Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll
Greenlight

Hur funkar det med minde labels nu för tiden?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag förstår att stora bolag är delägare i andra media och därför kan promota stora artister brett

 

Men . .

Hur funkar det med mindre bolag, sk labels? Har de i sin tur kontrakt med större bolag?

 

Tex läste om Les Big Bird, Jocke Åhlunds band (otroligt bra musik). De har gett ut en EP på Anton Newbies label - A Recordings Ltd.

Bra så, men var innebär att "ge ut"? Alla kan ju ge ut på Spotify? Och det är där deras musik ligger. Eller menas det att de trycker CDs? Eller är det att de gör promotion?

Har svårt att tänka mig att A Recordings gör promotion för andra artister annat än att skicka ut pressreleaser och nyhetsbrev för att rida på sitt namn. Men det är ju iofs promotion.

 

Jag utgår från att Jocke & co har spelat in allt själva. Vad är själva dealen? Hur tjänar de pengar? Och vem tjänar vad?

 

 

Hur funkar det?

Redigerad av Greenlight

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget direkt svar. Men att släppa musik idag är inte som att släppa musik förr. I all sin enkelhet handlar det om att göra musiken tillgänglig för allmänheten, må det vara Spotify, iTunes, CD eller vinyl. Du har då "gett ut" musiken så att säga och då gärna i kombination med en pressrelease, som skickas till de som kan tänkas vara intresserade: Tidningar, bloggar, forum, Facebook-grupper, nyhetsbrev etc.

 

Det är idag oerhört svårt att slå/nå igenom mediabruset då marknaden är oerhört mättad så att säga. Men det var minst lika svårt förr, då du var tvungen att jaga skivbolag osv. Vi är idag otroligt bortskämda med internet och tror att vi ska erövra världen bara för att vi släpper ett album och slänger upp en länk på Facebook, detta är långt från sanningen.

 

Att tjäna pengar på musiken handlar inte längre om skivförsäljning, det är den lilla biten. Live är fortfarande viktigt, men även att få ut musiken på andra sätt: Filmer, tv-serier, reklam osv.

 

Om du ska nå ut med din musik idag så måste du jobba långsiktigt och knyta riktiga kontakter med riktiga fans och sluta jaga likes och klick. Idag om något, är det oerhört viktigt att våga bryta mönster och komma med något nytt. Och glöm för allt i världen att spela live, kom ut med musiken "på riktigt" och inte bara bakom ett par sunkiga laptop-högtalare.

 

Mvh Jon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Du kommenterar som gäst. Om du har ett konto kan du logga in.
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...



×