Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll
Danne Z

Funderingar inför köp av akustisk gitarr

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill ha ett bra alternativ till min J45 standard. Jag är väldigt sugen på en Hummingbird vintage men vill samtidigt ha en med rosewood i sidor och botten. En D28 kanske skulle funka. Men min erfarenhet säger samtidigt att då rosewood är hårdare än mahogny så låter instrumentet hårdare och mindre dynamiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns ju D28 med 1-3/4 (vill nog egentligen ha 1-13/16) hals så det är kanske ett alternativ. Någon som sett några spår av prisförändringar nu när US dollarn faller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns ju D28 med 1-3/4 (vill nog egentligen ha 1-13/16) hals så det är kanske ett alternativ. Någon som sett några spår av prisförändringar nu när US dollarn faller?

Jag har inte sett några fallande priser. Jag ska också göra en rättelse av tidigare inlägg då jag menade HD28 och den ligger kring 30k.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att rosewood skulle ge ett hårdare och mindre dynamiskt ljud än mahogny undrar jag, kan i alla fall inte påminna mig att jag har hört det sägas, och det är inget som jag direkt tänkt på själv. Beror kanske lite på vad man lägger in i orden i ofs. Men framför allt brukar väl rosewood ge ett "rikare" och större ljud, med mer övertoner (på gott och ont). Mahogny tycker jag brukar ge en lite "enklare" karaktär, fast trevlig.

Sen beror ju förstås ljudet i en gitarr på hundra andra saker också, material i sarger/botten hör kanske inte ens till det viktigaste (men lite påverkar det nog).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara vore locket som är relevant skulle de flesta professionella gitarrer låta likadant; locken är uteslutande gjorda av Sitka gran.

Gibson har en specialmodell av Hummingbird med Rosewood i sidor och botten. I övrigt har den samma specar som en standard. Men den påminner mer om en Martin HD28 i soundet än en Hummingbird standard / vintage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För bra hjälp i letandet så rekommenderar jag att du kollar in http://akustiskgitarr.nu/ - brukar själv hitta bra gitarrer där.

Mmm och du har inte något med dem att göra. :rolleyes: Och riskera köpa grisen i säcken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara vore locket som är relevant skulle de flesta professionella gitarrer låta likadant; locken är uteslutande gjorda av Sitka gran.

Gibson har en specialmodell av Hummingbird med Rosewood i sidor och botten. I övrigt har den samma specar som en standard. Men den påminner mer om en Martin HD28 i soundet än en Hummingbird standard / vintage.

Martin har 4 olika sorters gran och några andra träslag för sina lock att välja på. (Vet dock inte om alla säljs i europa längre då det har blivit en massa regler för trä)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara material som spelar roll. Dimensioner/utformning på t.ex. ribbor och stall spelar också stor roll. Martin D-28 och HD-28, som du nämnde, skiljer sig ju t.ex. åt i ribbning (HD-28 har scalloped bracing). Kommer inte ihåg nu ifall de skiljer sig åt på fler sätt, men jag tror i alla fall att det framför allt är skillnaden i ribbning som gör att de låter ganska olika.

En extra svårighet när man ska köpa gitarr är ju också att trä inte är något speciellt homogent material. Dvs. två träbitar av precis samma träslag, t.ex. Sitka gran, kan ändå skilja sig åt i egenskaper (typ densitet och styvhet). Och jag tror det är det som till ganska stor del kan förklara varför två gitarrer av precis samma modell, samma ålder, likadana strängar osv., ändå kan låta olika. Och det är ju därför också man borde provspela precis det ex man funderar på att köpa, innan man köper det. Inte för att jag själv alltid följt den regeln.. Jag beställde för ett antal år sedan en Martin 000-28EC från USA, utan att ha provspelat det exet förstås, och hade då också oturen att få ett riktigt "måndagsexemplar", den var stum och tyst, blev en aning bättre efter mycket spelande, men ändå aldrig lika bra som en mer "normal" 000-28EC... Så det är ju lite av en risk att beställa på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just pga att D28 inte har skalloperad bracing som gör den mer platt och instängd i ljudet än HD28. Gibson Hummingbird och J45 har skalloperad bracing vilket öppnar upp locket mycket mer. Till och med Fenders finare serier (trots att Fender aldrig gjort genomslag på akustiska gitarrer) hat skalloperad bracing. Jag tycker inte Martin D28 är värd sitt pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte Martin D28 är värd sitt pris.

Man får betala väldigt mycket för varumärket. Köper man en custom så vill de ha 600 kronor för EN strap button. En märkes variant i butik kostar typ 20 kronor omonterad i ental. Det är förmodligen billigare att låta en kändisadvokat montera den än vad martin klarar av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu