Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll
ostfisk

Ändra reverbs dry/wet i efterhand?

Rekommendera Poster

Jag antar att jag är i rätt forum nu, det handlar om redigering.

 

Jag har en låt som jag mixat men som jag inte har tillgång till PT projektet längre. Jag tycker att sångljudet är helt ok men skulle vilja ha lite mer reverb. Ändra dry/wet plus några procent. Nackdelen är att jag bara har den mastrade stereofilen att tillgå.

 

Jag vet att man kan zooma in i Pro Tools så man kan se ljudkurvan. Det finns även en penna där man kan rita om kurvan. Det hela känns väldigt svårt att greppa dock.

 

Hur kan jag se vad som är sångreverbet i den där linjen? Hur gör jag för att rita om kurvan så att sångreverbets wet/dry ökar med några procent? Det borde väl funka rent teoretiskt? Hela låten är ju i den linjen på något vänster. Det svåra är väl att se hur sångreverbet ser ut. Hittar inget om denna grej när jag googlar. Någon som har erfarenhet av sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan inte rita om kurvan för att påverka reverbet. Eller jo, rent teoretiskt skulle det går men du skulle nog få räkna med flera års arbete och det skulle troligtvis inte låta bra ändå. :)

 

Vad du skulle kunna göra är att försöka isolera sången och lägga helt blött reverb på den isolerade sången, därefter försöka smyga in reverbet tillsammans med den färdiga mixen.

Det kan fungera men det kan också låta skit. Borde vara ganska snabbt gjort om sången är lätt att isolera. Värt att prova iaf!

Redigerad av rainydays

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst chans att fixa sådant, är det nog med Izotope RX4 Advanced och Zynaptic Unveil - men det går inte att justera mycket innan det börjar bli märkbara artefakter om man försöker ta bort reverb, så ratta med måtta och A/B-lyssna, så att det inte blir för mycket! Testa demoversionerna och se om det verkar funka på det material som du vill justera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om sången är i mitten (som den brukar) borde du kunna lägga reverb via M/S på de frekvenser som berör sången mest. Förutsätter att du inte har distade gitarrer och annat i center. Borde kunna funka, halvbra iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag skall prova era tips! :)

 

Dock så blir ju sången inte isolerad. Jag skulle bara vilja höja sångreverbet en gnutta utan att påverka resten av mixen. Dvs precis som om att man skulle gå in i reverbpluggen och dra i wet/dry ratten. Det borde väl gå rent teoretiskt att göra detta genom rita om kurvan? Jag vet tex hur S-ljud ser ut i vågformen, i alla fall på sångkanalen. Det borde gå att se reverbsvansen också då tycker jag. Men när jag zoomar in så är det väldigt otydligt att se vad som är vad.

 

Skapar ju frågor detta. Om jag har en mix med massa instrument som tar upp större delen av frekvensspektrat och så lägger jag till en sinuston på 200 hz. Då hörs den ju. Men det är ju fler instrument som tar upp 200 hz, typ virveln, sången, gitarren tex. Hur kan de höras samtidigt? Säg att man skulle skriva en låt genom att rita ut låten som en linje. Liksom, lite bastrumma här, med 100hz thump och 6 kHz klickljud, samtidigt skall man rita ut sången som också har information i 6 kHz. Och sångarens dialekt, hur skulle man rita för att bestämma den? Och allt händer samtidigt, gitarren, sången, basen, 3 lager av pads som ligger tyst i bakgrunden. Och allt representeras av en linje... Hur funkar det egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det som att du bakar. Du stoppar i mjöl, socker, ägg och smör. Sen kommer du på att du hade ett ägg för mycket och vill plocka ut det. Det går inte för det är bara en smet med allt det andra så det är bara att börja på en ny. Samma med en ljudfil. Om det bara är en sån liten detalj som du beskriver så skulle jag lära mig leva med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, som du själv beskriver så är det så komplicerat att det i praktiken inte går att "rita" en låt.

Det som händer när man spelar upp två (eller flera) ljud, är att alla ljuden "adderas" till varandra. Vad menas med addera tänker du då?

 

Jo, om man tänker på ljudet som två olika kurvor, så tar man helt enkelt och mäter avståndet mellan varje punkt på kurva 1 och noll (en kurva brukar man rita så att man har en linje som representerar noll) och adderar det värdet till samma mätning på kurva 2.

Resultatet blir en ny kurva som representerar summan av ljuden. Det går enkelt att göra med penna, linjal och rutat papper om du vill få rn bättre känsla för det.

 

En enkel bild som visar hur det kan se ut hittade jag här:

http://web.science.mq.edu.au/~cassidy/comp449/html/ch03s03.html

 

Den understa kurvan är summan av de två övre kurvorna.

 

 

När situationen är som i din fråga, med trummor, gitarrer, sång mm samtidigt, så är det inte bara två sinusvågor som ska adderas, En röst innehåller ju inte bara den rena sinustonen, utan massor av övertoner och kanske subtoner, likadant med distade gitarrer, Trummljus innehåller extremt många övertoner.

Trots att ljudkurvorna då är väldigt komplexa så gör man på samma sätt som med sinustonerna när man adderar dem. Mät avstånd mellan noll och kurvan på varje kurva, och addera värdena. Summan blir en ny kurva som representerar hur ljuden låter tillsammans.

 

Det blir många kurvor som måste adderas, och den slutliga kurvan är väldigt komplex. Att rita om den för hand är inte praktiskt möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock så blir ju sången inte isolerad. Jag skulle bara vilja höja sångreverbet en gnutta utan att påverka resten av mixen.

 

Som Momo skriver så är ljudfilen väldigt komplex och därför kan du inte rita om den på det viset.

Men vad du kan göra med de verktyg du redan har, eller kan hämta gratis som Audacity, är att försöka isolera sången och använda den för att skapa ett reverb som du smyger in i mixen.

 

Eftersom sången oftast ligger i mitten så kan det gå att isolera den hyfsat genom att fasvändning. Och om sången enbart ska användas för att skapa ett reverb så är det inte lika kritiskt att det låter tokbra. Men reverbet bör gärna låta likadant som det existerande.

 

Här finns en liten tutorial om hur du isolerar sång i Audacity.

http://manual.audacityteam.org/o/man/tutorial_vocal_removal_and_isolation.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att lägg ett nytt reverb över hela mixen med typ 10% wet, leta vart du vill att reverbet ska jobba genom att laborera med hög- och lågpassfilter och lyssna vad som händer med sången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×