Senaste nytt m3
Gå till innehåll

van Caine

Medlem
  • Innehållsräknare

    1 665
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    24

van Caine senast vann den dag 9 februari

van Caine hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

146 Excellent

2 följare

Om van Caine

  • Placering
    Veteran
  • Födelsedag 1976-10-30

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malbolgae
  • Min utrustning
    Dator: 8-core 3.7GHz Xeon, Win 10 Pro, 16gb, Prism Titan USB 8in/10out+ADAT-interface, Black Magic Intensity Pro PCIe.
    Pluggar: SSL, AudioEase, Waves, FabFilter, Izotope, Brainworkz, och alldeles för mycket annat för att vara värt att skriva upp nu.
    Synthar/Klaviatur: Flera från bla Roland, Yamaha, Kawai, Moog, Rhodes, Crumar, Siel, KORG, Evolution, MFB m.m.
    Outboard: Massor. Allt jag kan lägga klövarna på.
    Monitorering: Soundtracs T-Series 16:2:8 (enbart lyssning), Prism Titan, Sony omvandlare/ DTS-converters/stationär DV-bandare/ professionell DV-monitor/slutsteg, Playstation 3 Regular Slim (DTS/DD-kontrollyssning), Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.
    På jakt efter: EMS Synthi och en Yamaha DX7
  • Intressen
    Ljud, Kyokushin Kai-karate, & videovåld.

Kontaktvägar

  • Hemsida
    http://www.imdb.com/name/nm1762277/
  • ICQ
    0

Senaste Profilbesöken

11 237 profilvisningar
  1. Förstår problemet, har aldrig hört Genelec jag gillat själv det minsta, och Yamaha's HS-serie är grymma för referens, men mindre pålitliga för ren mix. Själv är jag på G att köpa PSI A21m, men enligt hörsägen så ska deras mindre (och billigare) A17 inte vara långt efter den redan från början smått ofattbara nivå dessa röda klenoder tronar över. https://www.thomann.de/se/psi_audio_a17_m_studio_red.htm
  2. van Caine

    Toneport UX2 Gearbox

    Läste runt lite och licensieringen verkar lite snårig, men programmet jag tänkte på verkar vara POD Farm.
  3. van Caine

    Toneport UX2 Gearbox

    Här har den iof samlat dam sen typ dagarna efter jag fick den för runt ett år sen, men om jag inte minns helt fel så är Gearbox kraftigt utdaterat och funkade inte alls på mitt Windows 8.1-system. Jag kommer inte ihåg vad ersättaren hette, men den skulle enligt hörsägen vara vara fullständigt kompatibel licensmässigt med Gearbox (vilket jag inte kan testa iom att jag fick den av en polare as-is), så mitt råd är att kolla upp download-sidan på Line6.com för att kika på vad som finns där nu. Jag har VST-varianten själv som funkar väldigt fint tekniskt sett, och jag måste erkänna att stand-alone-programmet var kul att leka med som amp-sim under en stund när jag testade det, så det nya ska absolut funka i vart fall, åtminstone teoretiskt sett! (datorer är ju datorer......) Jag måste erkänna att jag inte var ett stort fan av ljudet på den, men måste säga jag var väldigt förtjust i de analoga VU-mätarna som dansade runt när den jobbade 🙂
  4. van Caine

    PSI A17-M - Någon som testat?

    Gött, ser fram emot när mina dyker upp 🙂
  5. van Caine

    PSI A17-M - Någon som testat?

    Sweet! Ska själv uppgradera till PSI A21 front med A17 som rear-höglatare snart är det tänkt 🙂 Och undrar åsså över omdömet?
  6. van Caine

    Hörselkänslighet efter tinnitus

    Lita så smärtan, respektera den, och ta inga chanser. Smärta ska inte uthärdas, den ska elimineras. Bara du kan avgöra när det är för mycket, men om du försöker ignorera den så är risken inte bara att du för lida i onödan, men även att du kan förvärra eller göra det hela permanent. Om det finns en chans att det kan läka ut från början, vilket jag skulle säga kan se hoppfullt ut då det låter som att det är en överansträngning to me. Kan bero på en svullnad i örat, inte helt säker, men om så är fallet, och det är en inflammation, så vill du INTE reta den mer än nöden kräver. Än en gång - chansa inte.
  7. van Caine

    Hörselkänslighet efter tinnitus

    Jag vet ju inte mer exakt hur din skada ser ut för tillfället, och hyperakusin kan mycket väl vara tillfällig om du vårdar den väl, men jag skulle nog rekommendera öronproppar med väldigt utpräglad diskant-dämpning. Hade såna själv efter en olycka på set under en tid för en massa år sen, och allt kanske låter uddlöst och tråkigt, men de är väldigt vänliga för öronen utan att allt blir FÖR lågt! Är det dessutom bara överansträngning av öronen du har kvar nu så är det ett gott tecken så länge du vårdar det väl, själv läkte jag ut så fullständigt att inga tester kunde göra skillnad på före och efter olycka. Minns inte vad mina hette, de försvann tragiskt nog i en flytt, men de var musikerlurar jag fick under en spelning i slutet av 90-talet, så skulle tro att den typen borde vara ganska lätta att hitta.
  8. Jag skulle säga att båda USB-varianterna är väldigt framtidssäkra. USB 2 är fullt tillräckligt om man inte ska köra en massiv mängd spår samtidigt,själv har 20 kanaler externt i 192/24 inte varit några problem alls.
  9. Kan enbart hålla med, bra artikel! Jobbar mycket så själv när jag meckar musik 🙂 Så här har denna natten sett ut:
  10. van Caine

