Just nu i M3-Nätverket
Gå till innehåll
Die Hard

Använder du reverb på rätt sätt?

Rekommendera Poster

Djupet-analogin med reverb har aldrig funkat för mig. Djup blir mer eftertanke/föjld av att jag inte vill att saker ska låta helt platta och isolerade och för kvicka, det funkar aldrig att tänka "nu ska jag ha mer djup i mixen" då kommer det nog 1000ggr för mycket reverb

En tanke efter att så många använder djupanalogin i reverbsammanhang..

Ett tillfälle för mig när det faktiskt funkar bättre att tänka djup är vid volym+eq. Saker med mycket 500, 1k 2k och topp låter mer intimt och nära

Och jag tar nästan alltid bort bas, 300hz 1k och topp på reverb för att behålla närvaron i sourcematerialet

Redigerad av Casperfren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant..

En grej bara, och rätta mig om jag har fel -det har jag nog ofta :)-, men jag har starkt för mig att reverb OCH naturlig, fysisk rumsklang till stor del beror på energinivån. Någonting med hög energi, typ en stark virvel, naturligt får mer rumsklang än t. ex en stängd hihat. Jag menar. Det blir ju märkligt att mixa utefter hur lågt bort någonting är isåfall?

För övrigt känns det där med virveltrumma ganska tramsigt i själva videon. Jag tänker typ In Absentia med Porcupine Tree. Har för mig att trumsoundet på den skivan är ganska vått på virveln, men att rummet är väldigt kort. Ställ det i kontrast till typ Led Zeppelin eller någon Kiss-skiva eller så. Bara för att ge några få spontana exempel. Det är ju mer en fråga om att skapa ett trumsound i min mening.

Ett ord dyker upp i huvudet. Whiteboard-mixnig. :)

Å andra sidan är ju grejen med pre-delay klockren, även om jag rent associativt beskrivit det annorlunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Du kommenterar som gäst. Om du har ett konto kan du logga in.
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...