Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll
Facet

Svårt att EQ:a tamburin

Rekommendera Poster

Hur jag än gör så ligger den inte där jag vill ha den. I hörlurar ligger den för långt bak och i högtalare ligger den "ganska" rätt, men då rasslar den för mycket istället. Rattar jag den perfekt i lurarna så låter den riktigt illa i högtalarna.

Jag vill att den ska piffa upp refrängen men har så svårt med att EQ:a just hi-hats, shakers och tamburiner. Kan en compressor hjälpa när man inte får till det? Jag vill att tamburinen ska höras tydligt, ganska långt fram. Men hur jag än får till det, så låter det skit i hörlurar när det låter bra i högtalare och tvärtom. Hur ska man tänka för att hamna rätt?

Jag jobbar i Reason 5 och sitter med MClass EQ'n.

Har mycket lättare för att EQ:a trummor och bas, men just hi-hats, cymbaler, shakers, tamburiner m.fl. får jag aldrig att hamna rätt.
Hur gör man för att inte vara "hörselblind"  :wub:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behöver den EQ överhuvudtaget? Det är första frågan du ska ställa dig.Prova panorera ut den och se först. Vad är det som du menar rasslar?  Hur är din lyssning i rummet du jobbar i? Är den inte bra så skaffa åtminstone någon hörlursplugg. Släng upp refrängen så vi lättare kan höra.

Redigerad av Die Hard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt tycker jag att tamburiner utan eq är för diskanta och väsande, såklart beroende på mikrofon, men allt som oftast. Då gör ett high-cut runt 8-10kHz susen. En tamburin ska enligt mig kännas mer än den höras, i alla fall om den har en drivande roll, i exempelvis refrängen. Du ska inte tänka på den när du lyssnar, men så fort du mutar kanalen så är det något som saknas.

 

Ett vanligt knep är att tejpa tamburinen vid inspelning, för att minska ovälkommet rassel.

 

Mvh Jon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite halvt off topic, men avståndet till micken kan påverka rätt mycket hur tamburinen låter. Jag brukar spela in tamburin typ "en halv armslängd ifrån", annars blir det för rassligt ljud.

Sen tycker jag det är svårt att få ett fokuserat ljud på t.ex. tamburin och shaker med en stormembranare, jag tycker det brukar blir bättre med en småmembrans-konding.

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt knep är att tejpa tamburinen vid inspelning, för att minska ovälkommet rassel.

 

Mvh Jon

Nu sprider du ett felaktigt påstående igen.

 

Det som är vanligt i professionella sammanhang är att använda bandmick.

En vanlig mick för det är Coles 4038.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa en analog tape simulator ex för lite saturation och mumma. Ex Slate VTM alt Fabfilter Saturn. Kan mjuka upp och få tamburinen att låta fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sprider du ett felaktigt påstående igen.

 

Det som är vanligt i professionella sammanhang är att använda bandmick.

En vanlig mick för det är Coles 4038.

För er som inte har någon tejp hemma går det alltså lika bra med en Cole 4038... ;)

 

Kom igen nu Danne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som inte har någon tejp hemma går det alltså lika bra med en Cole 4038... ;)

Kom igen nu Danne...

I professionella sammanhang används bandmickar men man kanske tejpar om man bor hemma hos mamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sprider du ett felaktigt påstående igen.

 

Det som är vanligt i professionella sammanhang är att använda bandmick. En vanlig mick för det är Coles 4038.

 

...I professionella sammanhang används bandmickar men man kanske tejpar om man bor hemma hos mamma.

 

Jag är osäker på vart du vill komma med din kommentar, men stort tack för tipset om Coles 4038. Personligen jobbar jag professionellt, det vill säga att jag livnär mig på musik i olika sammanhang, och har tejpat tamburiner vid ett flertalet tillfällen. Det är få förunnat att ha tillgång till perfekta förutsättningar, varesig man bor hos mamma eller inte. Det blir väldigt svårt att föra en givande diskussion för merparten på detta forum, om man hela tiden ska utgå från optimala förhållanden.

 

Min filosofi är att du sällan behöver "den bästa utrustningen" för att uppnå goda resultat och att du kommer långt mycket längre med kreativitet och en gnutta fantasi (som att tex tejpa en tamburin för att minska rassel, om det behövs) än att sitta på massa dyra prylar.

 

Mvh Jon

  • Rösta upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om the beatles dämpade trummor med cigarettpaket så får mamma flytta in på Abbey Road.

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att ta på sig inspelnings- / mixuppdrag som man tar betalt för ger inga garantier för att man vet vad man pratar om. Det har vi sett många exempel på. Det finns idag riktigt bra bandmickar för rimliga pengar så det visar bara på okunskap när man skyller på avsaknad av optimala förhållanden. När du sänker dig till den nivån så kan du skylla på att du spelar in leadsång med mobilen för att du saknar ekonomi till att köpa en Telefunken U47.

Redigerad av Danne Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta på sig inspelnings- / mixuppdrag som man tar betalt för ger inga garantier för att man vet vad man pratar om. Det har vi sett många exempel på. Det finns idag riktigt bra bandmickar för rimliga pengar så det visar bara på okunskap när man skyller på avsaknad av optimala förhållanden. När du sänker dig till den nivån så kan du skylla på att du spelar in leadsång med mobilen för att du saknar ekonomi till att köpa en Telefunken U47.

 

Jag uppskattar att du engagerar dig i frågan. Självklart är det så att det finns massor av bra bandmikrofoner till rimliga priser, men det betyder fortfarande inte att alla har tillgång till dessa och då är det bra med alternativ. Däremot ska det understrykas att en bandmikrofon inte magiskt gör vilken tamburininspelning som helst bra, det vore direkt felaktigt att påstå att du måste ha en sådan för att kunna spela in en tamburin med gott resultat. Detta är min personliga åsikt.

 

Mvh Jon

  • Rösta upp 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot ska det understrykas att en bandmikrofon inte magiskt gör vilken tamburininspelning som helst bra,

 

Mvh Jon

Men du anser att tejpning ger magiskt bra resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du anser att tejpning ger magiskt bra resultat?

Oavsett mikrofon så är det fundamentalt att källan som ska spelas in låter som man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett mikrofon så är det fundamentalt att källan som ska spelas in låter som man vill.

Smaken är som baken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du anser att tejpning ger magiskt bra resultat?

 

Det kan absolut hjälpa.

 

Mvh Jon

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan absolut hjälpa.

 

Mvh Jon

Det är inte ett bra alternativ då man förlorar mycket av tamburinens sound.

Det vanligaste är att använda bandmick. Jag förstår att det här blir en väldigt tung prestigeförlust för dig eftersom du marknadsför dig själv som Studioforums studiokung och det blir då omöjligt för dig att backa från felaktiga påståenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips som jag hörde i musikproddpodden är att vända micken 180 grader bort, gör att den mjuknar och blir mindre in your face

  • Rösta upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På senaste tamburininspelningen använde jag en AKG D7 (supercardioid, dynamisk). Men knepet är förstås att spela skiten ur tamburinen med finess och feeling. Och för att bli mer OT: TS har panorerat tamburinen med hänsyn till var övriga cymbaler ligger i mixen får en anta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tamburiner kan ibland må bra av tandborstetricket. Det ger tamburinen lite tyngd och den bråkar inte lika mycket med cymbaler/HiHat.

 

Höj rejält och ganska brett någonstans runt 1000Hz, så att tamburinen låter lite som när man borstar tänderna. Kapa med LP och HP filter och lägg på en kompressor. Den låter inte så snyggt i sig självt men i sammanhanget brukar det bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då summerar vi:

 

För att spela in en tamburin med gott resultat behövs något av följande:

 

- En bra tamburin.

- En bandmikrofon.

- Tejp.

- Tandbortstricket.

- En gnutta fantasi.

- En "vanlig" mikrofon vänd bak och fram.

 

Mvh Jon

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Burnin Sven

Jag gjorde en skum akustisk låt för ett gäng år sedan utan trummor men med tamburin och det var lika svårt ändå. Men å andra sidan så suger jag på tamburin så det är förmodligen själva grundorsaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massa tandkräm då? :lol:

Yes! Det som är vanligt i professionella sammanhang är att använda Colegate. 9 av 10 ljudtekniker rekommenderar den.

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gång använde jag basförstärkar-simulatorn på tamburinen. Det lät bra. Mindre vasst men satt sig naturligt i helheten.

Redigerad av Greenlight

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ärligt talat brukar jag mest slänga på en SM57'a på saker som tamburin och många former av klockor för att få dem snällare i mixen. Kostar en sketen tusenlapp & har ett väldigt smalt spectra som effektivt sänker stixxig diskant. All form av tejpning och filtrering ser jag som absolut sista utväg. Cowbell tejpar jag dock, men där är det för att den har fysiska resonanser jag inte gillar alls, jag föredrar stum ton i cowbells, inget ring, och ingen mick i världen kan ge en sån effekt. 

 

Inte att tolkas som att jag är en av de som vägrar använda EQ, jag har alltid minst en på varje kanal/ljudkälla, men där enbart för att styra mixen, inte styra upp den. Min personliga åsikt är att all fysisk modifikation och tejpning bör användas för att få varje enskilt instrument att låta bra akustiskt, vid inspelning måste man använda korrekta mickar och bra pre-amps samt omvandlare för att få ett material som går att mixa, och vid mixen ska man bara behöva ställa nivåerna rätt och använda all processing enbart för att forma mixen, inte styra upp den.

 

Är dock skadan redan skedd & man inte kan spela om det, eller man helt enkelt inte har nåt val är att spela in med exempelvis kondensatormick, så tycker jag för det mesta ett schysst lågpassfilter brukar kunna styra upp bra redan på egen hand. Man måste verkligen vara försiktig så signalen vare sig blir för vass eller för trubbig, och man bör verkligen ha ett lyssningssystem man kan lita på, men det går absolut att göra.

 

TL/DR; Min personliga övertygelse är att allt måste hållas så förenklat som möjligt, och korrekt mick på en ljudkälla som låter bra i rummet ska vara allt som behövs för ett användbart material. SM57 good, ultralinjära kondensatormickar bad.

Redigerad av van Caine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ja! De flesta av de instrument du räknade upp som du har problem med har även ofta kraftiga peakar här & var. Jag har ju inte hört ditt material, men finns en chans att du kan nå långt även genom att lägga en limiter precis ovanför det önskade taket på inspelningarna för att tajta upp saker. Compressorer är för långsamma för att göra nån nytta här. Peakarna går även att minimera (om det nu är det du har problem med) genom mickplacering, men det kan ta en stund att få fason på. Att hålla micken medans man lyssnar på ljudkällan är ett bra sätt att lära sig höra bäst placering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om rasslet låter som en resonans (smalt frekvensområde) kan man dämpa det med ett notchfilter eller en smal parametrisk eq.

 

Annars är någon form av lågpassfilter ofta användbart. Endera vid källan (en bandmikrofon eller liknande) eller med EQ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det för vasst kan man testa att helt enkelt spela tamburinen med ryggen mot micken. Ölmagen som en mkt analog eq.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter det bra så är det bra. OM det sen kommer ifrån att man använt en bandmik eller att man har tejpat skiten ur en tamburin är verkligen helt ointressant om ni frågar mig.

 

Själv är jag slagverkare i grunden och brukar faktiskt inte ha några direkta problem med tamburinen. Använder ofta en gammal 421:a och står en bit ifrån den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Du kommenterar som gäst. Om du har ett konto kan du logga in.
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...



×