Senaste nytt m3
Gå till innehåll

van Caine

Medlem
  • Innehållsräknare

    1 655
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    24

van Caine senast vann den dag 9 februari

van Caine hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

144 Excellent

2 följare

Om van Caine

  • Placering
    Veteran
  • Födelsedag 1976-10-30

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malbolgae
  • Min utrustning
    Dator: 8-core 3.7GHz Xeon, Win 10 Pro, 16gb, Prism Titan USB 8in/10out+ADAT-interface, Black Magic Intensity Pro PCIe.
    Pluggar: SSL, AudioEase, Waves, FabFilter, Izotope, Brainworkz, och alldeles för mycket annat för att vara värt att skriva upp nu.
    Synthar/Klaviatur: Flera från bla Roland, Yamaha, Kawai, Moog, Rhodes, Crumar, Siel, KORG, Evolution, MFB m.m.
    Outboard: Massor. Allt jag kan lägga klövarna på.
    Monitorering: Soundtracs T-Series 16:2:8 (enbart lyssning), Prism Titan, Sony omvandlare/ DTS-converters/stationär DV-bandare/ professionell DV-monitor/slutsteg, Playstation 3 Regular Slim (DTS/DD-kontrollyssning), Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.
    På jakt efter: EMS Synthi och en Yamaha DX7
  • Intressen
    Ljud, Kyokushin Kai-karate, & videovåld.

Kontaktvägar

  • Hemsida
    http://www.imdb.com/name/nm1762277/
  • ICQ
    0

Senaste Profilbesöken

11 123 profilvisningar
  1. van Caine

    Sample rate

    Oftast mycket dumt att göra generellt - om programmet kan konvertera on the fly så får man smått garanterat artefakter i ljudet, och kan det inte det så måste allt konverteras om till nya formatet. Vilket kan leda till artefakter. Dock av frågan så klurar jag på om det kan tänka sig vara så att du vill göra pitch-effekter med trummorna? I så fall är det tveklöst bästa metoden. Blir fortfarande meckigt, men det finns tillfällen - exempelvis när man vill sänka något extremt mycket utan att förlora övertoner - som det hipp som happ blir en bra idé istället. Att mixa allt i mycket högre upplösning och sen sänka till 44 eller 48 vid mastering är inte dumt heller. Visst kommer allt över 22KHz försvinna, men mixarna kan få mycket högre luftighet och precision på ett mycket mer naturligt sätt när signalerna får blandas mer obehindrat.
  2. van Caine

    Nu kan du ladda ner T-Racks Quad Comp – gratis

    Laborerat lite med den under senaste veckan, men måste erkänna att jag inte riktigt blivit kompis med den än. Paradoxalt nog insåg jag dock att jag ägde en massa andra pluggar från dem jag jag glömt bort totalt men verkligen klickade med! Nyfiken om någon här har åsikter om var den här skulle kunna göra bäst nytta? Verkar absolut vara en bra plugg, men har som sagt inte hittat dess plats än.
  3. GARF? Nice! Var du aktiv '98 månne? Köpte Yello-plattor av er när ni arrangerade spelningar på Musikens hus så, var med-ljudtekniker. Sinkadus var en av grupperna som spelade minns jag! :-)
  4. När jag gick i högstadiet så var det främst jag och en tjej som var väldigt duktig på gitarr som över huvud taget kunde hålla takten på musiklektionerna, så jag var för det mesta designerad basist. Skulle inte påstå att det la grunden för min framtida karriär, men det tände något inom mig. Långt senare, när jag var nånstans runt.....16, tror jag, kanske redan som 15-åring (började skolan som 6-åring), så fick jag låna ett Casio-keyboard av en polare till ena brorsan.10 minuter senare hade jag min första låt, som även kommer bli ledmotivet till en kommande film såhär 27 år senare. När jag var tvungen att lämna tillbaks den så köpte jag min första egna synth, en Roland JUNO-60, som jag började spela in kassetter med, och med tiden fick jag låna en Ensoniq SQ-80 som jag kopplade till en Atari för MIDI. Dock var det JUNO'n och en Yamaha DSR-2000-keyboard - antik föregångare till PSR-serien har jag förstått - som var mina egna verktyg under alldeles för lång tid. Med tiden fick jag tag i en Evolution EVS-1 additiv/modulator-synth, samt en Kawai R-50 trummaskin, och saker kunde starta på allvar. Jag gick igenom flera olika band inom Synth-, Techno-, och Svartrocks-genrerna, mot slutet Industrial och Noise, men hade alltid mitt personliga project, dIGITAL Dreamers - en Electro/Industrial/Afro-Ethno-"grupp" med mig som enda fasta medlem och resten flytande mellan tre och fyra beroende på tidsperiod - som huvudproject. Jag sög i mig allt jag kunde hitta & komma över som en svamp några år, tills jag fick en plats på en professionell utbildning till musikproducent på Helikopter Art Prod här i Göteborg, och sen tog allt fart som fan, med mastering av artisten Karl Gerhard för en officiell CD-skiva som första giget i egen nybyggd studio och mitt första riktigt professionella ljudkort, Yamaha DSP Factory. Verkligen inte särskilt bra idag, men var the knees of the bees med låg konkurrens på sin tid, och jag hade tre. Under åren som följde så ökade min maskinpark markant, och jag spelade ganska mycket live. Dock kände jag att det var något jag verkligen saknade, och när jag lärde känna en regissör via en Star Trek-förening, började bitarna falla på plats. Jag gick över mer och mer till ljudläggning och re-recording mixing (mixa ljud till film, "mixer" inom film är paradoxalt nog något helt annat....), och detta utvecklade sig naturligt till ren sound design/ADR/mixare, vilket ledde till att jag 2005 helt slutade jobba med musik och istället gav mig in helhjärtat i filmen. Under det nästan ett och ett halvt decennie som följde så jobbade jag mycket både bakom och framför kameran, för att sen hitta min väg till dataspelens underbara värld. Fortfarande som sound designer och mixare. Dock, nu har jag återupptagit musik-pillandet. Håller det främst som hobby då jag känner att det är inom film och spel som jag verkligen kan erbjuda mest personlig touch, och jag gillar att hålla det till en konstform. Svårare när en massa fickor med pengar envisas med att lägga sig i och komma med "säljbara" notes. Varje gång jag tagit ett steg vidare så har det blivit ett steg högre i interaktiviteten. Musiker>Producent>Film>Spel. Förutspår baserat på denna trend att nästa steg lär bli göra ljud för VR. Har redan den mesta utrustning som behövs, förutom headset och sensorer. Får vänta dock, Dolby Atmos (biovarianten) har företräde.
  5. van Caine

    Skapa techno enkelt!?

    Visade sig att det kommit lite det senaste ändå! Här finnes några både gamla och nyare att botanisera i https://en.wikipedia.org/wiki/Music_tracker Och här har vi en nyportning v gamla FastTracker: http://cdm.link/2018/04/90s-alive-free-modern-clone-fasttracker-ii/
  6. van Caine

    Skapa techno enkelt!?

    Var länge sen jag lekte med trackers på PC, men risken är att det kan vara svårt att hitta till Windows över version 3.11. Då finns programmet DOS-Box, som emulerar DOS bättre än vad originalsystemet körde. Fantastiskt dessutom om man helt enkelt vill ha retro-stuket dessutom.
  7. Steinberg verkar må bäst med hyperthread aktiverat, själv blev mitt Nuendo märkbart slöare med det avstängt. Väldigt delade åsikter om vad som är bäst där, enligt Pro Tools-användare jag snackat med så verkar det vara att föredra där, men i många andra fall inte.
  8. van Caine

    Befogad farhåga?

    Det är fullt lagligt att använda kommersiella alster för eget bruk. Sprider man det själv sen så kan det teoretiskt sett bli obehagligt, men finns det inga pengar eller större evenemang inblandade så brukar det mest enbart vara en cease and desist.
  9. Cleansweep från Brainworks är fantastiskt till sånt här, bland det bästa jag hört, och är helt gratis om man inte behöver pro-versionen. Du får söka efter det, men lätt att hitta.
  10. Nice låt 🙂 Problemet är att det är för mycket skräpfrequenser i lågmidden på i princip alla spår. Kan mycket möjligt ha att göra med medhörningen. Det är svårt bordering on omöjligt att säga exakt vad du ska göra för att lösa detta, men en början är att få fason på lägre registret. Bekanta dig med högpass-filter, men överdriv inte. Är du osäker så är 6dB per oktav grymt för att runda av det lägre utan att bli för "gnagigt". Jga hör ingen sub-harmonisk bumlighet (spelar man in med mick och inte för dyrt ljudkort så kan man få allt möjligt med i ljudet man inte vill ha), vilket är bra då det betyder att jag inte tror du behöver gå särskilt kirurgiskt där. Det viktiga är: Sånt här är svårt. Låt det ta tid att bekanta dig med uppstädningen, det är lätt att börja överdriva när man har farten uppe och jobbat för länge. Ge det den tid det behöver, det låter som resten kommer komma av sig självt när du lärt dig detta. Talar av erfarenhet här, mina första mixar när jag en gång i tiden började försvann helt på små radioapparater för att där låtarna var som tyngst var helt dött på små högtalare 🙂
  11. van Caine

    [LÖST] Steinberg-dongeln trasig

    Gött att det löste sig :-) Gällande dongel till bärbart, så håller jag absolut med, det är risky. Lyckligtvis så finns det korta....låt oss kalla dem "risk-avlastningskablar" att köpa, alltså kablar vars enda syfte är att se till att om något händer så knäcks inte dongeln i vart fall, och eftersom en kontakt är mycket kortare, så är det dessutom betydligt mindre risk även för laptopen. Fick med min första med ett Glocalnet-modem i dongel-variant för en massa år sen, och blev så förtjust att jag köpte på mig en massa fler :-)
  12. van Caine

    [LÖST] Steinberg-dongeln trasig

    Absolut, inga problem. Fört över en Cubase-licens till min Nuendo-dongel själv. Använd bara Steinbergs egna program så går allt i princip av sig självt.
  13. van Caine

    Studio tipsar: Fem måste-ha-pluggar under 2019

    Fasen, kan inte låta bli. Den är inte mångsidig nog att platsa på listan även om jag hade kunna slänga upp en sjätte plug åsså, men SoundSpot's panner-plugg Propane har gett mig mycket glädje sen jag upptäckte den i höstas! Väldigt enkel sak, men att kunna panorera mitten och sidorna helt oberoende av varandra har gett mig enorma möjligheter i mitt jobb som sound designer 🙂
  14. van Caine

    Studio tipsar: Fem måste-ha-pluggar under 2019

    En mycketenklare plugg (inte testat fullversionen), men Little Clipper från Boz är inte dum alls! Går för en sketen dollar ibland 🙂
  15. van Caine

    Studio tipsar: Fem måste-ha-pluggar under 2019

    Håller åsså med om att det är en sjukt svår sak att säga konkret, inte minst som smaken är personlig, men min lista (som den ser ut just nu i år) är, utan direkt ordning: Weiss DS1 (och få alla andra Weiss-pluggar på köpet), Positive Grid BIAS Pedal, Acustica Ceil/Ochre (Ochre är indragen nu så lägger mest till den som djupt saknad bonus), Flux Epure, och AudioEase Altiverb. Just FabFilters ProQ-serie gillar jag inte alls till EQ, men använder ProQ 2 titt som tätt för att nosa upp resonanser med den schyssta frequensanalysatorn innan jag filar bort dem i exempelvis Epure! Jag var även väldigt förtjust i Eiosis AirEQ, men listan är ju begränsad här.
×