Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

När tekniken dödar kreativiteten

Rekommendera Poster

Jag tror det gäller att ha en vision om hur det ska låta innan man sätter sig ner och ljuddesignar och mixar, och sen försöker hålla sig till det.

Jag blir nog som mest kreativ med mobilappen Caustic 3 när jag ska skissa upp en låt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en artikel om hur man spelade in The Doors en gång i världen.

http://www.soundonsound.com/sos/dec03/articles/classictracks.htm

Teknikern Bruce Botnick säger bland annat följande.

"Then I had a really nice EMT plate that I used for Jim's vocals, because we recorded our echo live on him. How many singers would do that today? None. Nobody has the courage to make that kind of commitment. Back then, however, everybody did it — I don't know of a studio that didn't record the echo live. In those days people didn't think as much about these things that get in the way of performing."

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en poäng D Vibe men det finns ett stort steg däremellan anser jag. Visionen är bra. Hur ska det låta?

Men steget från att ta din vision till att veta hur fan du ska göra är många år enligt mig. Den tekniska biten kring eq, kompressor, reverb, delay, balans, tar lång tid och kräver mycket trial and error. Jag kan tala för mig själv.

Idag matas vi mycket med vad du ska ha hemma och en anledning är ju den ökande konkurrensen butiker emellan. Vi spanar och tror att vi måste ha det absolut senaste för att kunna göra något vettigt.

* Det låter skit, det måste vara min dåliga mikrofon!

* Ljudet är inte bra, det måste vara mitt dåliga ljudkort/interface!

* Jag hör inte detaljerna, det måste vara mina dåliga monitorer!

Som jag nämnde tidigare, jag kan tala för mig själv. Och detta tror jag är en stor del till att kreativiteten dör ut. Aldrig har jag producerat så mycket material som när jag bara hade min PC 486'a, ett Soundblaster, Fastracker II och en skrutten LEEM mikrofon som jag köpte på rea på Teknikmagasinet.

Känslan idag är lite att du är en nobody och utan chans om du inte har en Neumann U87, API kompressor, Elab DIstressorer och alla Waves pluggar. Tillbaka till grunden tycker jag, lär er inspelning, mikrofon placering, eq, kompressorer, balans. Då tror jag att allt blir skoj igen och nästa steg inte är långt bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en artikel om hur man spelade in The Doors en gång i världen.

http://www.soundonso...assictracks.htm

Teknikern Bruce Botnick säger bland annat följande.

"Then I had a really nice EMT plate that I used for Jim's vocals, because we recorded our echo live on him. How many singers would do that today? None. Nobody has the courage to make that kind of commitment. Back then, however, everybody did it — I don't know of a studio that didn't record the echo live. In those days people didn't think as much about these things that get in the way of performing."

Amen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med, fast jag aldrig haft möjligheterna med DAWsar. Jag spelar in på 24 kanals porta plus några väldigt bra outboards till kompressor, reverb o eq.

Nästan allt sitter ju i hur och vad man spelar. Så mycket skapliga o riktigt bra inspelningar jag gör med mina grejer är det få eller ingen av polarna med DAW som gör. Teknik o valmöjligheter gör det så segt att de aldrig blir klara säger de flesta.

Det svåraste med ljud är att spela in akustiska trummor, det svåraste där är att hitta rätt positioner att sätta mickarna.

Vill man bli klar med inspelningarna nån gång håller jag på att det är skitbra med en Tascamporta. Fast nämner jag hur jag spelar in säger de flesta att även de gjort lika på 80-talet med en 4-spårs kassettporta. Att förklara skillnaden är lönlöst. Många tror att det är datorerna som gör musiken idag.

Redigerad av Guitar Nilsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med, fast jag aldrig haft möjligheterna med DAWsar. Jag spelar in på 24 kanals porta plus några väldigt bra outboards till kompressor, reverb o eq.

Hur ser du på detta med att spela in spår med effekter som man talar om i artikeln om The Doors?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många tror att det är datorerna som gör musiken idag.

Det är det ingen som tror. Däremot många som tror bara jag skaffar den och den pluggen så kommer mina mixar att låta proffsiga.. De går på den hypade marknadsföringen som vädjar till känslorna att det här ska du ha och sen blir allt sååå bra. :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog olika från person till person. Jag är precis tvärtom mot dig Guitar Nilsson.

Ja huvudsaken man trivs med sitt arbetssätt.

Hur ser du på detta med att spela in spår med effekter som man talar om i artikeln om The Doors?

Läste inte den, men jag komprimerar alltid sången direkt när jag sjunger, när jag försöker lära mig att sjunga rätt o lsjunger o lyssnar på några strofer i början så testar jag också fram lagom komprimering så det låter bra direkt vid lyssningen. När jag joxat så ett tag kör jag hela låten på den inställnngen. Blir några ord lite för nära o starka sjunger jag om dem, även om de inte är sura eller otajta. I bland kan jag få köra spåret en gång till genom kompressorn, men oftast inte.

Spelar jag in nån annan sångare så komprimerar jag väldigt lite o tar det efteråt i stället.

Reverb o delay tar jag enbart i lyssningen o spelar in sånt det efteråt. Reverben har jag ett Lexicon MPX 1 till, delayen kör jag med en TC Flashback gitarrpedal :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det ingen som tror. Däremot många som tror bara jag skaffar den och den pluggen så kommer mina mixar att låta proffsiga.. De går på den hypade marknadsföringen som vädjar till känslorna att det här ska du ha och sen blir allt sååå bra. :rolleyes:

Jo det är visst de som tror det, fullt ut. En dam tyckte jag o mitt enmansband lät så jävla bra sa hon i en paus. Och fortsatte; "ja du kör ju med ett chip, o då blir det ju väldigt bra".

Det finns olika sanningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har det ju uppenbarligen hänt något. Alla som kan satsa några tusenlappar har i stort sett obegränsade möjligheter. Ändå tycks många av dem/oss vara missnöjda med resultatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har det ju uppenbarligen hänt något. Alla som kan satsa några tusenlappar har i stort sett obegränsade möjligheter. Ändå tycks många av dem/oss vara missnöjda med resultatet.

Ja, det är svårt att bli helnöjd. Och även som för mig som är utan DAW o med mindre såna möjligheter så har jag ju typ hur mycket tid som helst att hålla på i det oändliga med låtarna. Det är nog lite som att måla tavlor, man måste veta när det är dags att ge sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Burnin Sven

Jag har aldrig känt att tekniken skulle begränsa min kreativitet på nåt sätt överhuvudtaget. Det är helt enkelt min kreativitet som är begränsad. När det gäller att skruva ljud på en gura eller sång så gör jag det för att det ska gå att lira överhuvudtaget. Låter det inte bra så att det svarar bra i örat så är det lika svårt som att lira med lagg i systemet.

Redigerad av Burnin Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh... det är ju bara ett verktyg för att kunna spela in... Folk slet nog fan med sina trattgramofoner och rynkade nog på näsan när rullbandaren kom...det kvittar om du så har världens bästa wordprogram så nog fan skriver den inte nån bok åt dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh... det är ju bara ett verktyg för att kunna spela in... Folk slet nog fan med sina trattgramofoner och rynkade nog på näsan när rullbandaren kom...det kvittar om du så har världens bästa wordprogram så nog fan skriver den inte nån bok åt dig!

Well, bara och bara. Typ alla här utom jag tycker nog det är enkelt med DAW-programmen, men faktum är att av alla de musiker jag känner så går de faktiskt bet på att spela in med datorer, det har blivit nästan enbart grejande med datorn o programmet o nästan inget spelande. Inspelningarna har aldrig blivit klara för dom. Det har tagit en jäkla tid, men inte blivit ett skit av det ändå. O det är både unga o äldre musiker. Många har spelat in förr på enklare grunkor, men nu går de helt bet, flera av dem är jäkligt deppiga över det. Helt sant faktiskt. De frågar om de får spela in hos mig, men det orkar jag inte, det räcker med mitt eget oväsen här hemma i huset där inte bara jag bor..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mej kändes alla dessa möjligheter som ett handikapp så länge jag i min enfald trodde att om jag bara blev bättre och samlade en massa allmän kunskap skulle jag automatiskt göra fantastisk musik. Som om man får ett hus byggt bara man skaffar en tillräckligt överfull verktygslåda. Helt galet, kan jag tycka idag.

Artistisk vision är givetvis alfa och omega som många redan sagt, och en artistisk vision, vilken den än är, är alltid sådär skönt smal. I det stora hela havet av genres, instrumentkunskap och produktionsknep är alla artistiska visioner per definition smala. Sådär härligt tydliga och vägledande. Så den kunskap som krävs för att uppnå en artistisk vision, blir följaktligen också underbart tydlig. Problemet blir ju då förstås ett höna vs. ägg-härj om vilket som ska komma först, visionen eller kunskapen. Och jag tror det är lite skitsamma, I mitt fall ägnade jag ca. 10 år av studier i musik och ljudproduktion åt att få en så bred kunskap som möjligt, med tillhörande skrivkramp och kreativ ångest, sen styrde jag upp min artistiska vision, och då fanns kunskapen redan där på tå redo att komma in i matchen (åh vad jag älskar jargong!). Nu kanske jag bara använder 20-30% av allt jag faktiskt kan, men jag är skitnöjd, får musik gjord, och jag känner inget behov av att ödsla tid på att hela tiden testa de andra 70% för att se om nåt kan bli "bättre" vad nu det skulle betyda. Jag vet ju redan vad jag tycker är bra, liksom.

Disclaimer: jag spelar i stort sett bara in min egen musik, jobbar inte kommersiellt som producent/mixare åt andra artister. Spelar man in ett reggaeband på tisdag och mixar schlager på onsdag möter man säkert andra problem än vad jag gör.

Redigerad av John NT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfektionismen är ett problem idag, många produktioner är tighta till 100% och alla instrument låter fantastiska, trots det låter det livlöst.

Jag brukar föredra att lyssna på demon framför den färdigproducerade låten.

Ta denna exempelvis, https://www.youtube.com/watch?v=L5Jy57k8670, så mycket energi jämfört med den platta och tråkiga studioversionen.

Redigerad av vmbr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder datorn som Nilsson använder portan.

Tekniken förgyller, hämmar inte mig iaf.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det är bara olika verktyg och inget mer. Det är väl ett typiskt nybörjarproblem, det där att all teknik hämmar kreativiteten. Man laddar ner och testar och testar olika saker tills man hittar sitt så att säga. Hade aldrig annars suttit här nu om inte all modern teknik, DAW etc inte funnits. Finns bara fördelar för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfektionismen är ett problem idag, många produktioner är tighta till 100% och alla instrument låter fantastiska, trots det låter det livlöst.

Jag brukar föredra att lyssna på demon framför den färdigproducerade låten.

Ta denna exempelvis, https://www.youtube.com/watch?v=L5Jy57k8670, så mycket energi jämfört med den platta och tråkiga studioversionen.

DET håller jag absolut med om! Don't overdo it... MEN så länge det ÄR snortajt så gillar jag det, OM det har spelats in så. Att sitta och editera ens kassa musikaliska performance i en inspelning till 100% perfektion så tar det död på musikaliteten.

Sen finns det en aspekt till, att skruva ihjäl sig bortom vett och sans. Likt tokfan Rubin på Metallicas platta Magnetic (kom på det nu med tanke på ditt youtubeklipp) Lite sarkasm ;)

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Burnin Sven

Jag har datorer med 3770k processorer dvs något ålderstigna vid det här laget och ändå kan jag köra olika varianter video som live kameror eller redigering och flerkanals ljudinspelning simultant samt streama det live på nätet i realtid. Det öppnar så mycket möjligheter som inte ens fanns drömvärlden för en glad amatör bara för några år sedan. Så på så sätt främjar tekniken bara kreativiteten dvs man måste ha den först förstås.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är definitivt mer kreativ nu med min DAW än på 60-talet med min rullbandspelare.

187771640_89a7b09f-60ad-4f1b-b610-3b0eafad818f.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tillbaka till portan vill jag inte.

Jag tycker det är lättare att vara kreativ nu jämfört med hur det var förr. Man behöver inte jobba mot alla nackdelar som begränsad teknik medför.

Förr fick man jobba mer för att få bra ljud, det går mycket fortare nu.

Det är bättre nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otight är dåligt. Låter som folk som inte kan spela.

Behöver inte alls vara dåligt. Det beror på hur otight det är. Är det helt åt helvete så är det inte så kul. Men hellre en otight och bra låt än en tight tråkig låt. I det förra fallet så har man överseende med det till skillnad mot den andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DAW är bättre än Portastudio. Synd bara att idéerna är sämre nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DAW är bättre än Portastudio. Synd bara att idéerna är sämre nu.

Framförallt är en hel del musik rätt strömlinjeformad. Reklamkanaler som spelar likartad musik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otight är dåligt. Låter som folk som inte kan spela.

När blir det otajt? Vad är referensen du utgår ifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu