Senaste nytt m3
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

hej har jobbat ett tag på denna mix och skulle vilja veta vad andra tycker, själv tycker jag det låter bra, dock så behöver den mastering och lite bättre mixning men har bara proddat i 1 år ungefär så är inte så erfaren på det området, så lämna gärna lite tips om ni har lust. tack på förhand MVH Adem

https://soundcloud.com/adem-zahi/hello-there/s-QA6Qh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat för ett års producerande i bakfickan.

Har några synpunkter dock!

Kicken känns antingen för kort eller för skarp för genren, och den tar upp väldigt mycket plats i spektrumet. När den är så kort och snärtig försvinner oomph-känslan som iaf jag vill ha när det är relativt lågt BPM. Byt sample eller ta bort eventuella transient-shapers/kompressorer som inte bidrar till något. Testa också att gröpa ur rikligt kring 160 hz, där kan basgången ta plats istället. Och skala av lite diskant och mellanregister.

Pluck-ljudet låter lite burkigt, testa att smalt skära bort 3-4 (eller mer) dB vid 800hz där en del skrammelfrekvenser huserar. Jag tyckte det lät bättre iaf.

Diskanten känns lite överrepresenterad också. Se om du kan använda ett low pass/high cut-filter på lead-ljud som inte behöver diskant, och tona ner slagverk 3-4 dB. 2,5 kHz och upp blir lätt tröttsamt för öronen om det är överrepresenterat.

Pianoslingan passar inte riktigt in med resten i breaket. Spontant är det mycket lager som spelas samtidigt, kanske för mycket? Less is more. Det händer mycket genom hela låten med energiska ackord och pluckiga melodier, så det vore inte fel att göra breaket lugnare för att få bättre kontrast.

Från en amatör till en annan! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu