Senaste nytt m3
Gå till innehåll
Quarter

Sampla döende keyboard [ Yamaha PSR300 ] ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en fundering angående sampling av keyboards.

Jag har haft en PSR300 i +10 år och jag använder den fortfarande då den har väldigt quirky och annorlunda presets. Tangenterna har tyvärr börjat dö dock! Flera tangenter har tappat sin tryckkänslighet och all velocity är borta. 

Jag har sökt på internet och hittar inga vst versioner av denna PSR300. Så jag tänker att mitt enda hopp förutom att laga elektroniken (vilket jag inte är beredd att göra i första taget) är att sampla den och använda den  som en samplad vst istället. 

Detta är för mig dock helt främmande. SÅ MIN FRÅGA blir då *** Hur samplar man en keyboard på bästa sätt? ***

Spelar man in en snutt av varje tangent och sen lägger in den i något program i ex. Logic X eller spelar man in en ton per oktav och sen låter något spektakulärt datorprogram göra resten av jobbet? 

Vore extremt tacksam om någon med erfarenhet av att sampla hårdvarukeyboars/synthar kan ge mig råd i detta! :) 

Redigerad av Quarter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Du kan väl annars använda den med externt keyboard via MIDI? Annars kan det gå att skruva isär den och rengöra kontakterna för de krånglande tangenterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu