Sonics egen version har dessutol en klass A hörlursförstärkare inbyggd. https://www.soundonsound.com/reviews/munro-sonic-egg-150 "Sonically the Eggs come over as easy to listen to, with smooth highs and mids complimented by a solid but not hyped bass end. The first impression may be that the sound lacks a little definition when heard alongside other active monitors, but then you soon realise that’s not the case — the highs are all there, but they just don’t sound aggressive. You can hear the same thing with other top–of–their–game monitors from the likes of ATC, PMC, Neumann, AVI and so on — there’s an initial impression that something is missing, until you realise that what’s actually missing is the unwanted high–frequency distortion and phase smearing that makes some budget monitors sound unduly forward" Gear4Music har "rätt" version på rea för 10k. https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Munro-Sonic-EGG-150-Monitor-system/16RO?origin=product-ads&gclid=CjwKCAjw85zdBRB6EiwAov3Riv6f8Z8SKQf4i01-BVGkEZMQTsgVqhj7iM12_UKTKueiLYMR1ySj9BoCiOsQAvD_BwE Så utan att spendera minst avsevärt mer får du knappast tag på ett par monitorer som spelar i samma klass i synerhet när det gäller mellanregister och diskant
  12. pdac

    Streaming - Vilket Mixerboard?

    Röde NT1 är en bra budget mikrofon för inspelning av sång och akustiska instrument men kanske inte ultimat för spela in prat. Ifall du inte även brukar spela in musik oxå hade mitt första tips faktiskt varit att byta ut den till en Röde Procaster istället. NT1an är nämligen en kardioid mikrofon med njurekaraktär vilket betyder att den är designad för att ta upp ett väldigt brett omfång med ett brett register. För prat är en mer riktad dynamisk mikrofon betydligt bättre ifall du inte har ett helt ljudbehandlat rum. Sedan har ditt Focusrite en väldigt bra både preamp och omvandlare så för dina behov finns ingen anledning att byta ut det så länge det fungerar:) Precis som Bullerbyn skriver så är ett fysiskt mixerbord som faktiskt skulle ha bättre å renare preamps än din Focusrite samt dessutom ha de inbyggda effekter du behöver väldigt dyra plus skulle ta upp rejält med plats i onödan. Ett betydligt bättre å dessutom i stort sett gratis alternativ är en virtuell mixer som du installerar på din dator. VOICEMEETER Virtual Audio Mixer är ett bra alternativ som många streamare använder. De viktigaste effekterna som du behöver lära dig lite om är kompression(compression), nivåtak/nivågolv(limiter) och EQ. Googla runt en kväll å lär dig lite om dessa grundläggande begrepp så förstår du nog snart hur du kan förbättra ljudet på dina streams. Lycka till
  13. pdac

    Vilken DAW? Med minne?

    För din budget skulle jag rekommendera en Presonus Faderport 8. Betydligt bättre byggkvalitet än Behringer. Du kommer irritera dig på budgetkänslan å de högljudda automiserade reglarna på Behringern. Den har motoriserade faders och transport control vilket är de två funktioner du kommer ha allra störst nytta av för att snabba upp ditt arbete och slippa använda musen hela tiden. De inställningar du pratar om gällande effekter är sånt du enklast ställer in med templets och marcros i din daw. Vissa kontrollenheter har möjlighet att ställa in vissa såna saker i medföljande programvaran eller har utökat stöd för vissa DAW. Men känner du ett behöv senare att kunna styra pluggar mer i detalj även med en kontrollenhet hade jag nog införskaffat en softtube console, Slate Raven eller liknande separat kontrollenhet för det senare En ren kontrollyta är egentligen enklare att tänka på som ett midiklaviatur som ser ut som ett mixerbord. Från början var de just midi enheter som sände och tog emot midi kommandon. Numera arbetar de flesta efter mackies HUI protokoll men principen är ungefär densamma.
  14. pdac

    Nya monitorer? Detaljerad mid sökes!

    Absolut det är en sak att ta in i beräkningen ifall det är viktigt att ha mer än 1 till 3 år garanti beroende på fel (köper en nytt i Sverige gäller ju fortfarande konsumentköpslagen) på högtalarna. Men ska en ha bättre lyssning än ett par egg idag behöver en ju gå ganska rejält över TS budget. Då pratar vi ju högtalare för 15k eller mer per st.
  15. Stenull är att rekommendera precis som TS är inne på och som Pesek skriver. Enkelt kan en säga att ju mer massa ju mer dämpning. Densiteten är ett mått på vikt i förhållande till volym. Så ju högre densitet ju mer dämpning. För att kunna rekommendera dig mera kring hur du ska bygga och mera vore det bra å veta lite mera kring vad du önskar uppnå. Vill du minska stutsar, få en mer rak lyssning, minska spill till kringliggande rum? Hur ser rummet ut idag(storlek, utformning, taköjd? Är det ett kontrollrum och/eller ett liverum du ska behandla? Etc, etc. Innan jag hade börjat bygga skulle jag oxå införskaffa eller låna en mätmikrofon och få en bild av vilka frekvenser som du har mest problem med i rummet. När du fått bukt med de värsta problemen så skulle jag kanske även fundera på en eq lösning för lyssningen för att kompensera för frekvenser som är svåra att hantera utan att bygga ett perfekt rum från grunden. Sonarworks kör vi å funkar svinbra.
×