Senaste nytt m3
Gå till innehåll

Emil

Medlem
  • Innehållsräknare

    4 015
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

7 följare

Om Emil

  • Placering
    Maestro
  • Födelsedag 1983-03-14

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Gissa...

Kontaktvägar

  • Hemsida
    http://www.myspace.com/randtroja
  • ICQ
    0
  1. Jobbar på Sveriges Radio där vi använder framförallt två olika mikrofoner, Microtech Gefell M930 och Neumann TLM49. Mellan de två mickarna föredrar jag helt klart M930 som inte har lika stickig och jobbig diskant i mina öron. Hemma har jag dessutom en Shure SM7B som jag gillar, den är precis som hegobald säger mindre känslig för dålig akustik. Däremot kräver den en preamp med väldigt mycket ren gain eftersom den har väldigt låg output. Samtidigt är det inte enorma skillnader mellan olika mikrofoner, om du inte kan få ett ok ljud med din Røde så kommer du bli besviken på en ny mik, det handlar mycket om att få till kompressor och eq samt att ha ett bra rum att spela in i.
  2. Jag ska villigt erkänna att just SHM inte är något jag skulle vilja betala för, men jag har sett en hel del dj:s och elektroakter av olika slag i mina dagar där stämningen är någonting helt annat än att folk bara koncentrerar huvudet åt ett och samma håll. Så summa summarum, det är skitsvårt att generalisera överhuvudtaget om man samtidigt vill kunna trycka in alla exempel i smala mallar
  3. Jag har läst tråden, men problemet som jag ser det är att du är så fast i ditt eget tänk kring en koncert att du knappt kan förstå varför folk tycker att det är kul att dansa med både nya och gamla vänner med laser i luften, samtidigt som en riktigt bra dj står bakom en skivspelare och vevar med armarna. Det spelar liksom ingen roll om han eller hon skapar något just då, det är oftast inte relevant varken för stämningen eller situationen. Förstår du inte grejen med det hela så fine! Det finns mycket som jag inte förstår heller (opera, tråkiga rockband, svenska deckare osv.) Men försök inte att fördumma eller sätta stämplar på de som faktiskt gillar upplevelsen av ett fett dansgolv med en bra dj som viftar med armarna i luften.
  4. Men grejen är ju att de flesta inte går på en dj-spelning av samma anledning som folk går och ser ett rockband, det är som att jämföra ett besök på operan med karaoke. Det finns vissa likheter, men man har helt olika förväntningar och syften med de olika aktiviteterna. I det ena fallet vill man uppleva musiken i första hand, i det andra vill man ha kul med sina vänner vilket ackompanjerat av bra musik. Om man hårdrar det hela.
  5. Fast nu behåller du de där rockreferensramarna ändå, man går inte nödvändigtvis för att SE någon göra något svårt. Man går för att uppleva stämningen och festen som dj:en skapar (oavsett om han beatmatchar eller vrider på potentiometrarna "live").
  6. Dom flesta stora rockbanden kör med backtracks i någon form idag, vad tycker du om det?
  7. Ett problem med tankegången att DJ´s måste göra någonting för att det ska vara värt att se en DJ live, ligger i just ordet "se". KJag har på äldre dagar nästan helt tröttnat på att se rockband live, och framförallt i samband med att jag själv vill festa till det, på grund av att bandspelningar ofta känns sjukt osociala. Lite som att gå på bio, alla tittar åt samma håll, få interagerar med varandra mer än att skrika, applådera eller i bioexemplet skratta samtidigt. Det finns såklart miljoner undantag till det här, men ofta ser det ut såhär. Med DJ´s och andra elektroniska akter handlar det istället ofta (men även här finns det miljoner undantag) om att se till att få igång festen på ett annat sätt. Trots att det finns en scen med folk på, dansar folk ofta med huvudena mot varandra istället för att alla hela tiden tittar mot scenen. Man träffar, festar med och lär känna mer folk och det känns för mig som en betydligt mer social verksamhet än att gå och se ett rockband. Sen förstår jag att alla inte förstår det här, eller att folk uppfattar samma sak olika, eller helt enkelt att folk har olika smak. Men det är i stort sett ointressant att göra en jämförelse mellan två fenomen som egentligen inte har någonting gemensamt förutom två saker; Musik och publik.
  8. Fast även en relativt oskicklig amatör kan väl klippa bort delarna av spåret då inget vettigt spelas? Förövrigt så handlar det till absolut största del om kunskap. En proffsmixare med sina egna lurar kan få till en riktigt bra mix i vilken hemstudio som helst mer eller mindre. Förutsatt att musikerna spelat bra, för det är en viktig förutsättning också.
  9. Emil

    Trummisar som blev vokalister istället

    Vill inte vara den som är den, men i just det här klippet sjunger ju trummisen riktigt illa om du frågar mig.
  10. Håller med Linus, om du skaffar ett ljudkort (typ ett Apogee Duet?) så kan du ju även använda det när du spelar in och sänder radio.
  11. Emil

    Inspelning av digitala trummor

    Hur stor fördröjning har du då, på ett ungefär?
  12. Emil

    Behöver Piano VSTi

    Rain piano från Sampletekk är grymt prisvärt och låter ofta riktigt bra i mix, 49$ kostar den vilket är väldigt lite med dagens kurser. Spelar man in rockmusik i en hemstudio låter en konsertflygel sällan särskilt bra, men ett lite knarrigt gammalt piano funkar alltid med rätta svänget.
  13. Emil

    Bounca 100 filer samtidigt?

    Kan du inte bara dra dom från CD-skivan till en mapp på skrivbordet? Det är ju redan wav-filer på skivan. EDIT: Såg att allt låg som ett spår på skivan nu, då fungerar såklart inte mitt förslag.
  14. Emil

    Distbox till akustisk gitarr?

    Rundgång, rundgång, rundgång. Ta med två gitarrer istället, har aldrig sett eller hört en gitarr som låter bra både som en el, och en akustisk gitarr. Blir alltid en komrpomiss åt något håll.
  15. Jag har kört med vanliga hängare från K&M (Min län16280k) i många år utan problem, inga märken alls på någon av gitarrerna pavsett lack.
×