Senaste nytt m3
Gå till innehåll

troeds

Medlem
  • Innehållsräknare

    88
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

troeds senast vann den dag 21 september

troeds hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om troeds

  • Placering
    Medlem

Senaste Profilbesöken

473 profilvisningar
  1. Thunderbolt 2 och 3 är det ingen större skillnad på vad jag vet. Tror det är hastighet/kapacitet som skiljer dem åt. Men som jag förstår det är en dator med TB3 kompatibel med en TB2 pryl och vice versa. Uppmickning kan vara lite lurigt. Man får testa sig fram. Men ha som mål att isolera instrumenten från varandra så gott det går för att undvika läckage. Blir lättare att mixa ihop dem då. För att göra det effektivt så rekommenderar jag att kolla upp riktningskaraktären på respektive mikrofon och sedan placera dem med dess "dövaste" vinkel mot resten av bandet. Trummor brukar läcka in i allt och därför brukar jag prioritera att få bort dem från de andra instrumenten. Ju närmare instrumentet du mickar upp desto bättre isolation får du. Overheads är trummickarna man brukar placera ovanför kitet för att ta upp en helhet. Då används oftast kondensator- eller bandmickar i ett stereopar. Jag gillar stereouppmickningen "A/B" och "ORTF", men det är endast smak och tycke. Googla "stereo micing drums" så kommer du hitta en drös av olika sätt! Rumsmikrofoner är helt enkelt de du placerar ute i rummet någonstans där instrumenten känns balanserade. Låter oftast bäst i ett lite större och akustiskt välljudande rum. Kan dock låta schysst att spela in trummor med rumsmickar och komprimera dem ganska rejält om du spelar in pop/rock. Sen är det ju, som du säkert vet, viktigt med en lagom gain. Att mikrofonsignalen peakar runt -18dBFS (förutsatt att mätarna i din DAW visar peak-värdet och inte t.ex. RMS) brukar vara en bra grundregel. Då har du gott om utrymme om musikerna spelar lite starkare ibland.
  2. troeds

    Studio i lägenhet

    Fan vad ordentligt det ser ut!
  3. När det gäller datorer är besitter jag ingen större kunskap, men det låter som specsen kommer duga utmärkt. Vissa DAWs och pluggar kräver processorkraft, men jag har klarat mig ganska bra med min 2014 Macbook Pro (2,6 GHz i5, 8 GB RAM, 128 GB SSD). Min version av Pro Tools (12.5) har en tendens att maxa processorn när man har ett lite större projekt (30+ spår med pluggar) oavsett hur kraftig processorn är och därmed stoppa inspelning/uppspelning. En vän hade samma problem fast han använde en betydligt kraftigare dator. Så problemet ligger nog i Pro Tools. Logic är desto vänligare mot datorn enligt min erfarenhet. Plus att det innehåller massor av bra pluggar och mjukvaruinstrument från start, det gör inte PT. Dock är redigeringen lite klumpig i Logic tycker jag. Aldrig fått samma flyt som i PT där. Apollo-ljudkorten låter kanon och interfacet med UAD-pluggar är supersmidigt. Har bara använt det en gång i en studio jag lånade, men har verkligen inga klagomål. De modeller du nämner är det ingen större skillnad på vad jag kan läsa. Fyrkärnig processor och TB 2 på ena och sexkärnig processor och TB 3 på andra typ. Annars är inputs och outputs snarlika. Det du lär kolla upp är väl hur många mickar du vill kunna spela in samtidigt. Säg att du vill spela in trummor, kontra och flygel. Kör du väldigt nedstrippat så klarar du dig nog på 2 på trummor, 1 på kontra och 2 på piano/flygel. Apollo-korten du skrev upp stödjer ju endast 4 mickar, resterande inputs är Line In och då behöver du externa preamps om du vill köra fler mikrofoner till dem. Så jag skulle väl tipsa om att köpa en extern preamp med typ fyra eller åtta kanaler (Exempelvis denna som jag tycker låter schysst: https://www.thomann.de/se/audient_asp800.htm?ref=search_prv_9) och köra in den till Line In på Apollot. Jag tycker det är skönt att ha en kanal för mycket än en för lite när det väl gäller. När det gäller mikrofoner så är ju ett par fina kondensator-småmembranare värt att ha. De kan du ha på flygel, trumöverhäng, akustisk gitarr, stråk, och som rumsmickar. Väldigt användbara! Här finns ju en uppsjö av modeller, men jag kan tipsa om ett par som jag använt på sistone och verkligen gillar: https://www.thomann.de/se/soyuz_su_013m_cream_matched_pair.htm . Dragspel vet jag faktiskt inte, aldrig spelat in tyvärr. Blås skulle jag satsa på nån dynamisk mick. Har själv använt SM7B på blås och det lät schysst. Det enda du bör tänka på är att blåsinstrument, framförallt visst bleckblås, medför hög SPL (ljudtryck) och därför vill du ha en mick som tål det, vilket de flesta dynamiska gör. Sen beror det också på hur du mickar upp. Kör du snett ovanifrån är det lugnt att använda vilken mick som helst, men framför klockan (eller vad det kallas) är ljudtrycket väldigt högt. Slutligen kan du aldrig ha för många SM57or. Sjukt mångsidig och billig mikrofon som funkar på typ allt! Hoppas det går bra och välkommen till nördhörnan
  4. troeds

    Sångbås - räcker 45x45-reglar?

