Senaste nytt m3
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Video: Detta händer med ljud som förs över till analoga band

Rekommendera Poster

730969258.jpg
Under ett väldigt tidigt skede när jag började jobba med rullbandspelare la jag märke till att själva mixandet gick snabbare och lättare. Även när jag först spelade in till mitt DAW och sen förde över till band efter som en slags pre-mix. Jag, som många andra, vet ju om att det förekommer en viss bandkompression och bandmättnad men det var först när jag tog en titt på före- och efterexempel på ljudvågor i mitt DAW som det föll på plats helt och hållet. Titta gärna på videon ovan så visar och förklarar jag det hela lite närmre.

Läs hela artikeln här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tom. höra i mobilhögtalarna hur mycket mer fokuserat trumsettet låter efter band. Digital inspelning är typ som att dra upp ett ”dynamik reglage” på 200% då våra öron skulle komprimera mer än 0 vilket digitalt ”gör” undrar när realistiska tape plugins kommer. Slates konsol plugin kan man köra i rött vilket drar ner dynamiken åt det hållet du visar här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag håller med Casperfen. Först lyssnade jag via min Macbook Pro's högtalare och upplevde skillnad redan där. Tänkte, kan detta stämma?

Med hörlurar upplever jag detta:

Direkt in i DAW: En aning sterilt och mer mellanregister/diskant i presens. Botten finns men känns inte alls sådär gosig som den bör vara. Separationen är bra och det går att höra instrument/slagverk tydligt.

Tape: Här blir det ett lyft direkt! Det blir nästan en känsla av att volymen ökas men jag inser att det är för att det blir mer presens i trummorna. Allting limmas ihop lite bättre, cymbaler får rätt plats och blir inte lika framträdande. Botten får ett rejält lyft och jag upplever att det blir ett bättre lyft i hela det registret.

Emulation: Även här upplever jag faktiskt en bättre balans mot direkt i DAW även om det sterila uppfattas.

Väldigt intressant artikel, tack för det.

Redigerad av Pesek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu