Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll

van Caine

Medlem
  • Innehållsräknare

    1 545
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    19

van Caine senast vann den dag 20 Maj

van Caine hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

133 Excellent

2 följare

Om van Caine

  • Placering
    Veteran
  • Födelsedag 1976-10-30

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malbolgae
  • Min utrustning
    Dator: 8-core 3.7GHz Xeon, Win 10 Pro, 16gb, Prism Titan USB 8in/10out+ADAT-interface, Black Magic Intensity Pro PCIe.
    Pluggar: SSL, AudioEase, Waves, FabFilter, Izotope, Brainworkz, och alldeles för mycket annat för att vara värt att skriva upp nu.
    Synthar/Klaviatur: Flera från bla Roland, Yamaha, Kawai, Moog, Rhodes, Crumar, Siel, KORG, Evolution, MFB m.m.
    Outboard: Massor. Allt jag kan lägga klövarna på.
    Monitorering: Soundtracs T-Series 16:2:8 (enbart lyssning), Prism Titan, Sony omvandlare/ DTS-converters/stationär DV-bandare/ professionell DV-monitor/slutsteg, Playstation 3 Regular Slim (DTS/DD-kontrollyssning), Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.
    På jakt efter: EMS Synthi och en Yamaha DX7
  • Intressen
    Ljud, Kyokushin Kai-karate, & videovåld.

Kontaktvägar

  • Hemsida
    http://www.imdb.com/name/nm1762277/
  • ICQ
    0

Senaste Profilbesöken

10 816 profilvisningar
  1. van Caine

    Ozone 8 Klarar man sig utan Ozone?

    Snackar iof om den variant av RX jag känner till. Final Mix vet jag ingenting om förutom att den tydligt försvann förra året, så den variant som finns nu har ingenting med mix att göra.
  2. van Caine

    Ozone 8 Klarar man sig utan Ozone?

    Helt olika saker, Ozone är för mix och mastering, att bearbeta inspelat material som en form av "make-up", typ. RX är framför allt till för oss inom post-produktion, och innehåller enbart verktyg för att reparera. Exempelvis brusreducera, ta bort vindljud från location-inspelningar, och prasslet av muggigt applicerade myggor. Jag är verkligen inte ensam om att anse att Izotope RX, och då särskilt deras De-Noiser, är det bästa inom sitt område på marknaden just nu, allt som har med rekonstruktion är de väldigt duktiga på. Men när det gäller mer musikaliska och tonmässiga kvalitéer så tycker jag ofta de är alldeles för...."digitala". Inte som i rena, sånt uppskattar jag, men med ett ganska tunt kallt ljud som gärna blir antingen för luddigt särskilt i högmidden, eller direkt slätt och dynamiklöst på ett sätt som påminner mig väldigt mycket om känslan av barnmat. Lyckligtvis inte lika illa som Waves dock. Jag använder Ozine-pluggar då & då för att de kan vara väldigt trevliga till särskilda ändamål, medans jag undviker Waves in i det sista.
  3. van Caine

    Ozone 8 Klarar man sig utan Ozone?

    Jag älskar RX men är milt sagt sval till Ozone. Både arbetet och resultatet leder tankarna till mosad barnmat.
  4. De enda jag personligen tycker är verkligen bra till det här är Sennheiser HD650 och HD800. Ska ha kommit en ny top-end-modell nu åsså, men minns inte vad den hette. Dock är det här inte precis budget-grejer. Känns i plånboken, men jävlar vad värt det!!! TROR jag gav nånstans mellan 4-5000:- för mina 650, men de verkar ha droppat i pris sen dess. Mycket hänger sen här på själva förstärkaren, då de alla är runt 300 ohm. Dock bör sägas att jag faktiskt lyssnar på mina genom en iphone när jag är på stan, så funkar gör det fortfarande :-) Andra luringar som lovprisats av kollegor är HD280, men jag minns inte längre hur de låter. Brutalt mycket billigare än de jag räknade upp dock.
  5. van Caine

    Forumdöden

    Huh! RE-20 var ju riktigt nice 🙂
  6. van Caine

    Forumdöden

    A gav ett omedelbart bright ljud som låter hyggligt för sig självt, men C lät väldigt nice när öronen vande sig lite efter diskantchocken i A. Låter som C SKULLE kunna vara den mick som borde ge bäst förutsättningar, och det utan att vara fjäskig. B lät instängd & murrig, men D lät verkligen vedervärdig. Sen är frågan hur saker skulle låta om du faktiskt hade dem mer samlade så de hade mer möjlighet att låta mer lika, åtminstone akustiskt sett. D måste vara bandmicken. A Röden. Röda älskar diskant som en fet tant älskar tårta. Jag har inget minne av att jobbat med en Electro.Voice förut (även om jag har ett minne av att det fanns på studion jag startade på sett till utseendet), så enligt uteslutningsmetoden skulle jag säga att den är B. C lät väldigt schysst, så den skulle jag verkligen tro är en Sennheiser. Var väldigt länge sen jag jobbade med 441 (jobbar film & spel själv, helt andra mickar där), så chansen finns fortfarande att jag kanske råkat blanda ihop Sennheisern med Electro-Voicen, men det skulle förvåna mig, milt uttryckt.
  7. van Caine

    Skitljud - Vad gör jag för fel?

    Jag skulle rekommendera att köpa trummis-hörlurar, alltså såna som är i princip fullständigt avskärmade, och testa dig fram med handhållen mick medans någon annan spelar samtidigt. När du hittat rätt position så är det bara att booma upp micken och göra om proceduren, fast mycket snabbare den här gången eftersom du har en god aning om vart den ska nu.
  8. van Caine

    Nytt awesome Weiss-derivat

    Kan jag verkligen förstå, hittills så är DeEss den utan jämförelse bästa deesser jag testat själv :-) Visst, kan inte påstå att jag verkligen plöjt igenom utbudet av deessers särskilt noggrant, har kanske tiotalet sen tidigare, men jag har svårt att se hur det skulle kunna bli bättre! Compressor/Limiter följer samma mall: gräv ur det viktigaste ur DS1:an, piffa till specarna utan att förändra själva algoritmerna, och specialisera funktionen. Älskar fortfarande originalet, men måste säga att det är grymt sweet att ha denna då DS1 är grymt avancerad, och därför lite tidskrävande när man lägger den på enskilda spår, medans C/L bara har det viktigaste för att bara komprimera och inget annat! Börjat laborera mycket mer med extrema inställningar nu när det är så enkelt, och gillar vad jag får, bara dess look-ahead är guld värd :-) Undras om det blir nåt fjärde derivat åsså? Efter top-end compressor kom Mastering Limiter, efter den DeEsser, och nu Track Compressor/Limiter. Jag hade iof redan vart nöjd efter Mastering Limitern, och redan tre $2-300 pluggar som rent complimentary är generöst som attan, men börjar bli lite hoppfull att det kanske kanske skulle kunna dyka upp en till i paketet, något jag i så fall skulle hoppas kunna vara en Gate kanske! Känns gamigt att säga då jag redan fått pluggar för $700 (116% av vad själva DS1 kostade) utan att pynta ett öre, men måste erkänna att jag lätt och ledigt skulle kunna se hur dessa fem komponenter utan tvekan skulle kunna byta ut precis alla mina gamla dynamiska processorer :-)
  9. van Caine

    Nytt awesome Weiss-derivat

    Gott folk! Att vakna upp idag var trevligt, jag insåg just att Softube har släppt ännu en, i ordningen tredje, plugg deriverad från den fantastiska DS1 Mk 3, den här gången en Compressor/Limiter mer mångsidig än de tidigare DeEss och MM1 Mastering Limiter, men betydligt mer lätthanterlig än moderprogrammet DS1. And guess what? It's free!!! If you have DS1 Mk3 :-) Hur mycket jag än älskar Weiss DS1 så är det inte helt utan brister. För det första så har den många underbara funktioner som gör livet betydligt lättare när man lärt sig dem ordentligt, men som inte är helt uppenbara hur de ska användas till en början. Detta skulle givetvis inte vara något större problem om det inte dessutom vore så att det inte existerar en enskild manual för just denna processor - man måste stå ut med en hel flerahundrasidors tegelsten innehållande precis varenda en av hela Softubes katalog, så att skriva ut & läsa när man sitter på exempelvis motionscykeln är fullständigt uteslutet, och själv hör jag till kategorin som har svårt att hålla fokus på långa texter på datorskärm. Då har vi här nu Weiss Compressor/Limiter (den heter kort & gott så), en plugg som låter precis som DS1, men är WAY lättare att ratta rätt direkt. Har använt den några timmar nu, och kan säga att den inte konkurrerar ut originalet för oss som använder DS1 till sin fulla potential, men som gör detalj-processing och liknande saker betydligt smidigare. Redan för sina $250 ($300 efter introduktionspriset. Fortfarande värt det) så kan jag VARMT rekommendera den för alla som inte har behov av fullversionen, men även för oss som redan äger hela paketet så är det en fantastisk tillgång, som dessutom verkar snällare mot processorn än hela DS1 som den är! Man blir inte ledsen när man köper en plugg, får två, och inom kort har man automatiskt fyra stycken utan att lägga en krona extra! Softube har gått från ett företag jag inte visste någonting om, till ett företag jag verkligen fått fett förtroende för :-)
  10. Problemet har alltid funnits, det är en direkt naturlag, men förr så använde folk inte synthar och förstärkta instrument. För att inte tala om att bastrummorna lät mer bopp bopp bopp än boom boom boom. Det går inte att arrangera runt, det går bara att plana ut resonanser och ojämnheter, samt gröpa ur områden, för att sakerna ska samsas bättre. Och så har det alltid varit sen musiken tog ett steg in i den elektroniska världen. Förr i tiden löste man ofta sånt med att ha en hel garderob full med mickar avsedda för speciella områden. Nu förväntar sig folk att en enda mick ska kunna göra allt lika bra, och detta helst inspelat på ett ljudkort för en tjuga på Clas Ohlson.
  11. van Caine

    När är synkklockor ett måste?

    Jag har aldrig hört talas om nåt tillfälle där en uppsyncning är i vägen, men på vad du beskrev så är det inte särskilt nödvändigt. Eftersom du kör DA innan mixern ut, så låter det som du redan kommer ha datorn på det torra. Gällande digitala effekter så behöver de enbart klockas om du skickar signalen rent digitalt till dem via ljudkortet, eller via en helt obruten kedja från ljudkortet, men matas de med analog signal så är det verkligen lugna puckar. Då mår de dessutom förmodligen bäst av att få köra sitt eget race då kretsarna (så länge den är välbyggd) arbetar perfekt internt, något som KAN strulas till om man kör med en sämre extern klocka. Något som inte blir ett problem alls om man måste synca två olika maskiner, då ju jitter emellan dem utan sync tveklöst är värre än jittret av en halvdan klocka eller pissig S/P DIF/AES-sync.
  12. Jag TROR att den motsvarar nånstans mellan Nuendo 4 och 5, och i så fall rekommenderar jag VÄLDIGT hårt att uppgradera. Kan ha fel, men tror att Nuendo 8.2 motsvarar Cubase 9.5 (för lat för att orka kolla upp just nu, men senaste versionen helt enkelt), och skillnaden i.....precis allt, särskilt ljudkvaliteten, spöade N7:an så hårt att jag gladeligen gör ommixar med nya pluggar (32-bitsstödet försvann iom Nuendo 8/Cubase 9) än att återuppliva det gamla aset för att få ut bitar från gamla material även om jag inte ens kan ta betalt för det. Jag petade bara lite i N6.5 så den kan jag inte säga mycket om då jag gick i princip direkt från 5 till 7 via en grace-period uppgradering, men skillnaden mellan de två var som äpplen och en låda kattbajs. Inte minst i stabilitet.
  13. Hahaha Dock resten har ärligt talat aldrig varit nåt större problem för mig. Jag försöker undvika att installera och avinstallera program så långt som möjligt, Windows äre ett ganska ömtåligt operativsystem, så enda demon jag faktiskt testat var Weiss DS1, och där för att jag var väldigt säker på att den förmodligen inte skulle bort från datorn sen Brukar bilda de flesta av mina första intryck från YouToob. Låter det bra i deras *beeep*-usla motor så har det goda chanser att leverera i verkligheten! Företagens gratis-pluggar brukar även de vara något av en tell-tale om hur resten kan tänka stå sig!
  14. van Caine

    Weiss DeEsser

    DS1 är ju en ganska komplex maskin med både limiter och deesser-funktion inbyggd. Både MM1 (Limiter) och DeEss (ingen aaaaning om vad det kan vara) är i grund och botten just dessa funktioner lyfta direkt ur moder-maskinen, och med nya interface & tweakade funktioner, släppta som mer lättarbetade och processorsnåla alternativ. Kan vara att jag inte hunnit lära mig DS1 perfekt än, men DeEss gjorde sin uppgift mycket smidigare och till och med mer välljudande enligt mig! Givetvis går det att få exakt samma resultat ur även moderprogrammet när man lärt sig algorithmen bättre, men det faktum att det tog mig mindre än en minut att få ett väldigt jobbigt material snäll - utan minsta telltale ifråga om artefakter efteråt - betyder att det är mer än värt att vara en egen plugg 🙂
  15. van Caine

    Weiss DeEsser

    It sure is! Annorlunda interface men exakt samma gamla underbara & transparenta motor
×