    Tänk på att OSB har en en ganska låg densitet bara. Ju högre densitet desto bättre ljudisolering. MDF kan ju vara ett alternativ, men det är ju lite dyrare (och tyngre). Sen råder jag dig att verkligen läsa på om Green Glue innan du investerar i det. Vet att det är svindyrt och att det är många som varit missnöjda med resultatet. Trots att de framställer det som världens mirakelprodukt. Det är bara att läsa lite på forum och recensioner. Det finns definitivt billigare alternativ
  5. troeds

    Placering av studio?

    Jag är ingen expert alls på det här med akustik. Men det jag hört är att hörn är problematiska för lyssning. Du ska istället sträva efter att ha din setup på en kortsida och helst centrerad för att få symmetri. Dvs att monitorerna bör vara lika långt ifrån respektive sidovägg så att reflektionerna når dina öron samtidigt. Har du dem off-center kommer du få en del onödiga fasproblem vilket medför noder och bukar vid olika frekvenser. Med det sagt så är en "perfekt" lyssning extremt svår att uppnå i ett sånt här rum. Eftersom du har en balkongdörr på ena kortsidan tror jag det blir bäst att placera dig så centralt du kan till vänster om din nuvarande setup. Men som sagt, ta det med en nypa salt. Finns massor av bra läsning om du söker på typ "home studio placement". Lycka till!
  6. troeds

    Sångbås - räcker 45x45-reglar?

    Vi hade tre lager gips utvändigt på våra bås. Lagda med förskjuten skarv. Men det är kanske inte rätt alternativ för din konstruktion om du vill kunna flytta på den. Gips är ju inte direkt flexibelt. Näe precis, stenull idag är inte hälsofarligt även om det kan irritera vid inandning. Det är vad jag läst iaf! Ang. dörr så vet jag inte vad som blir bäst. Måttbeställning blir säkert svindyrt. Samtidigt tror jag en egengjord dörr är rätt svår att bygga. Allt måste vara så precist. För att inte tala om att trä rör sig, expanderar osv med årstiden och luftfuktigheten. Låter som en mardröm. Men jag har aldrig testat, så ska inte säga nåt. Mina tips är iaf att göra dörren hyfsat tung (högre densitet = bättre ljudisolering) och se till att den sluter tätt när du stänger. Samt att installera dörrblad längs med ytterväggen och inte "insjunken". Se dörren som en fortsättning på väggen.
  7. troeds

    Studio i lägenhet

    Hahah så himla ambitiöst med lådorna! Ser bra ut. Ang. ventilering bakom ullen så borde det väl räcka att kila fast bitarna ordentligt mellan reglarna och se till att du har lite utrymme bakom. Ullen sväller lite med tiden, så lämna förslagsvis lite extra space. För att vara helt säker kan du ju skruva upp plastnät som förhindrar att ullen glider ut mot yttervägg.
  8. troeds

    Sångbås - räcker 45x45-reglar?

    Jag tror mer på din andra idé. Att regla upp med 45x95, få upp utsidan, täta med fog och sen köra ull och ett bra tyg invändigt. Den principen har vi kört i våra isolerade bås i studion. Är ingen expert på mineralull, så kan inte säga om linull har samma absorptionsegenskaper. Vi har endast använt stenull och som jag fattat det är stenull standard för såna här ändamål. Kan rekommendera molton som tyg. Superenkel att arbeta med, viss stretch och har bra genomsläpp och absorptionsförmåga. Sen om du vill kunna vara där inne en stund, glöm inte att fixa nån form av ventilation
  9. troeds

    Studiobygge utanför Gävle

    Installerat en enkel kommunikation mellan studio och kontrollrum. Förstärkaren står gömd i racken och är kopplad till en av de lediga kanalerna som löper ut till micboxarna. Lyssningsmick smidigt gömd på polydiffusorn. Enkel högtalare för talkback.
  10. troeds

    Studiobygge utanför Gävle

    Update! Rackmöbeln har äntligen fått en bänkskiva.
  11. Tack för svar! Kanonbra tips. Vi har efter lite rådfrågning ökat på budgeten till det dubbla. Känns värt att ha ett riktigt bra kit och schyssta cymbaler!
  12. Okej, intressant! Constantinople-serien låter ju svinbra, men får se hur mycket vi kan lägga på cymbaler. Har fått tips om Yamaha Recording Custom och Gretsch USA Custom som ska vara rätt allround och lämpliga för studio.
  13. Tjo, vi är på jakt efter ett välljudande trumset för studioinspelning. Budget för kit, virvel och cymbaler är 15 000 kr. Så om folk med lite koll på detta vore det guld att få lite input på vad vi borde leta efter! Tänk ett bra allround-kit för olika genrer, inte ett Rush-trumset med 22 toms liksom. 1. Förslag på trumset. Märke, storlek på trummorna (mått liksom), material etc. 2. Förslag på virvel. Skulle vilja ha något i stil med en Supraphonic. Lite djupare med bra punch. 3. Förslag på cymbaler. Inte alltför tjocka och "plingiga", gärna mer åt jazzhållet. Hihat inkluderat. Tack på förhand!
  14. troeds

    Studiobygge utanför Gävle

    Tackar! Inte så farligt mycket, ska in med lite instrument, stärkare och preamps. Sen ska dörrarna till båsen bytas till glasdörrar. I övrigt är det lite smått med inredning (gardiner, lampor, mattor osv) och sen ska utsidan av huset göras fin.
  15. troeds

    Studiobygge utanför Gävle

    Mys? Japp. Fått upp lite hyllor i ena båset/förrådet. Skönt att stuva in prylarna där!
×