    Sample rate

    Oftast mycket dumt att göra generellt - om programmet kan konvertera on the fly så får man smått garanterat artefakter i ljudet, och kan det inte det så måste allt konverteras om till nya formatet. Vilket kan leda till artefakter. Dock av frågan så klurar jag på om det kan tänka sig vara så att du vill göra pitch-effekter med trummorna? I så fall är det tveklöst bästa metoden. Blir fortfarande meckigt, men det finns tillfällen - exempelvis när man vill sänka något extremt mycket utan att förlora övertoner - som det hipp som happ blir en bra idé istället. Att mixa allt i mycket högre upplösning och sen sänka till 44 eller 48 vid mastering är inte dumt heller. Visst kommer allt över 22KHz försvinna, men mixarna kan få mycket högre luftighet och precision på ett mycket mer naturligt sätt när signalerna får blandas mer obehindrat.
  11. van Caine

    Nu kan du ladda ner T-Racks Quad Comp – gratis

    Laborerat lite med den under senaste veckan, men måste erkänna att jag inte riktigt blivit kompis med den än. Paradoxalt nog insåg jag dock att jag ägde en massa andra pluggar från dem jag jag glömt bort totalt men verkligen klickade med! Nyfiken om någon här har åsikter om var den här skulle kunna göra bäst nytta? Verkar absolut vara en bra plugg, men har som sagt inte hittat dess plats än.
  12. GARF? Nice! Var du aktiv '98 månne? Köpte Yello-plattor av er när ni arrangerade spelningar på Musikens hus så, var med-ljudtekniker. Sinkadus var en av grupperna som spelade minns jag! :-)
  13. När jag gick i högstadiet så var det främst jag och en tjej som var väldigt duktig på gitarr som över huvud taget kunde hålla takten på musiklektionerna, så jag var för det mesta designerad basist. Skulle inte påstå att det la grunden för min framtida karriär, men det tände något inom mig. Långt senare, när jag var nånstans runt.....16, tror jag, kanske redan som 15-åring (började skolan som 6-åring), så fick jag låna ett Casio-keyboard av en polare till ena brorsan.10 minuter senare hade jag min första låt, som även kommer bli ledmotivet till en kommande film såhär 27 år senare. När jag var tvungen att lämna tillbaks den så köpte jag min första egna synth, en Roland JUNO-60, som jag började spela in kassetter med, och med tiden fick jag låna en Ensoniq SQ-80 som jag kopplade till en Atari för MIDI. Dock var det JUNO'n och en Yamaha DSR-2000-keyboard - antik föregångare till PSR-serien har jag förstått - som var mina egna verktyg under alldeles för lång tid. Med tiden fick jag tag i en Evolution EVS-1 additiv/modulator-synth, samt en Kawai R-50 trummaskin, och saker kunde starta på allvar. Jag gick igenom flera olika band inom Synth-, Techno-, och Svartrocks-genrerna, mot slutet Industrial och Noise, men hade alltid mitt personliga project, dIGITAL Dreamers - en Electro/Industrial/Afro-Ethno-"grupp" med mig som enda fasta medlem och resten flytande mellan tre och fyra beroende på tidsperiod - som huvudproject. Jag sög i mig allt jag kunde hitta & komma över som en svamp några år, tills jag fick en plats på en professionell utbildning till musikproducent på Helikopter Art Prod här i Göteborg, och sen tog allt fart som fan, med mastering av artisten Karl Gerhard för en officiell CD-skiva som första giget i egen nybyggd studio och mitt första riktigt professionella ljudkort, Yamaha DSP Factory. Verkligen inte särskilt bra idag, men var the knees of the bees med låg konkurrens på sin tid, och jag hade tre. Under åren som följde så ökade min maskinpark markant, och jag spelade ganska mycket live. Dock kände jag att det var något jag verkligen saknade, och när jag lärde känna en regissör via en Star Trek-förening, började bitarna falla på plats. Jag gick över mer och mer till ljudläggning och re-recording mixing (mixa ljud till film, "mixer" inom film är paradoxalt nog något helt annat....), och detta utvecklade sig naturligt till ren sound design/ADR/mixare, vilket ledde till att jag 2005 helt slutade jobba med musik och istället gav mig in helhjärtat i filmen. Under det nästan ett och ett halvt decennie som följde så jobbade jag mycket både bakom och framför kameran, för att sen hitta min väg till dataspelens underbara värld. Fortfarande som sound designer och mixare. Dock, nu har jag återupptagit musik-pillandet. Håller det främst som hobby då jag känner att det är inom film och spel som jag verkligen kan erbjuda mest personlig touch, och jag gillar att hålla det till en konstform. Svårare när en massa fickor med pengar envisas med att lägga sig i och komma med "säljbara" notes. Varje gång jag tagit ett steg vidare så har det blivit ett steg högre i interaktiviteten. Musiker>Producent>Film>Spel. Förutspår baserat på denna trend att nästa steg lär bli göra ljud för VR. Har redan den mesta utrustning som behövs, förutom headset och sensorer. Får vänta dock, Dolby Atmos (biovarianten) har företräde.
  14. van Caine

    Skapa techno enkelt!?

    Visade sig att det kommit lite det senaste ändå! Här finnes några både gamla och nyare att botanisera i https://en.wikipedia.org/wiki/Music_tracker Och här har vi en nyportning v gamla FastTracker: http://cdm.link/2018/04/90s-alive-free-modern-clone-fasttracker-ii/
×