Senaste nytt m3
Gå till innehåll
Jizzen

Början på en ballad (nu även med en refräng)...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Idag har jag påbörjat en ny låt - en ballad. Än så länge bara ett enkelt rhodes-komp, trummor och ett sångpålägg fram till första refrängen är tänkt att ta vid. Arbetstiteln på låten är "I don´t know what to do".

Texten:

// When someone close is missing

and the darkness creeps on

The feeling of not knowing

why the one I love is gone

Take my heart, Take my soul

Take my brain

Take my sorrow, Get rid of

my pain  //

https://soundcloud.com/melodiamstudios/i-dont-know-what-to-do

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snart dags att se sig om efter en annan tjänst än Soundcloud tror jag, för den sajten är ganska hopplös att ha att göra med har jag märkt. Helt omöjligt att länka dit till rätt version av låten. Det går bra via dator, men klickar man med en mobil på länken jag uppgav i inlägget ovan kommer man hela tiden till en första version av låten. Den versionen finns överhuvudtaget inte upplagd på soundcloud längre, och jag har testat otaliga gånger nu att få rätt på det hela...men inget hjälper. Samma sak om man med mobilen klickar på länken inifrån facebook. Kanske bara är jag som kommer till första versionen av låten..d.v.s. den med enbart pianokomp och sång?! Trummor ska vara pålagda på rätt version! Oerhört frustrerande det här... 🤬

EDIT: Enda botemedlet mot att inte komma till fel version var att avinstallera Soundcloud-appen i mobilen och sedan installera den på nytt....

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra, men jag ilsknar såklart till när det inte är en hel låt man kan lyssna på :) Upp till bevis nu att du kan skriva en lika bra refräng!

Angående soundcloud kan det vara cache-lagringen som strular på den enhet du spelar upp ifrån. Har haft samma trubbel på min telefon när jag uppdaterat låtar. Det hjälper att pillra sig in och ut ur menyer eller starta om appen för mig iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, candybag säger:

Låter bra, men jag ilsknar såklart till när det inte är en hel låt man kan lyssna på :) Upp till bevis nu att du kan skriva en lika bra refräng!

Angående soundcloud kan det vara cache-lagringen som strular på den enhet du spelar upp ifrån. Har haft samma trubbel på min telefon när jag uppdaterat låtar. Det hjälper att pillra sig in och ut ur menyer eller starta om appen för mig iaf.

He he..lovar att få till en refräng också. Har en idé om hur den delvis ska låta.. 😊 Tackar för utlåtandet också! 👍

Tror inte det är casheminnet i mobilen, för det var en av de saker jag provade att tömma nämligen. Annars håller jag med om att det låter lite cashe-relaterat faktiskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hade tänkt posta en ny version av låten i det här gamla inlägget för att inte bumpa tråden, men får det inte riktigt att fungera med länkningen. Blir till att se om det går att länka i ett nytt inlägg istället...

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smärre förändringar i låten kommer uppdateras genom att redigera detta inlägg framöver. På så sätt behöver jag inte "bumpa" tråden i forumet då och då. Just nu håller jag bara på att leka lite med att försöka få till ett så bra och rättvisande ljud som möjligt..framför allt på sången. Tycker det går framåt faktiskt. Det här är i princip den första låten där jag försöker jobba lite mer med ljudet med hjälp av lite effekter, vrida på en del rattar i t.ex. Sampletank etc. Förut har jag bara spelat in rakt av med ljuden som de var i default-läge kan man säga. Finns väldigt mycket att lära inom det ljudtekniska känner jag, men med tiden kanske man kommer behärska det också. Återstår att se... 😊 

Texten:

Take my heart, Take my soul

Take my brain

Take my sorrow, Get rid of

my pain  //

https://soundcloud.com/melodiamstudios/i-dont-know-what-to-do-latest-version-14-january-2019

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tyckte min sånginsats lät lite "trött" i förra versionen så nu har jag försökt öka energin något - särskilt i anslutning till där refrängen ska komma. Dessutom har jag dragit ner på velocityn för ett instrument för att kompet ska bli mindre "studsigt". Så nu tycker jag det mer börjar likna den målbild jag har i huvudet av denna låtidé. Refrängen är snart på G också... :)

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tycker att sången är bättre än tidigare. Angående texten så tycker jag inte "take my brain" passar in. Skulle föredra att du ersätter det med något annat. Men fastna inte för mycket i detaljerna innan du har lagt ut låten... Försök att skapa en helhet först och fila sen på detaljerna. Lätt att man fastnar i oväsentligheter som kanske inte ens kommer passa när refräng mm kommer på plats.

Vad hände förresten med den andra låten "Embryo of a New Song" ? Den tycker jag låter riktigt lovande. Skön melodi, och du har fått en skön känsla på sången, även texten är go och passar bra till melodin.

Redigerad av -Johan-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
På 2019-01-13 på 13:04, candybag säger:

Nu har jag lagt till en liten refräng också... :P ..samt lättat upp hela låten genom att höja basen en oktav. Låten har nu fått titeln "It´s a shame".

Här är den nuvarande texten:

Take my heart, take my soul

take my brain

Take my sorrow, get rid of

my pain

Please, tell me what to do tonight

How will I survive

And, tell me what to say to you

you are always on my mind

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame //

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu