Senaste nytt m3
Gå till innehåll
slejnard

Melodifestivalen 2019

Rekommendera Poster

Vem vinner vem försvinner? Vann rätt låt? Diskutera fritt kring låtarna. Hylla, såga o tyck till. Läste nånstans att Björkman är på väg att trappa ner...

Den gode brukar starta såna här trådar men verkar ha försvunnit från forat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wictoria och Anna bäst idag tycker jag. Många av de andra hade mer att önska. Nån låt påminde om en knepig tolkning av nirvana :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fick signalfel en bit in i sändningen (förmodligen pga snöfall), så jag kunde inte lyssna till/se alla bidrag...och vet ej heller vilka som gick vidare till final. Tror dock att jag mer eller mindre hörde alla bidrag utom Anna Bergendahls. Jag gillade Nanos bidrag..saknade dock en tydlig och catchy refräng i hans låt. Skulle jag tippa på vilka bidrag som gick direkt till final så gissar jag i alla fall på "Hello" med Mohombi. Nano skulle kunna vara den andra...om nu inte Anna Bergendahls låt (som jag aldrig hörde) var bra. Nu ska jag googla på det faktiska resultatet...  🙂

EDIT: Nu har jag googlat..det blev som väntat Mohombi i alla fall. Wiktoria var däremot en överraskning för mig då jag inte tyckte hennes låt var särskilt tilltalande.

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och jag är superglad att vi efter många års katastrofalt dåliga låtar och pinsamt usla mellanakter, har bestämt oss för att skippa alla deltävlingar och bara se finalen. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, Claes säger:

...och jag är superglad att vi efter många års katastrofalt dåliga låtar och pinsamt usla mellanakter, har bestämt oss för att skippa alla deltävlingar och bara se finalen. :) 

Det enda bidrag jag såg helt och hållet var Nanos - under resterande låtar höll jag mestadels till i köket bredvid där jag lagade till vegetariska tacos.

Den där unga tjejgruppens bidrag såg jag därför inte alls, Wiktoria såg jag nog bara den första minuten av, bidraget "Mina bränder" kollade jag inte alls på, Arja Saijonmaa såg jag bara de sista sekunderna av när hon avslutade sitt bidrag, Mohombis framförande var jag däremot inne i TV-rummet och kollade av några gånger då jag tyckte den låten lät bättre än de som hade varit...och slutligen såg jag inte Anna Bergendahls bidrag alls pga av signalfel från min parabol. Den inledande akten av programledarna såg jag, men däremot inte mellanakterna senare i programmet.

Någonting har således förändrats även hos mig när det kommer till Melodifestivalen då ovanstående aldrig hade hänt för ett antal år sedan...för då hade jag garanterat sett till att ha lagat till mina vegetariska tacos i god tid innan programmets start. Men Melodifestivalen är helt enkelt inte lika intressant och givande som den var för X antal år sedan. Vad det beror på kan man ju fråga sig, för själva låtarna är väl inte sämre än förr egentligen?!

Procentuellt sätt är det nog lika många bra eller helt okej låtar nu som för t.ex. 20 år sedan, men eftersom bidragen totalt sätt är många fler numera så blir ju följden också att antalet dåliga eller "mellanmjölksaktiga" bidrag upplevs ta större plats i programmet. Tror att det kan vara en förklaring till mitt minskande intresse för Melodifestivalen i alla fall. En annan orsak kan vara att alla möjliga genrer ska numera tryckas in i startfältet. Personligen hade jag föredragit en mer "strikt" presentation av bidragen och gärna sett färre försök till komiska inslag, skämt och fjanterier i produktionen som helhet. I det här sammanhanget passar det gamla slitna engelska uttrycket "Less is more" ganska bra tycker jag...  

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Claes säger:

Bra tips! Jag kan dock inte slita mig. :D Kul att se dig på forat igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tittar på inspelning från igår.

Nano - Ok låt! Men han mumlar fram sin sång. Textning på gör att jag kan hänga med.

High15 - Inte min smak, men säkert påläggskalvar. Poppigt med lite rap. Att sjunga om att dricka och att heta High15 är kanske inte nåt dom tänkte lite kring, ...eller?

Wiktoria - Erotisk-mikstativshow, smekandes, i början a la Lena Philipsson (Ont, det gör ont). Bra svulstig balad. Regn a la Saade för många år sedan (Manboy). Går säkert långt i denna tävling.

Zean och nån mer - Glatt, men har lite svårt för denna typ av tjo-å-tjimlåtar. Lätt att sjunga med så den kommer funka bra på after-ski.

Arja - Detta genererar nog ungdomars röster lika lite som om nån bidrog med en låt som handlar om demens. Skulle kanske vunnit på 50-talet.

Mohombi - Animerat a la Måns Z. Bra låt. Bra sjunget. Kan gå långt. Funkar rätt bra med tjatigt ”Hello”.

Anna Bergendahl - Sjunger riktigt bra! Bra driv i låten. Jag kommer inte byta kanal om jag hör denna på radion. Tilltalar säkert många. Kan gå långt!

———————-

Sammanfattningsvis:

-Bästa 4 bidragen, enl min smak, tog sig vidare antingen till final eller 2:a chansen. 

-Bra låtar överlag vilket inte har varit fallet tidigare år. Tidigare har det känts som att dom har ett bidrag som dom VILL ska vinna och diverse skräp som SKA förlora.

-Vi slapp ”tokroliga” bidrag som gör att hela mellot blir fånigt. Fortsätter det så här, i mer seriös anda, så kanske stora etablerade artister lockas att ställa upp.

-Tvivlar på att Arja med sitt bidrag, föreställ er helt okänd, skulle kommit vidare om hon träffat idoljuryn. Jag förringar inte hennes meriter, men vinnaren kommer vara okänd i Europa när den större tävlingen hålls. Vem och vad för låt fick inte vara med då Arja prioriterades.

Redigerad av Erik dP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik dP säger:

Arja - Detta genererar nog ungdomars röster lika lite som om nån bidrog med en låt som handlar om demens. Skulle kanske vunnit på 50-talet.

Anna Bergendahl - Sjunger riktigt bra! Bra driv i låten. Jag kommer inte byta kanal om jag hör denna på radion. Tilltalar säkert många. Kan gå långt!

Nu har jag också hört Anna Bergendahls bidrag och tyckte det var helt okej. Håller med om "bra röst", men det händer å andra sidan inte så mycket. Tycker inte låten lyfter riktigt.

Angående Arjas bidrag så är det fullt förståeligt att det inte gick hem i Melodifestivalen 2019. Det är väl inte riktigt min "kopp av te" heller, men jag är ganska övertygad om att om 20 år eller så kommer den låten fortfarande höras i etern (och kanske också sjungas i diverse lokala sammanhang) medan resten av bidragen i denna deltävling är bortglömda för länge sedan... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2:a deltävlingen, inspelad. Kollar idag. Förra veckan var bra. Över förväntan. Hoppas att det inte var en engångsföreteelse.

Andreas J: Låter bekant i början. Lite lam låt. Kommer säkert spelas på radio, men inget jag kommer stanna vid om jag letar musikkanal.

Malou P: Debbie ”Blondie” Harry-liknande tonårstjej som sjunger ok poplåt. Går säkert hem hos den yngre publiken, men inte riktigt en vinnaren finalen.

Oscar E: En lam låt igen. Inte mycket att säga om denna ospännande bagatell.

Jan Malmsjö: Taube-liknande vers. Lite trött låt om att leva livet. Elgitarrsolo. Ingen vinnare.

Vlad R: Jaha. Mer dans än låt.

Hanna & Liamoo: Vackert bidrag, men lite lam. Går säkert vidare.

Margaret: Ok poplåt. Borde gå vidare, men kommer säkert inte vinna i finalen.

——————————

Sammanfattningsvis

Sämre än första deltävlingen, men inte lika dåligt som tidigare års deltävlingar.

Spelar ingen roll vilka bidrag som går vidare då jag inte tror på bidragens potential. Dom två första och två sista bidragen är väl dom som kan gå vidare.

Resultat: Malou, H&L till final. Vlad och Andreas till andra chansen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska bra startfält. Gillade duetten med  Hanna o Liamoo och även Andreas Johnssons bidrag. Kul också att Sonefors från forumet varit medverkande till H&L:s bidrag :)

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, slejnard säger:

Ganska bra startfält. Gillade duetten med  Hanna o Liamoo och även Andreas Johnssons bidrag. Kul också att Sonefors från forumet varit medverkande till H&L:s bidrag :)

Jag har en känsla att vi nu har hört årets svenska bidrag till Eurovision Song Contest - duetten med Hanna och Liamoo! Detta förstås sagt med förbehåll av vad som i bidragsväg kan dyka upp i resterande deltävlingar. Men redan nu vågar jag i alla fall säga att deras bidrag har en mycket god chans att vinna årets Melodifestival.

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, HomerJSimpsson säger:

Alexander Rybak "Fairytale" 2009, sen dess har det gått ... BLÄÄ

Nu är det här i och för sig en tråd som handlar om Melodifestivalen 2019, men en av mina favoritbidrag från Eurovision Song Contest är nedanstående låt. Jag gillar hur låten byggs upp mer och mer, och de högre tonerna där på slutet sätter pricken över i:et...

En annan favorit från förr är denna:

Redigerad av Jizzen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tredje deltävlingen, inspelad och nu igångsatt. Förra veckan var lite transportsträcka. Få se hur denna deltävling ter sig...

Lovers of...: Lite tjatig mjukdiscolåt. Funkar säkert på dansgolven. Rätt ok i mellosammanhang.

Dolly style: Medlemmarna är tydligen ständigt uppdaterade, precis som Dolly Partons olika delar. Strage har hyllat dom i TV4. Jag tycker dom är ett roligt inslag. Går säkert vidare med denna bagatell.

Martin Stenmark: ...ska tydligen berätta något viktigt. ...Jag använder inte svordomar när jag skriver låtar och tycker det sabbar i denna låt. Lyriken kanske i övrigt skulle passa bättre på engelska. Ok låt.

Lina Hedlund: Låter som Mello förväntas låta. Kan säkert gå vidare om folket kan tänka sig att rösta på någon som är äldre än arton.

Omar: Ung kille som ser bra ut. Kommer det spela roll vad som framförs? Har fördomar om att han kommer gå långt redan innan han går på, pga tonårstjejfaktorn i röstningen. Låten sticker ut och kan nog gå vidare. Lite lam låt, men ok. Kommer nog inte vinna i finalen.

Rebecka: Pampig låt som jag ändå inte får något grepp om. Rätt mycket ylning, men utan att fånga mitt intresse. Ok låt.

Jon: Sjunger, inte bara jojkar. Har aldrig varit svag för hans jojk-låtar. Han jojkar bättre än han sjunger. Jon förefaller vara en trevlig kille som motvilligt hamnat i rampljuset. Finns säkert en fanskara, annars skulle han inte varit med så många gånger. Helt enkelt inte min smak.

————————

Sammanfattning:

Dolly, Lina, Omar, Rebecka borde ha chans att gå vidare såvida inte Sametinget får ett stort inflytande. Jon är ju rätt omtyckt. Tror inte Martin drar några tonårsröster.

...Omar åkte ut tillsammans med Lovers innan omröstning nr 2 inleds. Martin vidare. Verkar inte som tonåringar ser på detta längre, eller? Det brukar väl vara yngre, snygga, som har störst chans? Trendbrott, eller det nya röstningsförfarandet med åldersgrupper? Mina fördomar besannas inte?

Jon går vidare till final. Martin, Rebecka till 2:a chansen. Lina till final. ...Gissade rätt till hälften även om jag även utgick från att även Jon var en given vinnare pga hans popularitet. Svårbedömd deltävling.

Bonus:

...Saade provar att vara ståuppare ...och är rolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sen var jag med mina döttrar (då 8 och 5) på Dolly Style konsert i Hargebaden/Närke. Då var det några tonårsbrudar som klädde sig färggrant och hade nån rolig låt.... nu är de som gamla tanter ... ysch va tiden går fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, HomerJSimpsson säger:

För några år sen var jag med mina döttrar (då 8 och 5) på Dolly Style konsert i Hargebaden/Närke. Då var det några tonårsbrudar som klädde sig färggrant och hade nån rolig låt.... nu är de som gamla tanter ... ysch va tiden går fort.

...Jag har förstått det som att de ständigt förnyar sig. Dvs med nya gruppmedlemmar, om jag blivit rätt informerad. Men jag skulle inte märkt något, vilket är säkert också meningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-02-10 på 11:27, slejnard säger:

Tack slejnard! :) Är med på ett hörn på Andreas låt också. Som producent tillsammans med två av låtskrivarna.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu