Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll
spleensweden

My ghost

Rekommendera Poster

Titel: My ghost

Av: spleensweden

Uppladdad: 02 dec 2016

Kategori: Rock/Metal

Här är vår senaste låt vi fått färdig i vår lilla källarstudio. Den har bearbetats länge innan vi fick ihop ljudet
så att vi blev hyggligt nöjda. Fram och tillbaka i olika stereos, men nu tyckte vi att den fungerar på de flesta ställen vi lyssar.
Hade bekymmer med att basen blev väldigt stark och bummlig i större högtalare.

Låten i sig är väl en pop/rockdänga som handlar om att man ibland kan låta vissa saker ta över ens liv på ett sätt som inte alltid är så nyttigt.
Trummorna är programerade med ljud från ez-drummer, sedan har vi lagt lite percussion live. gitarrer är min fender genom Peavey rörstärk med lite olika effekter.

Fick med dottern på lite körsång på mellanspelet.

Ni får gärna skriva en kommentar vad ni tycker både om låt och mixning.

Vi har inte mastrat den hos någon utan jobbat i cubase med lite olika kompressorer och eq på slutmixen för att få upp volymen lite.

Klicka här för att ladda ner filen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Smaken är ju olika, men i mitt tycke hade jag dragit tillbaka gitarrerna lite, dels för att få fram trummorna lite bättre.
Kan det vara så att det är gitarristen som suttit vid spakarna ;)
Men det låter ju bra och det är en skön låt så tummen upp!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tack för inputen! Jo jag spelar gitarr och sköter det mesta med mixen :blush:.

Vi har gått genom många steg i att minska gitarren på låten men det kanske skulle tagits ned ytterligare.

Mest har vi jobbat på att få ner basen som helt tog överhand i lite större högtalare,( vi har ju inte något proffsigt akustikbehandlat rum så jag tror att vi inte hör alla frekvenser) men mot slutet så tyckte vi det fungerade hyffsat på de flesta system och då lät det bra i studiomonitorerna också.

MVH

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gitarrer för höga och burkiga, tom trummorna för odynamiska, låter för mycket maskin. Annars gillar jag detta  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret!
Jag har själv inte tänkt på gitarrerna som burkiga men jag har å andra sidan inte så tränat lyssningsöra. Trummorna är programmerade så det tycker vi också att det blir lite mycket trummaskin. Det var lite därför vi även la på lite live percussion för att liva upp det lite.
Vi håller på och jobbar på att kunna lira in triggade trummor för att få mer livekänsla i spelet. Tyvärr har vi inte riktigt möjligheter till att micka upp trumsetet för att kunna köra det akustiskt. Vi har gjort det på en riktigt soft låt och då fungerade det men när vi kört lite rockigare så får vi inte alls till ljudet, därav programmering. 

Sedan är det väl det där med "kill your darlings" lite att jag som spelar gitarr gärna drar på dem för mycket! Ska tänka på det mer till nästa låt!

MVH
Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trummorna är programmerade så det tycker vi också att det blir lite mycket trummaskin. 

I många daw finns "Midi random offset" funktion så att du kan slumpa fram en avvikelse så inte exakt samma loop snurrar runt även om du copy/pasteat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra låt! Den har potential. Den är lite... oslipad, men bra. ;)

Mina första spontana intryck i en lyssning i mina kära gamla monitorer:

Sång
- Höj volymen (främst i versen)
- På med rumsklang och reverb (låter väldigt torrt)

Gitarr
- Sänk gitarrerna, främst i versen. Men sänk. :-)

Trummor
- Höj bastrumman, mer bas
- Höj virveln
- Sänk tamburinen

Bas
- Basen måste sitta tillsammans med baskaggen, annars riskerar låten att låta lite platt. Så fokusera på bas och baskagge, och ställ allt efter det. :blush:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Laban1 : Jag ska titta på den funktionen. jag har ju hittat en funktion "swing" när man kvantiserar som lägger anslagen lite off.  Ska testa lite mer med den.

@ Cathrine

Tackar för inputen! Ska testa med att sänka gitarrerna! Sången ska prova att dra på lite mer reverb, vi har provat lite fram och tillbaka där också men tyckte att när man hade mer reverb så kändes det som att sången hamnade längre bak i mixen.

Ska testa att få fram trummorna mer, baskaggen har vi skurit lite botten då vi tyckte att den blev allt för stor i större högtalare. men ska prova att få fram den! Virveln vill vi gärna få fram mer men hade problem med att den peakade rött så fort vi försökte höja den, Jag tror att jag måste lära mig mer med hur man jobbar med compressorn där för att få mer tryck i den utan att det peakar rött.

Kul med era tankar! Den här låten har vi haft en stund nu och den har gjorts om i omgångar. Så på slutet började man tröttna på att jobba på den och ville bara få den klar. Men nu känner jag att det ska bli kul att testa vidare på den. 

Sedan är det ju alltid så att det är roligare med nya låtar och just nu håller vi på med en mer synth-låt där det ska låta trummaskin så där slipper vi nog lite det problemet med svänget ;-)

Åter igen Tackar för feedbacken det uppskattas!

MVH

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att gitarrerna är lite för höga annars diggar jag det.

Håller dock inte med om att det behövs mer reverb. Låter cleant som det är nu. Passar bra när det är torrt, (iaf i denna låten). Det är vad JAG tycker.... smaksak iofs.

Go låt! får lite red hot chilipeppers vibbar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@DESP  Tackar! Red hot gillas! Jag kommer ju från grungevågen på 90-talet och det var då jag var som mest aktiv med musik och band. Och då var jag "livrädd" för effekter på sång annat än lite reverb och compressor. Men då spelade vi nästan bara live och var inte inne i studion så ofta. 

Nu är det ju lite poppigare och då kanske det ska vara lite mer effekter!

Men som du sa en smaksak!

MVH

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Gitarrerna måste ner minst 2db i refrängerna.

Det fattas rum i låten. Det behöver inte vara ett låååååångt reverb men jobba mer med att få in rums-reverb.  Det kan även vara coolt att ha mer reverb i verserna på instrumenten och sen hålla sången mer rums-torr för att sen byta på¨det i refrängen. Dvs. mer reverb delay på sång i refräng och sedan får resten vara rums-torrt.

Trummorna låter för mycket trummaskin. 

Gitarrerna låter lite instängda, vilket jag skulle kunna köpa om mixen i sig var  mer öppen och lät bättre.

Lite obalans i mixen som sagt. Detta hade varit en bra rough mix för någon som är duktig på att mixa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@crillemannen

Tackar för tipsen!

Yes! jag ska ta ner gitarrerna! Det borde ju samtidigt göra att trummorna kan komma fram mer.

Ska testa att få lite mer liv i trummorna på något sätt.

Lät intressant med reverbtanken! just att ha sången lite torr på versen och mer på refrängen.

Och ska se om jag kan öppna upp ljudet lite på gitarrerna.

Ja som glad amatör så får man vara glad att få ihop en roughmix även om målet är att få det att låta så bra som möjligt. Jag förstår att en som vet hur man mixar skulle kunna göra mycket mer av de ljud vi har!

Jättekul med tipsen från er alla. Ska försöka få lite studiotid så jag kan försöka ta fram en ny verision för att se om jag skruvar åt rätt håll.

MVH

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj! Jag har inte hunnit börja mixa om låten ännu då mitt ljudkort plötsligt gav upp. Men fick hem ett Focusrite igår så jag hoppas komma igång igen i helgen så jag kan testa de bra tips och ideer jag fått här.

Så jag hoppas kunna få fram en ny verision om inte allt för lång tid.

MVH

Ola 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra versriff på gitarren. Delayfiguren
Jag skulle dock lägga den på varannan takt i stället för på varje. Blir lite för ofta. Spar på godis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Greenlight, Tackar! Jag ska testa med det och se hur det låter!

MVH

Ola 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg